Content Is The King. Mówi się o tym już długo. Trąbią o tym wszystkie poradniki małego przedsiębiorcy. Treść króluje i niewątpliwie – jest bardzo ważna. CMS z kolei to system do zarządzania treścią w eCommerce. Dzięki funkcjom, jakie ma w portfolio można sprawnie edytować treści, multimedia czy konfigurować content zamieszczony na stronie sklepu.
Co więcej, takie oprogramowanie nie powinno wymagać od użytkownika żadnych programistycznych umiejętności czy znajomości języków kodowania.
Czytaj też: 5 NAJCZĘSTSZYCH BŁĘDÓW SPRZEDAWCÓW ONLINE
Do czego przyda Ci się TAKI SYSTEM w eCommerce?
Content Management System może być wykorzystywany przede wszystkim do kompleksowego zarządzania treścią. Doskonale sprawdzi się podczas – na przykład – dobierania czcionki czy dodawania zdjęć. Równocześnie, dzięki CMS możesz sprawnie i szybko dodać opisy, nagłówki czy zdjęcia, a także usuwać strony czy je aktualizować. A co najważniejsze – to wszystko jest wykonywane z poziomu systemu do zarządzania treścią.
Warto też zaznaczyć, że takie rozwiązanie przeważnie jest bardzo intuicyjne i oferuje łatwość w posługiwaniu się nim. Dlatego też, tworzenie stron w różnych językach czy zarządzanie adresami URL, a także sama instalacja dodatkowych modułów – fanpage, komentarzy czy chatów i opinii – nie stanowią problemów.
?Ciekawostka?
Systemy CMS znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie konieczna jest szybka edycja treści, a więc na przykład na blogach, sklepach internetowych, serwisach informacyjnych.
Najczęściej z CMS korzystają osoby z działu marketingu, które są odpowiedzialne za tworzenie angażujących treści na stronie, czy prezentują content.
A ponieważ większa część dostępnych na rynku rozwiązań nie wymaga wiedzy technicznej – spokojnie każdy może sobie poradzić z pracą nad treściami.
Co wnosi CMS dla eCommerce – korzyści dla sklepu internetowego
W świecie rozwoju technologii, rozwiązanie CMS w branży eCommerce jest niemal nieodłącznym elementem sukcesu sklepu. Co więcej, to właśnie w efekcie tego systemu użytkownik widzi angażujące i odpowiednio ułożone treści w witrynie czy spójne grafiki i zdjęcia idealnie wkomponowane i umiejscowione na stronie.
Równocześnie, w efekcie CMS marketerzy mają także możliwość optymalizacji treści pod SEO – ustawianie tagów meta title czy meta description, dodawanie tekstów alternatywnych czy indywidualnych adresów URL. A co za tym idzie – sklep może być zdecydowanie wyżej pozycjonowany w Google.
Graficzne rozmieszczenie angażującej treści czy multimediów sprawia, że użytkownicy i klienci eCommerce chętniej podejmują decyzje zakupowe, a nawet… Stają się stałymi klientami! Takie rozwiązanie pozwala dostosować treści do indywidualnych potrzeb klienta, co przekłada się z kolei na bardziej spersonalizowane ścieżki zakupowe.
Czytaj też: JAK POWINNA WYGLĄDAĆ WSPÓŁPRACA SKLEPU ONLINE Z MAGAZYNEM?
Plusy i minusy systemów CMS
Kwestia plusów i minusów w kontekście rozwiązania CMS jest raczej umowna. Jednak warto wspomnieć oficjalnie, że jeśli chodzi o wady – koszty, jakie ponosimy decydując się na komercyjne rozwiązanie w projekcie ciągną za sobą pewne ograniczenia. W efekcie – im bardziej zaawansowane rozwiązanie – tym koszt, oczywiście, wyższy.
Co ciekawe, jeśli mówimy o dedykowanym rozwiązaniu – najczęstszą wadą jest ograniczona możliwość ingerencji w kod. A jeśli polegamy na zewnętrznym oprogramowaniu – musisz liczyć się z faktem, że pewne zmiany nie wchodzą w grę. Na przykład personalizacja, rozbudowa narzędzi czy wyłączanie poszczególnych funkcji.
Tymczasem, trzeba także dodać, że rozwiązania CMS dedykowane są – z jednej strony – bardziej kosztowne we wdrożeniu, a z drugiej z kolei… eCommerce otrzymuje infrastrukturę szytą na dane potrzeby. A co za tym idzie – wzbogaconą o profesjonalne wsparcie czy gwarancję.
Takie podejście sprawdza się więc przede wszystkim w przypadku witryn projektowanych na zamówienie lub zaawansowanych wizualnie projektów eCommerce.
?Ciekawostka?
Najczęściej takie przedsięwzięcia są angażowane specjalistyczne agencje, z dedykowanym zespołem.
Jaki CMS wybrać na start dla swojego eCommerce?
Warto odpowiedzieć sobie w pierwszej kolejności na pytanie – jakie potrzeby biznesowe posiada Twój sklep? Oraz – w jakim segmencie się znajdujesz. W przypadku firm, które naprawdę dopiero zaczynają przygodę ze sklepem online – nie warto inwestować w zaawansowane rozwiązania CMS. Dlaczego?
Może to nie być dla Ciebie odpowiedni moment. Dla takich małych, początkujących firm ważniejsze jest generowanie sprzedaży czy zadbanie o strategię i komunikację marketingową, a dodatkowo… Dopilnowanie tego, by klient na końcowym etapie zakupowym nie opuścił koszyka.
Jeśli z kolei mowa o rozwiązaniach zaawansowanych – kiedy sprzedaż generowana jest już na bieżąco, a firma się rozwija – możesz zastanowić się nad rozwiązaniem autorskim czy dedykowanym. Na przykład Ibexa.
Możesz także skorzystać z zaawansowanej platformy eCommerce, która sama w sobie oferuje wbudowany system do zarządzania treścią. Taką możliwość ma na przykład Shopware, czy rozwiązania nieco mniej rozbudowane, takie jak na przykład WooCommerce czy Shoper.
Równocześnie, im bardziej zaawansowana platforma eCommerce – tym więcej funkcji CMS natywnie będzie oferować.
Czytaj też: 6 RZECZY W TWOIM SKLEPIE ONLINE, KTÓRYCH NIE ZNOSZĄ KLIENCI
Podsumowanie
Prowadzenie własnego sklepu online to dziś bardzo popularne rozwiązanie. Coraz więcej przedsiębiorców stara się digitalizować swoją wizję biznesu. Mniej rozbudowane sklepy eCommerce będą korzystać z gotowych rozwiązań, które zdecydowanie wystarczą, by skutecznie zarządzać treścią.
Z kolei jeśli mowa o większych i bardziej rozbudowanych sklepach – dedykowane i spersonalizowane narzędzia CMS są katalizatorem rozbudowy firmy na jeszcze większą skalę.
Pamiętaj jednak, by mierzyć siły na zamiary i rozbudowywać eCommerce spokojnie i z rozwagą. Co za tym idzie – decydując się na narzędzia, które na aktualnym etapie (zwłaszcza początkowym) są Ci konieczne. Inwestuj mądrze!