W Polsce liczba firm sprzedających online sięga 250 tysięcy. Jak w takim gąszczu sprzedawców i tak konkurencyjnej branży cieszyć się z zysku z biznesu? No właśnie! Czas zakasać rękawy! Poznaj 4 narzędzia optymalizacji, które wspomogą współczynnik konwersji sprzedaży w sklepie internetowym.
Konwersja to pojęcie używane w bardzo różnych dziedzinach. Konwertować może niemal wszystko.
Czytaj też: SPLIT PAYMENT, A JEDNOOSOBOWA DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA
Konwersja, a współczynnik konwersji w e-commerce – 4 narzędzia optymalizacJI
W kontekście sklepu internetowego głównym celem jest dokonanie zakupu! Ważne więc, by cele konwersji były jasno określone – najlepiej w strategii rozwoju Twojego biznesu cyfrowego. Co więcej – taka konwersja może być nawet wyrażona w konkretnych kwotach, na przykład średnia wartość koszyka – 200 PLN.
Inne rodzaje konwersji to na przykład dodanie produktu do koszyka, założenie konta w sklepie czy zapis do newslettera, a także… Czytanie bloga!
Jednak obok tego, dość zagadkowego – umówmy się – pojęcia, ważne jest też jeszcze bardziej tajemnicze CRO. I nie, nie jest to początek rejestracji tablic samochodowych, a określenie optymalizacji współczynnika konwersji – conversion rate optimization.
Najprościej mówiąc – to zbiór działań, w efekcie których zwiększy się wskaźnik konwersji. W e-commerce przeważnie rozumie się go przez złożenie zamówienia w sklepie. Jednak to nie do końca prawda, ponieważ w szerszym rozumieniu tego zagadnienia – nie musi to od razu oznaczać realizacji zakupów. Chociaż, oczywiście, to dość zasadne, że właśnie na tym nam zależy.
Jakie działania możesz jednak podjąć w swoim sklepie online, by poprawić CRO oraz dochody firmy?
Kolejność produktów w sklepie online
Po pierwsze – pewnie nie jeden raz już słyszałeś, że kolejność w sklepie stacjonarnym ma znaczenie. I to, że przechodzimy obok najdroższych produktów w pierwszej kolejności – by dojść do tego, po co realnie przyszliśmy – jest przemyślaną strategią. Jednak – w e-commerce nie chodzimy między alejkami – a jednak! Ta technika jest równie ważna online, jak offline.
Okazuje się, że kolejność i atrakcyjne ułożenie produktów na liście kategorii ma bardzo duży wpływ na to, co finalnie kupują klienci. Umiejętne zarządzanie zapasami i równoczesna analiza kupowanych czy nawet wyszukiwanych produktów – zwiększa sprzedaż!
W efekcie – wiele e-commerce managerów chce mieć pełną kontrolę nad kolejnością wyświetlania się produktów oraz wyboru kryteriów, według których będą one się wyświetlały. Najlepiej korzystać w tym temacie z rozwiązań inteligentnych i automatycznych, niż ręcznego ustawiania produktów w kolejności.
Sortowanie produktów pozwala przenieść te mniej dostępne alternatywy na koniec kategorii, a bestsellery i te z największą marżą – uplasować na szczycie swoich wirtualnych półek!
A chcesz pozbyć się zapasów? No i właśnie – wystarczy kilka zmian w kryteriach kolejności, a wybrane przez Ciebie produkty z końca listy kategorii trafią na jej początek! Poprawa ich ekspozycji naturalnie wpłynie na ich zainteresowanie.
Personalizacja komunikacji w czasie aktywności klienta
Jak wiesz – personalizacja to kwestia, która nie pierwszy raz pojawia się na tym blogu.
To ona właśnie może poprawić CRO w sklepie internetowym to personalizacja komunikacji marketingowej. Jak nawiązać więź z odbiorcą i sprawić, by poczuł się zaopiekowany? Odpowiedzią na to jest wysyłanie spersonalizowanych wiadomości mailowych w czasie największej aktywności konsumenta. Taka komunikacja może być elementem nowoczesnej kampanii marketing automation.
Zainwestuj więc w system, który mierzy aktywność klientów na podstawie ich wizyt w sklepie. Ważne jednak, by zapamiętywał datę i godzinę odwiedzin sklepu. Na tej podstawie – wylicza uśrednione informacje o czasie największej aktywności użytkowników w ogóle. Im częściej klient będzie odwiedzał sklep – tym więcej danych zbierzesz. A co za tym idzie – informacja o czasie aktywności użytkowników będzie najdokładniejsza.
W efekcie będziesz mógł sprawnie odpowiedzieć na pytanie kiedy jest odpowiedni czas na wysyłanie wiadomości do klienta w real time? Mimo wielu analiz i badań na email marketingiem – jedno jest pewne. Nie istnieje oficjalna i uniwersalna odpowiedź na to pytanie. Wszystko zależy przede wszystkim od branży, sezonu czy konkretnego klienta. Jeśli więc chcesz podjąć się takiej zaawansowanej personalizacji i równocześnie zwiększać współczynnik konwersji – postaw na wysyłkę mailingu w czasie największej aktywności klienta!
Czytaj też: MARKETPLACE – CO TO JEST I JAK DZIAŁA?
Live commerce, czyli trend, o którym już mówiliśmy…
A nawet poświęciliśmy mu cały artykuł – tutaj.
Trzecim punktem, który realnie wpływa na optymalizację współczynnika konwersji jest właśnie on – live commerce. Prezentacja produktów podczas transmisji na żywo z możliwością natychmiastowego zakupu to jest to, co klienci lubią najbardziej!
W Polsce, co prawda, ten rodzaj zakupów zyskał dopiero podczas pandemii, jednak transmisję live na Facebooku coraz lepiej się mają. Odnoszą sukces, a sprzedawcy – bez problemu mogą docierać do większej ilości klientów, a co ważniejsze – sprzedawać więcej!
Zaletą tego rozwiązania jest to, że zdecydowanie skracasz w ten sposób ścieżkę zakupową. Klienci są zdecydowanie bardziej chętni kupić produkt, który widzą na żywo. To kwestia, którą potwierdzają liczne statystyki – filmy sprzedające produkty podczas transmisji live notują współczynnik konwersji na poziomie blisko 30%! A więc 10 razy więcej, niż w przypadku tradycyjnego handlu w sieci.
Ciekawostką jest fakt, że obecnie live commerce w Polsce jest zdominowany przez małe firmy i sprzedawców indywidualnych. Trend jednak nieco się zmienia, a kluczową rolę pełnią teraz też otoczenie i sama osoba prowadząca. Sprzedawca podczas transmisji powinien być komunikatywny i autentyczny! To właśnie ta ostatnia kwestia sprawia, że chętniej kupujemy.
Co ciekawe, dane udostępniane przez portal Statista pokazują, że takim rodzajem zakupów zainteresowane jest aż 83% Polaków! Live commerce więc – bez najmniejszych wątpliwości – niebawem stanie się nowym wymiarem zakupów online. A to z kolei będzie przekładało się na optymalizację konwersji w sklepach internetowych!
Czytaj też: REVENUE-BASED FINANCING – POZYSKIWANIE ŚRODKÓW NA ROZWÓJ E-COMMERCE
Inteligentna wyszukiwarka
Na koniec – doświadczenia zakupowe. Doświadczenia użytkownika to coś, o czym teraz trąbi się wszędzie. Odmienia się je przez wszystkie przypadki, w każdym czasie. Wyszukiwarka produktów z kolei to podstawowy element w sklepie internetowym.
?Ciekawostka?
10-25% wyszukiwarek w sklepach online zwraca wynik nie znaleziono, dlatego, że… Nie rozpoznało słów przez błąd.
Taki efekt wyszukiwań sprawia, że klient opuszcza sklep i składa zamówienie u konkurencji. I jest w tym sporo racji. Chcąc optymalizować konwersję – trzeba inwestować w inteligentną wyszukiwarkę.
Ta, która wykorzystuje algorytmy podobieństw słów, uwzględnia odmiany, poprawia błędy, a nawet… Wyświetla rekomendowane produkty zwiększając znalezienia odpowiedniego towaru. W efekcie korzystając z zaawansowanej wyszukiwarki – użytkownik nie jest sfrustrowany słabą użytecznością sklepu, w efekcie czego chętniej wróci na ponowne zakupy. W ten sposób zbudujesz lojalność i zwiększysz konwersję.
?Ważne?
Wyszukiwarka oprócz eliminacji potencjalnych błędów we frazach, cechować się powinna wydajnością. Szybsze przeszukiwanie bazy produktów to synonim mniej rozczarowanego klienta. Przede wszystkim w kontekście mobilności – to przede wszystkim na smartfonach klienci wertują asortyment e-sklepu.
Tymczasem warto też zaznaczyć, że wskazane rozwiązania skutecznie pozwolą na optymalizację współczynnika konwersji w sklepie! A co za tym idzie – Twoje kampanie marketingowe przyniosą oczekiwany rezultat. Te 4 narzędzia optymalizacji staną na straży Twojego biznesU!
Czytaj też: WITHDRAWAL BUTTON – CZY TWÓJ SKLEP ONLINE CZEKA ZMIANA?