Najważniejsze wyzwania e-commerce 2023

N

2023 rok to synonim kryzysu i recesji. Rosnące ceny bardzo mocno odbijają się na projektach e-commerce. Te są albo wstrzymywane, albo nieco skromniejsze, jeśli chodzi o pieniądze. Jakie są więc wyzwania e-commerce na 2023 rok? 

Dla konsumentów na znaczeniu zyskają przede wszystkim doświadczenia zakupowe, czy płatności później. Pierwsze skrzypce jednak będzie grać customer experience, który w bardzo wielu przypadkach będzie decydujący w wyborze produktów. Co ciekawe, w kontekście tego wiele sklepów będzie decydować się na rozwój omnichannelu.

A ponieważ dziś to właśnie klient dyktuje warunki – zwłaszcza jeśli chodzi o sklepy z podobnym asortymentem – przekonasz go jedynie doświadczeniem. Co więcej, klient szukający danego produktu w internecie potrzebuje sporo punktów styku z marką. W efekcie, sklepy online muszą jeszcze mocniej i dokładniej analizować i badać preferencje użytkowników. A co za tym idzie – dostosować i dobrać takie kanały komunikacji, które rzeczywiście odpowiadają targetowi.

Czytaj też: SKLEP INTERNETOWY – KIEDY WARTO ZROBIĆ BACKUP?

2023 rok to synonim kryzysu i recesji. Rosnące ceny bardzo mocno odbijają się na projektach e-commerce. Te są albo wstrzymywane, albo nieco skromniejsze, jeśli chodzi o pieniądze. Jakie są więc wyzwania e-commerce na 2023 rok? 

Najważniejsze wyzwania e-commerce w 2023 roku

M-commerce to bardzo znacząca kwestia każdego handlu online. Jest jednak bardzo wiele do poprawy, przede wszystkim właśnie jeśli chodzi o doświadczenia klienta i szybkość działania stron. Tubylec internetu oczekuje dziś zakupów bez rejestracji, czytelnego oznaczenia błędów czy widocznego stanu filtru.

Wiedziałeś o tym? No, właśnie! Nie Ty jeden!

Rosnąca konkurencja

Sprzedaż typu cross-border bardzo dobrze się rozwija. W efekcie może mieć całkiem negatywny wpływ na lokalnych sprzedawców. Można więc spodziewać się, że niebawem pojawi się wysyp sprzedawców z krajów, w których produkcja jest zdecydowanie tańsza. A ponieważ dostęp do sprzedawców z Azji jest teraz niemal na wyciągnięcie ręki – dynamizm tej sytuacji może przyspieszyć jeszcze mocniej. Warto mieć się na baczności.

Konsolidacja sklepów

Przetrwają najsilniejsi.

W 2023 roku wzmacniać się ma przede wszystkim pozycja najsilniejszych i najsprytniejszych oferentów. A więc tych, którzy potrafią przedstawić wartość dodatkową swoich produktów przy równoczesnym komunikowaniu najniższej jego ceny.

Wyjątkowe okazje i promocje są coraz częstsze, a co ważniejsze – będą powodowały coraz mocniej krwawiący rynek. Na nim z kolei działa prawo dżungli – przetrwają najsilniejsi. Ale także i ci najbardziej oryginalni, kreatywni i wyposażenie w najlepszy i najsmaczniejszy content.

Wzrastająca rola cen i płatności później 

W efekcie kryzysu i galopującej inflacji – mimo wszystko – ludzie wciąż kupują chętnie i dużo. Co więcej, w czasach niepewności jednak koncentrują się na kupowaniu rzeczy najpotrzebniejszych w najniższych cenach, przy czym często decydują się na płatności później. Naturalnie mamy tutaj do czynienia z tzw. efektem szminki, czyli kupowaniem drobiazgów, jeśli nie stać nas na większe produkty, ale nawet wtedy – chcemy robić to po najniższej cenie. 

W efekcie, możemy liczyć na kompromis marż producentów i sprzedawców.

Otwartość na e-commerce

Niepewność ekonomiczna wyrażająca się na przykład redukcją zatrudnienia czy inflacją i ogólnym kryzysem gospodarczym – podsyca wyzwanie wspierania i kreacji popytu na sprzedawane produkty. Trzeba je teraz pokazywać w jeszcze bardziej atrakcyjny sposób, tworzyć zoptymalizowany content i skutecznie zachęcać konsumentów do sprzedaży.

Różnorodność sposobów dotarcia do konsumentów i klientów

Równocześnie trzeba dobierać takie rozwiązania i równoważyć je na przykład na tle self-shoppingu, q-commerce czy last mile delivery. To tylko niektóre z rozwiązań, które sklepy online muszą uwzględnić w planach komercyjnych. Oczywiście po to, by utrzymać klientów i przyciągnąć nowych. Dodatkowo, kluczowe będzie budowanie efektywnych partnerstw między firmami, które mogą wspólnie świadczyć najlepszy możliwy serwis.

Czytaj też: 6 RZECZY W TWOIM SKLEPIE ONLINE, KTÓRYCH NIE ZNOSZĄ KLIENCI

wyzwania e-commerce

Podsumowanie

Chciałabym Ci, drogi właścicielu sklepu online, powiedzieć coś bardziej optymistycznego, jednak…

Dla wielu firm e-commerce 2023 rok zapowiada się bardzo ciężko. 

Może się jednak okazać, że spowolnienie gospodarcze, by nie straszyć kryzysem – doprowadzi do zmniejszenia się realnej siły nabywczej gospodarstw domowych i odbije się to na konsumpcji. 

Mówię przede wszystkim o tych branżach, które nie sprzedają dóbr pierwszej potrzeby. Duże, dobrze przygotowane biznesy, pewnie nadal będą rosły, w myśl zasady biednemu zawsze wiatr w oczy – jednak najpewniej nie tak szybko jak w latach 2020-2022. 

Równocześnie trzeba zaznaczyć, że rynek e-commerce wciąż rośnie. Do końca 2023 roku ma osiągnąć on 124 mln PLN w Polsce. Konsumenci jednak są zdecydowanie bardziej świadomi, a co za tym idzie – wymagający. 

Niebagatelnym wyzwaniem jest także szybkość zamówienia, ponieważ konsumenci teraz oczekują, że towar nie będzie wysłany na przestrzeni 2 dni, a zaraz po zamówieniu. 21% osób nie kupujących online deklaruje, że gdyby szybsza dostawa – skłaniałoby się ku zamówieniom internetowym.

Kluczowe będą więc logistyka i obsługa klienta, które pozwolą na zdecydowanie większe zaufanie. Warto? Oczywiście, że warto!

Drogi sprzedawco, miej oczy szeroko otwarte i dbaj o relacje z klientem, bo 2023 rok będzie z pewnością ciężki. Ale to także szansa dla Ciebie! Wykorzystaj ją!

Najnowsze wpisy

Social Media