Relikt przeszłości czy metoda płatności na miarę XXI wieku? Przelewy tradycyjne nie są przecież najpopularniejszą formą płatności w e-sklepach. I trudno się temu dziwić, ponieważ generują zdecydowanie więcej czasu w całym procesie zakupowym. A w efekcie – opóźniają finalizację zamówienia.
42% klientów online wciąż wybiera przelewy tradycyjne spośród dostępnych metod płatności online.
Czytaj też: 5 BŁĘDÓW, KTÓRE POPEŁNIASZ PODCZAS ZAKUPÓW ONLINE
Jednak mimo wszystko wciąż ma całkiem sporą rzeszę wiernych fanów. Przede wszystkim jeśli chodzi o klientów powyżej 45 roku życia. Dlaczego powinieneś, mimo upływu czasu i starzenia się przelewów, mieć je jednak w ofercie własnego sklepu online?
Po pierwsze pojawia się pytanie kto w tych czasach płaci jeszcze przelewem tradycyjnym? Kto, w dobie BLIKa, pokusiłby się o logowanie do banku? Otóż, okazuje się, że według badania SW Research w grudniu 2020 roku – 29% klientów preferowało właśnie taką alternatywę finalizacji zamówienia. Czy to dużo, czy to mało? Niemal tyle samo, ile fanów mają portfele elektroniczne! Z drugiej strony, to całkiem słaba liczba, jeśli zestawimy ją w kontekście BLIKa, którego wybiera 71%.
Co ciekawe, warto wspomnieć, że przecież preferowane metody płatności nie oznaczają jednak tych, z których internauci korzystają najczęściej. Nie zawsze przecież klient ma możliwość sfinalizować zakupy online swoją ulubioną metodą.
W efekcie, przelewy tradycyjne są dopiero na 4 miejscu jeśli chodzi o najczęściej wybierane metody płatności. Prym wiodą oczywiście płatności kodem BLIK, a na podium znajdują się także pay-by-linki i płatności kartą.
Jeśli z kolei weźniemy na tapet płeć – różnica w kontekście płatności jest minimalna, a rozkłada się następująco… Blisko 13% kobiet i niemal 15% mężczyzn przyznaje, że przynajmniej raz skorzystali właśnie z przelewów tradycyjnych podczas zakupów online. Najczęściej na taki wybór decydują się osoby w przedziale wiekowym – 45-54 lat.
Czytaj też: POMYSŁY NA SKLEP W DROPSHIPPINGU
Przelewy tradycyjne w e-commerce
Tymczasem, przelew tradycyjny wciąż należy do grona tych najbardziej popularnych metod płatności, a więc… Warto mieć go w płatnościach własnego e-commerce. Przede wszystkim wtedy, gdy grupą docelową Twojego sklepu online są silverzy, albo generacja X.
Co ciekawe, nacisk na te generacje potwierdzają badania E-commerce w Polsce 2021 przeprowadzone przez Gemius. W efekcie raportu konsumenci oficjalnie zadeklarowali, że tuż po przelewach natychmiastowych i BLIKu wybierają właśnie przelewy tradycyjne – 42%.

Kim są przelewy tradycyjne?
Jeśli z kolei chodzi o same przelewy tradycyjne – te są właśnie przedstawicielami generacji silver płatności w ogóle. Dzięki nim właśnie konsumenci regulowali swoje transakcje w placówkach bankowych. Skuteczność i wygoda takiego rozwiązania sprawiły, że… Bardzo szybko odnalazły się wśród młodszych kolegów w sieci.
Współcześni klienci – w efekcie tempa życia i wygody – zdecydowanie chętniej wybierają szybsze metody płatności, a więc na przykład BLIK czy przelew online (pay-by-link). Z kolei ich starszy kolega po fachu zajmuje nieco więcej czasu. Jeśli więc klient chce sfinalizować zakupy taką metodą – muszą samodzielnie podać kilka danych, na przykład numer konta, tytuł płatności czy kwotę.
Dodatkowo, przelewy tradycyjne mają jeszcze jedną, wątpliwą przyjemność, które niosą na srebrnej tacy… Opóźniają zamówienie nawet o 2-3 dni! Środki, w przeciwieństwie do BLIKa czy szybkiego przelewu – nie trafiają od razu na konto sprzedawcy.
Co więcej – nietrudno przecież także o pomyłkę, podczas ręcznego wpisywania długiego ciągu cyfr. Wciąż jednak Ty, jako sprzedawca i właściciel sklepu, musisz brać pod uwagę, że klient chce mieć wybór. A wybór to szereg możliwości, a więc także alternatywa w postaci przelewu tradycyjnego, który… Być może zatrzyma u Ciebie tych kilku klientów!
Przelew tradycyjny z perspektywy e-sprzedawcy
Chociaż wśród metod płatności w e-commerce prym wiedzie BLIK i przelewy natychmiastowe, nie warto zapominać o preferencjach reszty użytkowników. Mówię tutaj na przykład o grupie wiekowej 45-54 lat oraz 55+. Ci klienci także powinni mieć wybór – nie tylko w kwestii samego asortymentu i formy dostawy, ale przede wszystkim metod płatności.
Co więcej, by zadbać o komfort użytkowników, coraz więcej e-sprzedawców tworzy na stronach swoich sklepów osobne zakładki z omówieniem dostępnych metod płatności. Możesz też to zrobić, a z pewnością nie pożałujesz!
Wtedy klient – jeszcze przed złożeniem zamówienia – sprawdzi jak może uregulować należność i czy wśród dostępnych metod jest ta jego jedyna, ulubiona. Dodatkowo, sama zakładka z opisem płatności zwiększa wiarygodność sprzedawcy i usprawnia cały proces składania zamówień.
Czytaj też: CZY SPRZEDAWCA MUSI UDOSTĘPNIĆ PŁATNOŚCI ZA POBRANIEM W SWOIM E-COMMERCE?