Jak stworzyć dobre kategorie produktów w sklepie online?

J

Biznes internetowy to dla nas chleb powszedni. Wiemy więc to i owo. Na przykład to, że dobre kategorie produktów to połowa sukcesu. Pomagają poruszać się klientom po witrynie, dają pełen obraz tego, co znajduje się w Twoim sklepie, a co więcej – budzi zaufanie. Bo skoro jest u Ciebie porządek na stronie – najpewniej, sam proces zakupowy i obsługa także przebiegnie sprawnie.

W sklepie stacjonarnym klient porusza się przeważnie intuicyjnie. Doskonale więc wie, że obok pieczywa nie znajdzie papieru toaletowego, ale też jasne jest dla niego, że w okolicy warzyw będą też owoce. Podobne przemyślenia – mimo że platforma się różni – ma klient także w sklepie online. Potrzebuje przemyślanej nawigacji, która poprowadzi go za rękę. W przeciwnym razie poczuje się nieco zagubiony, a w efekcie – nawet zrezygnuje z zakupów.

Stąd naczelna zasada projektowania sklepu online – drzewko kategorii musi mieć sens od początku! Jeśli tego dopilnujesz klienci będą poruszać się po Twoim e-commerce z przyjemnością, a co ważniejsze – sklep zyska w oczach Google’a! Dlatego warto przestrzegać kilku przykazań, dzięki którym Twój sklep stanie oko w oko z sukcesem sprzedażowym.

Czytaj też: DYREKTYWA OMNIBUS, A PROGRAMY LOJALNOŚCIOWE 

Kategorie produktów – trafne nazwy

Nazwa kategorii powinna stanowić synonim prostoty i zrozumiałości przekazu. Nie ma tutaj miejsca na kreatywność – ma być krótko i na temat. Unikaj więc nazw opiewających na literackie opisy. 

W efekcie takiej nazwy klient powinien od razu wiedzieć, czy w danej kategorii znajdzie to, czego faktycznie szuka. Jeśli więc postawisz go w sytuacji rozmyślania nad tym i przeszukiwania kolejnych kategorii – rezygnacja z zakupów i porzucenie koszyka masz jak w banku.

?Ciekawostka?

Pamiętaj, że drzewko kategorii ma przede wszystkim ułatwiać poruszanie się po e-commerce. A co najważniejsze – odnalezienie konkretnych produktów. Podział na podkategorie powinien zawężać użytkownikowi możliwości wyboru, a jednocześnie wskazać klientowi, gdzie może znaleźć to, czego szuka.
Biznes internetowy to dla nas chleb powszedni. Wiemy więc to i owo. Na przykład to, że dobre kategorie produktów to połowa sukcesu. Pomagają poruszać się klientom po witrynie, dają pełen obraz tego, co znajduje się w Twoim sklepie, a co więcej - budzi zaufanie. Bo skoro jest u Ciebie porządek na stronie - najpewniej, sam proces zakupowy i obsługa także przebiegnie sprawnie.
Przykład kategoryzacji produktów. 

Szczegóły na końcu

Od ogółu do szczegółu to kolejna zasada, której warto się trzymać. Tworząc kategorie, staraj się precyzyjnie opisywać to, co tam się znajduje. Jeśli asortyment sklepu jest bogaty – pożądane będzie też stworzenie podkategorii. Im głębiej w kategorie, tym bardziej szczegółowo powinno być. Wszystko jednak ma swoje granice – pamiętaj o tym. 

?Ciekawostka?

Nie doprowadzaj do sytuacji, gdy w ramach jednej kategorii znajdzie się mniej niż 10 produktów, bo… Klient poczuje się jak w pustym sklepie.

Okruszki ułatwiające nawigację

Breadcrumbs to maluchy ułatwiające nawigację. O czym mówię? Klient przeglądający kategorię z kremami chciałby w prosty sposób przejść do szamponów czy kremów do rąk. Dlatego nawigacja z wykorzystaniem okruszków jest strzałem w dziesiątkę. Przykładowa nawigacja w górnej części strony mogłaby wyglądać na przykład tak:

Kobieta > Pielęgnacja > Kremy

W efekcie takiego rozwiązania klient w dowolnej chwili może cofnąć się do kategorii, w ramach której dalej może eksplorować produkty innej już podkategorii.

Czytaj też: JAK FAŁSZYWE SKLEPY INTERNETOWE SZKODZĄ BRANŻY E-COMMERCE?

Dobre kategorie produktów to pełne kategorie

To oznacza, że koniecznie powinieneś usuwać puste kategorie! Jeśli czegoś zabrakło w Twoim asortymencie albo dopiero planujesz wprowadzić produkt do oferty – ukryj kategorię, w której na ten moment nic nie ma.

W przeciwnym razie, możesz spodziewać się frustracji klienta. To on przecież poświęcił swój czas i kliki na to, by dotrzeć do tego miejsca, w którym jest pusto… Czasami, chociaż nie często, taka sytuacja prowadzi do porzucenia ochoty na zakupy. A przecież nie takiego efektu oczekujesz.

Zdjęcie kategorii

Całkiem sprawnym i pożądanym podejściem do kategoryzacji jest zdjęcie pokazujące produkty w ramach danego obszaru tematycznego. Wówczas – wystarczy chwila, by klient faktycznie wiedział, czy znajdzie w niej to, czego szuka. Innym rozwiązaniem, równie ciekawym, jest stosowanie ikon. Te jednak, koniecznie, muszą tworzyć spójną całość z pozostałymi elementami wizualnymi strony.

Pamiętaj o słowach kluczowych

Dobre kategorie produktów mają w sobie słowa kluczowe. Wiesz już pewnie, jak ważne jest pozycjonowanie sklepu online. Dlatego – dbaj na każdym możliwym etapie o odpowiedni dobór słów-kluczy. Równocześnie unikaj błędów polegających na skrótowych nazwach niejasnych w interpretacji. Zamiast do biegania klienci w wyszukiwarkę wpisują raczej buty do biegania.

Opisy kategorii 

Pamiętaj o opisach kategorii, które powinny być złym środkiem w kontekście wyjaśnienia, co klient tutaj znajdzie. Użytkownik nie może mieć żadnych wątpliwości, bo nie jest tutaj po to, by się nad czymkolwiek zastanawiać. Sprawdzi się w takim opisie przede wszystkim język korzyści, a więc pisanie w sposób przemawiający do klienta. Na przykład co dzięki zakupowi tych butów zyska. Dodatkowo możesz używać słów kluczowych, które z tego poziomu podniosą pozycjonowanie całego sklepu. 

?Ciekawostka?

Zawsze twórz oryginalne opisy kategorii, nie kopiuj. 

Najnowsze wpisy

Social Media