Marketplace – co to jest i jak działa? 

M

Marketplace na całym świecie kwitnie! Nie można tutaj umniejszyć roli pandemii, to prawda. W pewnym sensie więc – dobrze, że tak się stało, bo teraz mamy do dyspozycji potężne narzędzie, nad którym dziś się pochylimy! Co to jest marketplace i jak właściwie działa? Czy marketplace to dobre rozwiązanie dla początkującego sprzedawcy?

Czytaj też:  JAK STWORZYĆ DOBRE KATEGORIE PRODUKTÓW W SKLEPIE ONLINE?

Marketplace – tradycyjne targowisko 2.0

W dobie internetu mogę śmiało powiedzieć, że marketplace to zwyczajnie tradycyjne, doskonale nam znane targowisko w wersji 2.0. To tutaj właśnie kupisz wszystko, co tylko Ci się zamarzy. Różnicą jest jednak fakt, że kupując spodnie… Nie musisz przymierzać ich na kartonie, a mama nie musi owijać Cię bluzą, żeby inni klienci targowiska nie zerkali!

Marketplace to więc witryna e-commerce, na której sprzedawcy z tradycyjnego targowiska umieszczają oferty. Jest więc jeden targ – marketplace – a na nim wielu sprzedawców. Tak, jak w przypadku sentymentalnych bazarów, klient może kupić wszystko w jednym miejscu. Oznacza to więc w efekcie jedno – wszystkie formalności związane z procesem zakupowym dokonują się bezpośrednio na platformie!

Jednak nie tylko klienckie doświadczenia są tutaj najważniejsze! Okazuje się, że także dla sprzedawcy marketplace wiąże się ze sporymi korzyściami! Dlaczego?

Przede wszystkim dlatego, że… Drogi sprzedawco wystawiasz produkty na popularnych już stronach o… Gigantycznym zasięgu! A więc, już w przedbiegach, zyskujesz czas, który normalnie przehandlowałbyś na marketing i reklamę własnego sklepu online. W efekcie – zdecydowanie szybciej docierasz do klientów, a potencjalnych chętnych na zakup jest więcej!

Marketplace na całym świecie kwitnie! Nie można tutaj umniejszyć roli pandemii, to prawda. W pewnym sensie więc - dobrze, że tak się stało, bo teraz mamy do dyspozycji potężne narzędzie, nad którym dziś się pochylimy! Co to jest marketplace i jak właściwie działa? Czy marketplace to dobre rozwiązanie dla początkującego sprzedawcy?

Rodzaje marketplace’ów w Polsce

Tymczasem, marketplace jest jednak nieco bardziej skomplikowany niż bazar. Można go więc podzielić na kilka grup, które mogą mieć różny charakter:

  • B2B 
  • B2C 
  • C2C 

Co ciekawe, niektóre marketplace’y dają możliwość sprzedaży zarówno jako firma, jak i osoba prywatna. Na przykład na Allegro czy OLX. Nie musisz więc od razu zakładać firmy i wynajmować magazynu! A więc – nie mając sprecyzowanego asortymentu i palety towarowej, którą będziesz oferował – spokojnie możesz pozostać właśnie na Amazonie, Allegro czy OLX.

Z kolei jeśli wiesz, co chcesz sprzedawać i zamierzasz pójść na przykład w odzież – dobrym rozwiązaniem jest rozważenie sklepów obracających się w danej branży. Dla odzieży może to być na przykład Zalando.

Czytaj też: DYREKTYWA OMNIBUS, A PROGRAMY LOJALNOŚCIOWE 

Marketplace nad Wisłą – plusy i minusy

Jak ze wszystkim – możemy podzielić kwestię sklepów zbiorowych na dwie strony. Jasną i ciemną. Sprzedawca, który idzie ramię w ramię z marketplace’m w Polsce może liczyć przede wszystkim na kilka zalet, które – mnie osobiście – napawają optymizmem!

Marketplace ma większy zasięg niż pojedynczy, autorski sklep internetowy, a więc możesz spokojnie mniejszym nakładem czasowym dotrzeć do większej grupy klientów!

Działania marketingowe spoczywają wyłącznie na właścicielu platformy typu marketplace, a więc sprzedawca nie przejmuje się zupełnie tym, jak, gdzie i kiedy reklamować nowy produkt.

Kwestie techniczne, o które musisz martwić się jako sprzedawca we własnym sklepie internetowym, a więc na przykład dostawą czy integracją z operatorem płatności – w marketplace zajmuje się właściciel  platformy.

Oczywiście, żeby nie było tak kolorowo – marketplace, jak wszystko ma także wady. Jakie? Według mnie raczej niegroźne, jeśli dobrze przemyślisz to, co będziesz oferował!

Korzystając z marketplace’u musisz dzielić się zyskami ze sprzedaży z platformą e-commerce. Na przykład w postaci pobieranej prowizji, abonamentu czy innych opłat.

W takich miejscach jest… Spora konkurencja. Klient ma więc do wyboru sporo ofert tej samej kategorii, a sprzedawca musi… Konkurować ceną i atrakcyjnością propozycji.

Marketplace nad Wisłą - plusy i minusy

Najpopularniejsze marketplace’y w Polsce

Jeśli chodzi o dostępność takich platform w Polsce – mamy przynajmniej 10 takich, o których naprawdę warto powiedzieć.

Do najbardziej popularnej należy oczywiście Allegro. Jakie jest – każdy wie. Korzysta z niej już około 22 mln użytkowników miesięcznie! 

💡Ciekawostka💡

Allegro to jedna z najstarszych stron tego typu. Działa na rynku od 1999 r.

W serwisie jest już aktywnych 135 tys. firm oferujących produkty z niemal każdej branży, jaką sobie wymarzymy. A ponieważ jest to marka niesamowicie rozpoznawalna – masz spore pole do popisu!

OLX

Po drugie – i nieco bardziej lokalne – OLX. Na stronie na klienta czeka blisko 19 mln aktywnych ogłoszeń pogrupowanych w aż 13 kategoriach!

💡Ciekawostka💡

W skład OLX wchodzą takie portale, jak Otodom czy Fixly.

Równocześnie OLX działa także w innych krajach niż Polska, na przykład w Stanach, Portugalii czy Egipcie.

W trójce najczęściej obleganych platform marketplace uplasowałabym także… Aliexpress! Chińska platforma sprzedażowa ma już 11 mln użytkowników. Przyciąga niewątpliwie konkurencyjnymi cenami i – często – darmową wysyłką do Polski.

Amazon

Tuż za podium – od niedawna w Polsce – plasuje się Amazon. Ta największa witryna e-commerce na świecie weszła na rynek polski dopiero w 2021 roku. Szybko jednak zyskała fanów, bo przecież jest tutaj mnóstwo ciekawych produktów. Często takich, których na polskim Allegro nie uświadczymy!

Facebook

Marketplace Facebooka działa w Polsce już od 2017 roku i całkiem sprawnie sobie radzi! Wszystko dlatego, że umożliwia zakupy bezpośrednio na portalu społecznościowym! Nie trzeba więc zakładać nowego konta w aplikacji czy na platformie. 

eBay

Co ciekawe, na polskim rynku działa także eBay, czyli jedna z największych platform sprzedażowych! Witryna zanotował już pewne perturbacje nad Wisłą, jednak teraz ponownie próbuje zdobyć serca Polaków i, co ważne, chyba całkiem sprawnie jej idzie, bo… Zamierza trafić do grona TOP3 marketplace’ów w Polsce.

W kontekście elektroniki użytkowej mamy do dyspozycji na przykład całkiem ciekawy morele.net. Serwis to oferta takich produktów jak na przykład komputery, RTV, AGD czy inne podobne rozwiązania technologiczne.

Teraz ciekawostka dla fanów rękodzieła! Jeśli jesteś sprzedawcą z doskonałym poczuciem estetyki i umiesz w DIY – Etsy to miejsce dla Ciebie. Mowa tutaj o ofercie zarówno mebli, biżuterii jak i odzieży autorskiej. Najwięcej klientów, co prawda, posiada w Kanadzie, Wielkiej Brytanii czy Niemczech, ale w Polsce także z pewnością sobie poradzisz!

Wisienką na torcie jest najnowsza platforma z wszystkich wymienionych, ale widzę w niej potencjał! Erli to młoda, co ważne – polska – platforma typu marketplace. Ma ambicje na konkurenta dla Allegro i tak samo jak starszy kolega oferuje wiele kategorii produktów do wyboru!

Jednak pojawia się pytanie – jaki marketplace wybrać na początek? Gdzie rozpocząć, żeby mieć pewność, że nie wyrzucisz pieniędzy w błoto? Jak się w ogóle za to zabrać i czy marketplace to miejsce dla Ciebie?

Marketplace – jaki wybrać?

Racjonalność podpowiada, całkiem słusznie, żeby podczas wyboru platformy tego typu kierować się przede wszystkim kilkoma czynnikami:

  • popularnością platformy
  • bazą klientów
  • ofertą dla sprzedawców
  • bezpieczeństwem  

Czy warto eksperymentować? Moim zdaniem bardzo, bo kto nie ryzykuje – ten nie spija śmietanki biznesowej! A śmietankę każdy lubi! 

Jeśli jednak postanawiasz założyć własny biznes w oparciu o autorski sklep internetowy – wiesz, gdzie nas szukać i jakie płatności wybrać! 🙂

Czytaj też: JAK FAŁSZYWE SKLEPY INTERNETOWE SZKODZĄ BRANŻY E-COMMERCE?

Najnowsze wpisy

Social Media