Rola płatności online w social commerce

R

Social media wywodzą się z prostej idei – komunikacji z najbliższymi i nieco dalszymi znajomymi. Dziś jednak odgrywają ogromną rolę w wielu biznesach. Sklepy w mediach społecznościowych spełniają oczekiwania bardzo wielu branż, a dla użytkowników na przykład Facebooka – są doskonałym sposobem na szybkie zrobienie zakupów. No i tutaj – całe na biało wchodzą płatności mobilne, bez których taka możliwość byłaby tylko marzeniem. Jaka jest więc dziś rola płatności online w social commerce?

Płatności online to przyszłość

Otóż – rozwój social commerce przyspieszyły właśnie płatności online, które zamieszkały w ciałach chatbotów. Chat payments, bo o nich mowa, stały się teraz nowym standardem i, co ciekawe, hitem płatności w social mediach.

To, że portale społecznościowe opanowały nasze życie – wiecie. Nie ma już co do tego żadnych złudzeń. Jak wynika z kolei z przeprowadzonego w 2021 roku raportu Hootsuite – w Polsce z mediów społecznościowych korzysta niecałe 26 mln osób. Co ciekawe, statystyczny użytkownik spędza w nich blisko dwie godziny na dobę.

Obok uzależnienia od internetu, social media są także doskonałym narzędziem marketingowym i sprzedażowym. W efekcie dochodzi w nich przede wszystkim do bezcennej wymiany informacji i budowania zaufania klientów do marki. Sklep internetowy w social mediach pomaga więc małym i średnim przedsiębiorcom poszerzać grono odbiorców. I tutaj właśnie kluczowa jest rola płatności online!

Czytaj też: 5 BŁĘDÓW, KTÓRE POPEŁNIASZ PODCZAS ZAKUPÓW ONLINE

Rola płatności online w social commerce, czyli prowadzenie transakcji sprzedaży i kupna na  portalach społecznościowych

Rola płatności online w social commerce to przede wszystkim skuteczne uzupełnienie sprzedaży zarówno stacjonarnej, jak i tej prowadzonej przez stronę internetową. 

💡 Ciekawostka 💡 Chociaż może wydawać się narzędziem stosunkowo młodym – jego początku tak naprawdę przypisuje się mniej więcej na czas rozwoju rynku e-commerce.

Co ciekawe, sprzedaż za pomocą mediów społecznościowych od płatnych kampanii przede wszystkim różni się tym, że… Znacznie później, a czasami nawet nigdy nie następuje przekierowanie na zewnętrzną stronę.

Z kolei jeśli mowa o samej ścieżce zakupowej w social commerce – ta może zamykać się w całości na platformie społecznościowej. A to dla klienta w tych czasach jest bardzo wygodne i szybkie!

Płatności online w social commerce: najpopularniejsze platformy sprzedażowe

Niekwestionowanym liderem branży e-commerce i social commerce jest Azja. Jednak Europa – a w tym Polska – nie pozostają daleko w tyle.

Według raportu Insider Intelligence Social Commerce 2021 już 27% Polaków chociaż raz zrobiło zakupy przez sklep internetowy na Facebooku czy Instagramie. Z kolei ponad 40% z nich zadeklarowało chęć powtórzenia takiego zachowania.

Tymczasem, jeśli pod uwagę weźmiemy samą sprzedaż – ta może przybierać bardzo różne formy. Prym wśród nich wiodą zwłaszcza zakupy realizowane w czasie rzeczywistym,a więc na przykład podczas live streamingu. Takie precedensy mają miejsce przede wszystkim na Facebooku i Instagramie.

Jeśli chodzi o Facebooka – platforma oferuje na przykład oznaczanie produktów bezpośrednio na grafikach. W efekcie użytkownik może bardzo sprawnie przejść do sklepu i dokonać płatności. 

Co ciekawe, płatności online w social commerce doskonale mają się także na Pintereście. Ten z kolei wyróżnia się dwiema ważnymi funkcjami – piny produktów i reklamy zakupowe. Takie rozwiązanie nie jest jeszcze zbyt popularne, ale, być może, ze względu na własną specyfikę. Platforma powstała przecież z założeniem, by inspirować i umożliwić wymianę pomysłów.

Z kolei sklep na Instagramie pozwala przede wszystkim na dołączanie linków do produktów zarówno w postach, jak i na InstaStories. W efekcie, użytkownik może jednym kliknięciem przejść na stronę zakupową i zapłacić.

rola płatności online

Sukces płatności online w social commerce – co sprawia, że sprzedaż na portalach społecznościowych szaleje?

Pojawia się pewnie w Waszej głowie teraz pytanie: co stoi za znacznym rozwojem social commerce w przestrzeni ostatnich lat? 

Otóż, okazuje się, że przede wszystkim specyfika sytuacji zakupowej, która bezpośrednio połączona jest z emocjami użytkowników. Sklep w social mediach, obok standardowego robienia zakupów, daje także możliwość szybkiego wyrażenia swojej opinii oraz tworzenia i podtrzymywania relacji między sprzedawcą, a klientami. Co ciekawe, w ostatnim czasie potencjał tego rozwiązania jest zdecydowanie większy właśnie ze względu na płatności online w tym obszarze, czyli chat payment.

Czytaj też: POMYSŁY NA SKLEP W DROPSHIPPINGU

Kim jest chat payment w social commerce?

Sukces płatności online w social commerce - co sprawia, że sprzedaż na portalach społecznościowych szaleje?

Kto z nas, użytkowników social mediów, nie miał do czynienia z chatbotem chociaż jeden raz? Ten ma za zadanie przede wszystkim zastąpić człowieka i dbać o komunikację z klientem. Oczywiście, na podstawowym poziomie, ale jednak. W efekcie – takie chatboty usprawniają nie tylko proces zakupowy, ale także funkcjonowanie samej firmy. Pozwalają na przykład na cięcie kosztów oraz krótszy czas oczekiwania klienta na odpowiedź.

Co ciekawe, potencjalny klient zadaje pytanie i wszystkie niezbędne informacje uzyskuje w przeciągu kilku sekund. Użyteczność takich urządzeń potwierdzają także statystyki. Raport Symetrii na temat chatbotów tylko w Polsce pokazuje, że obecnie już 34% respondentów woli rozmawiać z botem niż z człowiekiem.

Kiedy jednak chatbot nie radzi sobie z odpowiedziami na pytania – a takie sytuacje także istnieją – spokojnie może odesłać klienta do konsultanta. Teraz jednak sukcesem okazują się płatności, które oferuje narzędzie. W efekcie chat payment klient może szybko wybrać produkty i zapłacić za nie bez przechodzenia na osobną stronę internetową.

Czytaj też: HOTPAY Z PACZKĄ DLA NAJMŁODSZYCH UKRAIŃCÓW

Płatności online w Messengerze: jak to działa?

Już teraz mamy możliwość uruchomienia płatności na przykład BLIKiem w Messengerze. I tak, na przykład klienci Kuboty mogą już od A do Z zrobić zakupy właśnie podczas rozmowy z botem. A co więcej – sfinalizować taką transakcję i zapłacić za zamówienie najpopularniejszą metodą – kodem właśnie.

Jak działają płatności online w komunikatorach społecznościowych:

  1. Klient rozpoczyna rozmowę na chacie na fanpage’u sprzedawcy.
  2. Bot udziela mu odpowiedzi i pyta, czy chce zrobić zakupy podczas tej rozmowy. Później z kolei, w tej samej konwersacji, proponuje klientowi produkt/y lub usługę/i. Jeśli będzie zainteresowany, podczas tej samej rozmowy, ustalany jest np. rozmiar produktu i forma dostawy.
  3. Po aceptacji regulaminu sprzedawcy, klient dokonuje płatności BLIKIEM,a więc w efekcie podaje 6-cyfrowy kod i zatwierdza płatność w swojej aplikacji bankowej – cały czas pozostając np. w Messengerze. 
  4. Sprzedawca przyjmuje zamówienie w swojej platformie sklepowej i przystępuje do jego realizacji.

Firma wdrażająca możliwość płatności BLIKIEM w Messengerze przede wszystkim:

  • automatyzuje proces sprzedaży,
  • skraca ścieżkę zakupową,
  • poszerza grono klientów o fanów mediów społecznościowych,
  • wyprzedza konkurencję.

W efekcie, takie umożliwienie dokonania transakcji bezpośrednio w komunikatorach społecznościowych to przyszłość social commerce. Dodatkowo BLIK idealnie wpasowuje się w model szybkich i wygodnych zakupów, o których marzy większość konsumentów.

Najnowsze wpisy

Social Media