Kamil Karcz: ePłatności Andrychów z zyskiem ponad 1 mln PLN za 2019 rok

K

Andrychowska spółka zarządzana przez Kamila Karcza odnotowała w 2019 roku zysk operacyjny w wysokości 1 025 781,67 PLN.

W Krajowym Rejestrze Sądowym dostępne są już sprawozdania finansowe tych spółek prawa handlowego, które dopełniły swoich sprawozdawczych obowiązków. Można więc sprawdzić wynik finansowy spółek wchodzących w skład holdingu Lead Group S.A., w tym spółki ePłatności – operatora platformy HotPay.

Andrychów – nieduże miasto z dużym fintechem?

ePłatności sp. z o.o. sp. k., do której należy system HotPay, zarejestrowana została pod koniec 2016 roku. Można więc uznać, że jest zdecydowanie najmłodszym na rynku podmiotem odpowiedzialnym za rozpoznawalny system płatności dla sklepów online.

Działalność w zakresie usług płatniczych rozpoczęła jednak jeszcze później, bo dopiero w 2018 roku. Właśnie tego roku otrzymała od Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) wpis do rejestru Biur Usług Płatniczych, aby po kilku miesiącach otrzymać kolejną licencję tzw. MIP-u, czyli Małej Instytucji Płatniczej. „Wyżej” występuje już tylko KIP, czyli Krajowa Instytucja Płatnicza.

Jak podaje w swoim raporcie specjalizująca się w tematyce fintech kancelaria prawna Legal Geek, na dzień 03.07.2019 roku w Polsce funkcjonowało zaledwie 25 podmiotów z licencją MIP. Zdecydowana większość z nich swoje siedziby ma w dużych miastach wojewódzkich z liczbą mieszkańców powyżej 1 mln. W miejscowościach do 100 000 mieszkańców znajdują się zaledwie 4 tego typu podmioty. Są to Świdnica (57 tys. mieszkańców), Sopot (36 tys. mieszkańców), Andrychów (20,5 tys. mieszkańców) oraz jedyna z mniejszą niż andrychowska liczba ludności wieś Biała (2,5 tys. mieszkańców).

Co ciekawe, gdyby bliżej przyjrzeć się firmom wpisanym do rejestru, można odnieść wrażenie, że zdecydowana większość z tych podmiotów nie rozpoczęła jeszcze działalności, jest w bardzo wczesnej fazie rozwoju bądź działa tylko na lokalnym rynku, więc w skali kraju nie jest szerzej rozpoznawalna.

Powyższe oznacza, że HotPay jest nie tylko jednym z nielicznych fintechów zlokalizowanych w niedużych miejscowościach. Oznacza to przede wszystkim, że mimo to stał się jednym z najbardziej znaczących i rozpoznawalnych systemów płatności w kraju – w szczególności, jeżeli patrzeć na te, które posiadają licencję MIP. HotPay ustępuje wyłącznie części KIP’ów, których średnia data rejestracji przypada na 10 lat (!) przed spółką ePłatności. W internecie to przepaść, nad którą HotPay wybudowało solidny most w zaledwie 2 lata.

Kamil Karcz: Dobry wynik HotPay to efekt realizowania konsekwentnej strategii

Wynik finansowy spółki nie jest ewenementem na tle lat poprzednich. Zarówno w 2018, jak i 2019 roku spółka zanotowała zyski w kwotach powyżej 300 000 PLN.

Jak twierdzi prezes zarządu spółki i jej główny akcjonariusz, stabilna sytuacja finansowa firmy jest wynikiem konsekwentnie realizowanego planu, który został obrany na samym początku działalności.

Wchodząc w branżę fintech byłem świadom, że większość naszych poważnych konkurentów to molochy, których dogonić się już nie da. Opracowaliśmy więc plan skupienia i wyspecjalizowania się w konkretnych niszach, które będą dla nas nie tylko „kasowe”, ale przede wszystkim dadzą nam niezwykłą przyjemność przy pracy przy nich.

W owych segmentach udało nam się tak dobrze „rozgościć”, że staliśmy się już niemalże oczywistym wyborem dla znacznej większości firm, które w nich działają. To pozwoliło nam wyskalować biznes w taki sposób, aby zadowoleni byli nie tylko nasi klienci, ale również my. Odpowiednia optymalizacja i automatyzacja każdego z możliwych procesów to podstawa w każdej ze spółek, która wchodzi w skład całej naszej grupy.

Kamil Karcz, ePłatności / Lead Group, Andrychów

Holding spółek Lead Group to nie tylko HotPay

Wartym do odnotowania jest fakt, że HotPay obsługiwany jest przez jedną z kilkunastu spółek, która należy do holdingu zarządzanego przez „spółkę-matkę” Lead Group S.A.

Działalność kolejnych dwóch z nich jest ściśle związana zarówno z HotPay, jak i bardzo szeroko pojętą działalnością w sektorze fintech. Są to spółki Affluencer sp. z o.o. sp. k. (operator m.in. platformy crowdfundingowej Tipeo.pl), której zysk operacyjny za 2019 rok wyniósł 112 594,03 PLN oraz eKonsument sp. z o.o. sp. k. (operator Programu Ochrony Klientów oraz sklepu Regulaminy.org), której zysk wyniósł 268 040,00 PLN.

Suma wyników finansowych trzech „fintechowych” spółek w grupie wynosi więc w samym 2019 roku ponad 1,4 mln PLN.

Najnowsze wpisy

Social Media