Ile kosztuje sklep internetowy? To, na pierwszy rzut oka, wydaje się tanie i łatwe. Przecież ograniczamy koszty takie, jak na przykład wynajem lokalu czy zatrudnienie pracowników. Jednak, okazuje się, że założenie sklepu online niesie za sobą wiele widmo-kosztów, które nie są od razu widoczne.
Czytaj też: TOUCHPOINT – CZYM JEST CYFROWY PUNKT STYKU KLIENTA Z TWOIM SKLEPEM?
Założenie sklepu internetowego – ile to w ogóle kosztuje?
Założenie sklepu online jest dziś bardzo proste. Rynek e-commerce ciągle się rozwija, a Polska znajduje się w czołówce krajów rozwijających się w kontekście biznesów internetowych. Dodatkowo – to właśnie internet stwarza niemal nieograniczoną możliwość docierania do szerokiego grona odbiorców. I to nie tylko w Polsce, ale także poza granicami.
Co ciekawe, z założeniem takiego e-commerce wiążą się jednak poważne koszty, których często – na pierwszy rzut oka – nie widać.
Sklep online można jednak rozkręcać od zaledwie kilku tysięcy. I dopiero z czasem rozszerzyć sprzedać online, a w efekcie – rozbudować sklep. Od czego jednak zależy koszt prowadzenia sklepu online?
Ile kosztuje sklep internetowy i od czego zależy ta cena?
Po pierwsze – oprogramowanie. To pierwszy koszt sklepu. Wybranie właściwej platformy e-commerce to konieczność, by w ogóle zacząć działać jako sklep online. Jakie jednak są potrzeby Twojej działalności? Musisz zmapować to, na czym najbardziej Ci zależy podczas prowadzenia własnego biznesu. Będzie to przecież podstawa dobrze prosperującego biznesu, który może być oparty na jednym z czterech rodzajów oprogramowań.
- Open Source,
- SaaS,
- platformy dedykowane,
- platformy oparte na licencji.
Open Source – darmowe oprogramowanie sklepu online
Jest to wyjątkowo elastyczne rozwiązanie, jeśli chodzi o konfigurację sklepu. Za korzystanie z takiej platformy nie trzeba płacić. Równocześnie – możesz skorzystać z pomocy wykwalifikowanych profesjonalistów.
Jeśli zdecydujesz się na takie rozwiązanie – sklep może wprowadzać niemal nieograniczone zmiany i dopasowywać się do kodu źródłowego. Osoba, która ma doświadczenie informatyczne bez problemu poradzi sobie z postawieniem takiego sklepu od zera. Z kolei jeśli jesteś raczej amatorem programistycznym – zainwestuj w kompetentnego dewelopera, który opracuje sklep według Twoich potrzeb.
Oprogramowanie SaaS – Software as a Service
Inaczej – platformy abonamentowe. To rozwiązanie polegające na płaceniu ustalonego abonamentu w wyznaczonym przez dostawcę czasie. W przypadku takiego rozwiązania – otrzymujesz gotowy szablon, który umożliwia wachlarz modyfikacji oraz wsparcie techniczne dostawcy. Jednak ta alternatywa nie daje pełnych możliwości konfiguracji sklepu. To z kolei doskonałe rozwiązanie dla kogoś, kto jest totalnym laikiem jeśli chodzi o wiedzę informatyczną.
Dodatkowo, warto rozważyć tę opcję, jeśli zależy Ci na czasie, ponieważ takie sklepy nie muszą czekać na budowę platformy przez deweloperów. Po dokonaniu opłaty otrzymujesz od razu gotowy sklep.
Platformy dedykowane
Profesjonalne sklepy online wymagają szczególnego traktowania i rozwiązań szytych na miarę. A więc takich, które może pokazać nietypowy produkt czy wymaga szczególnych integracji z systemami trzecimi.
?Ciekawostka?
Takie dedykowane oprogramowania są najdroższą możliwością, ponieważ każda ingerencja w system wymaga wprowadzenia przez programistę kwestii. Daje to jednak nieograniczone możliwości modyfikacji i całkowite dopasowanie sklepu do Twoich potrzeb.
Platformy na płatnej licencji
Ten typ tak ma – skierowany jest przede wszystkim do największych. A więc takich, którzy wymagają mocno rozbudowanego oprogramowania. Oferuje wiele zaawansowanych możliwości, takich jak na przykład systemy B2B czy narzędzia analityczne oraz marketingowe. A w efekcie – pełne dopasowanie do potrzeb właściciela sklepu.
Czytaj też: JAK KARTA PRODUKTU MOŻE ZWIĘKSZYĆ SPRZEDAŻ W E-COMMERCE?
Ile kosztuje sklep internetowy: domena, hosting i SSL
Magiczne słowa, bez których sklepu nie wyczarujesz! Oto kolejne koszty, które czyhają na Ciebie zza rogu. To kolejne koszty, bez których sklep online nie może działać.
Domena to nazwa, a dobra nazwa to część sukcesu online. Właściwa będzie atrakcyjna, jeśli jednak wybierzesz byle co – strzelasz sobie w kolano.
Hosting z kolei – czyli serwer Twojego sklepu – to miejsce, w którym przechowywany jest twój sklep, wszystkie pliki i foldery. A co więcej, to także miejsce, w którym zainstalowana jest Twoja platforma e-commerce.
?Ciekawostka?
Sklep online działający na oprogramowaniu abonamentowym zapewnia hosting w cenie. Jednak pozostałe rozwiązania to konieczność dodatkowego opłacenia hostingu, w kótrych dobrym rozwiazaniem będzie na przykład hosting VPS lub współdzielony SSD.
Po trzecie – certyfikat SSL – to konieczność podczas prowadzenia biznesu w Internecie. Jego zadaniem jest przede wszystkim zabezpieczenie transakcji online, szyfrowanie danych i budowanie zaufania klientów. W ich oczach to zdecydowanie jest gwarancja bezpiecznych zakupów.
Poza zaufaniem jednak SSL jest też zieloną kłódką, a więc określeniem zabezpieczenia sklepu, a co za tym idzie – lepsza pozycja w wyszukiwarkach. Koszt takiego certyfikatu mieści się w granicy od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych.
Projekt sklepu internetowego – a na co to komu?
Bardzo wielu sprzedawców online, którzy dopiero wchodzą na rynek – potocznie mówiąc – olewają kwestie wizualne sklepu online. BEEP. Błąd.
Twój sklep internetowy wizualnie musi być dopasowany zarówno do asortymentu, jaki planujesz sprzedawać, jak i do wygody użytkownika.
Jeśli chodzi o platformy abonamentowe – te oferują gotowy szablon sklepu w cenie opłaconego abonamentu. Jest to rozwiązanie do rozważenia dla tych sprzedawców, którzy nie wymagają specjalnego dopasowania, a chcą skupić się przede wszystkim na produktach.
Co ciekawe, sytuacja wygląda inaczej jeśli mowa o pozostałych platformach. Szata graficzna powinna się wyróżniać i być wyjątkowa. W efekcie – profesjonalny sklep online powstający pod okiem doświadczonego projektanta zdecydowanie bardziej wpasuje się w nawet najbardziej wymagające gusta. Cały indywidualny projekt to – oprócz doskonałego designu – także wysoka cena. Dobry projekt graficzny sklepu online może opiewać nawet na kilkanaście tysięcy złotych.
Cena dodatkowych funkcjonalności w sklepie online
Doskonale prosperujący sklep internetowy to taki, który przynosi korzyści finansowe. Powinien więc posiadać w swojej ofercie funkcje, które ułatwią klientom zakupy.
?Ciekawostka?
Prawie 75% klientów online przerywa proces zakupowy, a przeważnie winą jest… Właśnie niefunkcjonalność sklepu.
Warto więc zwrócić uwagę na to, co sprawdza się i tworzy pozytywne doświadczenia klientów. O czym mowa?
Czytaj też: JAK KARTA PRODUKTU MOŻE ZWIĘKSZYĆ SPRZEDAŻ W E-COMMERCE?
Systemy płatności online
Większość sklepów internetowych oferuje szeroki wachlarz możliwości płatności. Ma to ułatwić przede wszystkim proces zakupowy i pozwolić na wybór takiej metody finalizacji transakcji, na jaką klient ma tylko ochotę. Jednym z nich jest właśnie HotPay, który dodatkowo oferuje klientom POK – Program Ochrony, w efekcie którego każde nieporozumienie spokojnie można wyjaśnić.
Szybkie płatności online wiodą prym jeśli chodzi o tę kwestię. Dla klientów właśnie szybkość i bezpieczeństwo są dziś najważniejsze. Warto więc mieć w swoim portfolio płatności jak najwięcej możliwości.
Co ważne, platformy abonamentowe przeważnie oferują integrację z dostawcami metod płatności. Z kolei w przypadku innych platform – właściciel musi sam nawiązać współpracę z takimi podmiotami. A co za tym idzie – liczyć się z dodatkowymi kosztami.
Dostawy do klienta
Sklepy online muszą być wyposażone w różne możliwości wysyłki. Tak, by najlepiej dopasować się do klienta. Warto tutaj rozważyć takie alternatywy, jak wysyłka kurierem, do paczkomatu, Pocztą Polską czy odbiór własny.
I teraz, o ile za odbiór własny nie poniesiesz żadnych kosztów – każda inna forma wymusza na Tobie nawiązanie współpracy na przykład z firmami kurierskimi.
Prowadzenie sklepu online – ile to kosztuje?
Założenie e-commerce i wyposażenie go w odpowiednie narzędzia to dopiero połowa sukcesu. Jeśli jednak chcesz notować wzrosty i sprzedaż – zajmij się właściwą, a przede wszystkim jakościową obsługą sklepu. O czym mowa?
Po pierwsze – regulamin i polityka prywatności. Sklep online wymaga regulacji prawnych i tego nie przeskoczysz. Wielu właścicieli jednak zapomina albo celowo pomija takie kwestie. To jednak podstawa prawna umowy z klientem.
Odpowiedni regulamin powinien być dopasowany do specyfiki sklepu, a równocześnie – regulować wszystkie kwestie związane z jego działaniem. A więc te dotyczące płatności, wysyłek, reklamacji czy zwrotów.
To też gwarancja bezpieczeństwa, dlatego warto rozważyć powierzenie takiego opracowania komuś, kto specjalizuje się w prawie handlowym online.
Co z wprowadzeniem produktów?
Monotonna i długotrwała praca. Oto, czym jest wprowadzanie produktów do sklepu. Jednak, jak pewnie się domyślasz, nie ma sklepu bez produktów, więc trzeba to zrobić. Duże sklepy, które posiadają spory asortyment wymagają ciągłej obsługi! Jeśli nie chcesz tracić na to czasu – warto zlecić takie działania firmie zewnętrznej. Przeważnie takie zlecenia zaczynają się od kilku złotych za sztukę.
Dodatkowo – całe na biało wchodzą także opisy towarów! Oto, co sprzedaje i na co naprawdę musisz zwrócić uwagę. Opisy produktów mają gigantyczny odbiór przez potencjalnych klientów, a także na pozycjonowanie w wyszukiwarkach.
Co więcej – utrzymanie sklepu internetowego na wysokiej pozycji wymaga oryginalnych tekstów. Nie idź więc na łatwiznę. Google naprawdę wykrywa skopiowany tekst. Jeśli nie masz czasu albo nie potrafisz pisać interesujących opisów – korzystaj ze specjalistów!
Pamiętaj o profesjonalnych zdjęciach
Klienci to uwielbiają! Estetyczne zdjęcia i dobra jakość to to, co klienci lubią najbardziej. To one właśnie jasno pokazują jak wygląda produkt, który chcę kupić! Wirtualne zakupy przecież całkowicie wykluczają fizyczny kontakt z towarem, dlatego to właśnie dobre zdjęcia mogą sprzedać Twój produkt.
Nie warto oszczędzać na prezentacji sprzedawanych towarów.
Pozostałe koszty sklepu online – założenie działalności gospodarczej, administracja i obsługa e-commerce
Zastanawiając się ile, tak naprawdę, kosztuje sklep internetowy trzeba wziąć pod uwagę również dodatkowe koszty, które w pierwszej chwili nie są widoczne. W koszt założenia własnego e-commerce i jego prowadzenia wliczają się przecież koszty administracji, obsługi czy marketingu, które mają poprawiać działanie sklepu.
Jeśli z kolei już podjąłeś decyzję i chcesz faktycznie założyć sklep internetowy – musisz pamiętać też o założeniu działalności gospodarczej. Powołanie takiej instytucji jest konieczne, by prowadzić legalny biznes online. Samo to działanie jest bezpłatne, jednak wiąże się z comiesięcznymi opłatami, na przykład ZUSem, podatkami czy księgowością.
Równocześnie należy mieć na uwadze, że założona działalność gospodarcza ułatwia późniejszą współpracę z hurtowniami, dostawcami czy firmami kurierskimi.
Dodatkowo, pojawia się na horyzoncie także administracja sklepu, a więc wszelkiego rodzaju kopie zapasowe, aktualizacje czy zmiany i rozbudowa strony.
Sklepy funkcjonujące na abonamencie nie muszą się o to martwić, jednak ci, którzy wybrali model SaaS – muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami.
Cały na biało wchodzi także marketing, czyli filar działającego sklepu. Działania promocyjne mają na celu pokazać Cię klientom. A ponieważ na rozpoznawalność marki online wpływa szereg kwestii, od widzialności w mediach społecznościowych, przez marketing internetowy po kampanie i content marketing – spora lista wydatków przed Tobą.
Kosztowne są zarówno same kampanie, jak i działania promocyjne, a także opłacenie osób, które są specjalistami w tej dziedzinie. A na pierwszy raz, niestety, nie masz co polegać tylko na sobie.
Czytaj też: TOUCHPOINT – CZYM JEST CYFROWY PUNKT STYKU KLIENTA Z TWOIM SKLEPEM?
Podsumowanie – Ile kosztuje sklep internetowy
Mimo, że samo otwarcie sklepu online jest niezwykle proste i dostępne dla każdego – wiąże się z koniecznością pokrycia pewnych kosztów. Jak widać, nie ma jednoznacznej kwoty, którą należy przeznaczyć na taki biznes, bo oddziałuje na to szereg czynników.
Działania Twojego sklepu składają się na finalną cenę założenia biznesu, ale nie powiem Ci, ile wydasz dokładnie. Chciałem tylko przedstawić Ci punkty, które często są bagatelizowane, spychane na dalszy plan, a potem okazują się jednak generować zdecydowanie więcej kosztów, niż możnaby sobie wyobrazić.
Koszty sklepu internetowego zależą również od platformy na jakiej zdecydujemy się otworzyć swoją stronę internetową. Ale mam dla Ciebie protip: najlepsze sklepy bardzo często powstają na platformach SaaS!