Jak usprawnić e-commerce w czasach inflacji?

J

E-commerce w czasach inflacji – brzmi brutalnie… Postpandemiczna rzeczywistość – czas, start! Ta wyciszyła trochę radość na rynku e-commerce. Wojna na Ukrainie i galopująca inflacja dodatkowo zmniejszyły wartość koszyków zakupowych. Jak jednak reagować na tak dynamicznie zmieniającą się rzeczywistość?

I, co najważniejsze, co robić, by teraz minimalizować negatywne skutki tych zmian? Sprzedawco, przed Tobą ciężki orzech do zgryzienia, ale spokojnie – razem sobie poradzimy!

Czytaj też: KARTY PŁATNICZE W TWOIM E-COMMERCE. POZNAJ MOŻLIWOŚCI PŁATNOŚCI KARTAMI

Jak usprawnić e-commerce w czasach inflacji?

Ponieważ rok 2020 zapisał się na stałe już w historii e-commerce – myśleliśmy, że życie padło nam do stóp. Sprzedawcy w euforii rzucali się sobie na szyje! Konkurencja nie miała znaczenia, bo i tak przecież każdy Polak zakochiwał się w zakupach online… To przełomowy moment.

Wszelkie ograniczenia spowodowane lockdownem przełożyły się przecież na zainteresowanie zakupami online. I to jest fakt. A co więcej – całkowicie zrozumiały i nie budzący w nas zupełnie żadnego zdziwienia. Sami przedsiębiorcy z kolei zmuszeni byli przenieść się do internetu, a klienci, którzy byli dotychczas żółtodziobami e-commerce – stali się wyjadaczami. 

💡 CIEKAWOSTKA 💡

Dane z raportu E-commerce w Polsce w czasie epidemii koronawirusa wskazują, że w pierwszych miesiącach pandemii największy wzrost sprzedaży odnotowały… Kategorie takie jak leki bez recepty (108%) czy produkty spożywcze (103%). 

Tymczasem, do drzwi e-commerce zapukała inflacja. Zapukała to złe słowo. Zwyczajnie weszła, można powiedzieć, z przytupem, taranując wszystko dokoła. 

Mniejsza siła nabywcza, w efekcie wyższe koszty utrzymania, stale rosnące ceny i… Znaczne straty w e-commerce. Oto nowa normalność. To boli zarówno sprzedawców, których biznesy wiszą teraz na włosku, jak i nas – klientów. A przecież każdy z nas jest klientem. Kupujemy mniej za więcej. 

Dodatkowo, obok inflacji już rozsiadły się także problemy z łańcuchami dostaw, wynikające przede wszystkim z sytuacji geopolitycznej. W  efekcie – sprzedawcy e-commerce idą ramię w ramię i… pierwszym obszarem, na jakim się skupiają jest marketing! I to błąd. 

💡 CIEKAWOSTKA 💡

Jak podaje Salesforce Shopping, spadek na rynku e-commerce na całym świecie wynosi ok. 3%. Jednak w samej Europie wskaźnik ten jest znacznie wyższy – aż 13%. To pierwsza taka sytuacja w dziewięcioletniej historii Salesforce Shopping Index. W dużej mierze wynika ona z wysoko postawionej poprzeczki, jaką były wyniki e-commerce w okresie lockdownu. Utrzymanie ciągłego wzrostu na tak wysokim poziomie wydaje się nierealne.

To przecież SEO i automatyzacja procesów e-commerce gra pierwszoplanową rolę w tych czasach. Specjalne oprogramowanie automatycznie zbiera dane, które później możesz odpowiednio przeanalizować i wyciągnąć wnioski.

Czytaj też: JAK ROBIĆ BEZPIECZNE ZAKUPY W SIECI? 10 PRZYKAZAŃ MĄDREGO KLIENTA

Szereg płatności kluczem do sukcesu

Szereg płatności kluczem do sukcesu

W efekcie spokojnie Ty, jako sprzedawca, możesz wyodrębnić te działania, które faktycznie przynoszą najlepsze wyniki dla Twojego sklepu. Jednocześnie pozwalając szybciej i skuteczniej odpowiadać na potrzeby klientów.

W dobie galopującej technologii era przelewów tradycyjnych minęła (co nie oznacza, że masz usunąć tę metodę płatności z własnej formatki). Klienci z kolei mają już własne przyzwyczajenia i… Brak ich ulubionej metody płatności, niestety, jest głównym powodem porzucenia koszyka. A co za tym idzie – często skorzystania z oferty konkurencji… 

💡 CIEKAWOSTKA 💡

Według badania Koszyk Roku 2022 tylko 36% badanych sklepów prezentuje dostępne metody płatności poza bramką płatniczą. Z kolei aż ponad połowa użytkowników sprawdza dostępność swojej ulubionej metody płatności przed zakupem.

Dlatego, w międzyczasie działalności Twojego sklepu warto udostępnić metody płatności na przykład na dole strony. To pozwoli sprawdzić klientom oferowane możliwości, a także uwiarygodni Twoją pozycję zaufanego sklepu. Co ciekawe, nie musisz projektować takiego baneru sam. Szanujące się systemy płatności udostępnią Ci gotowe banery w różnych rozmiarach.

Równocześnie, trzeba powiedzieć, że to bardzo ważne także ze względu na gwarantowanie bezpieczeństwa, które od czasu pandemii jest najważniejszym czynnikiem zakupowym. Szeroki wachlarz metod płatności, ale też dobra prezentacja to klucz do sukcesu. 

Opracuj więc podstronę, która wyjaśnia, jak można u Ciebie zapłacić. Powinien tutaj pojawić się na przykład klarowny opis metod płatności. I to już na etapie wybierania ich w sklepie. Co więcej – panel transakcyjny zawsze musi być intuicyjny. To już nie jest alternatywa, a konieczność.

💡 CIEKAWOSTKA 💡

Według danych raportu Koszyk Roku 2022 aż 59% badanych sklepów oferuje metodę płatności kodem BLIK, a 64% – kartą. To z kolei pokazuje, że sprzedawcy mają coraz to większą świadomość odnośnie ułatwiania e-zakupów swoim klientom.

>> PRZETESTUJ NASZĄ FORMATKĘ PŁATNOŚCI <<

E-commerce w czasach inflacji - brzmi brutalnie… Postpandemiczna rzeczywistość - czas, start! Ta wyciszyła trochę radość na rynku e-commerce.

E-commerce w czasach inflacji to commerce pod każdą postacią

Rok 2022 to przecież przede wszystkim rozkwit e-commerce – pod postacią live commerce czy social commerce. A ponieważ podążania za trendami to niejednokrotnie być albo nie być dla sklepów online  – warto rozważać wszelkie nowości, które sprawią, że klientom będzie zwyczajnie wygodnie robić u Ciebie zakupy. A więc na przykład – wprowadzić płatności w mediach społecznościowych.

Dodatkowo, żeby Twój e-commerce w czasach inflacji miał się dobrze – musisz zadbać o user experience. Audyt sklepu z pewnością pokaże Ci błędy, o których nawet możesz nie mieć pojęcia. Inną możliwością jest na przykład analiza procesu. Tutaj warto sprawdzić, gdzie klient się zatrzymuje. Może któryś z przycisków sprawia problem? Może gdzieś intuicyjność całego sklepu pozostawia wiele do życzenia. A może sam proces zakupowy jest zbyt długi? 

💡 CIEKAWOSTKA 💡

BLIK i karta płatnicza to dwie najpopularniejsze metody płatności online, o które warto dodatkowo zadbać. Proponuj płatność BLIK-iem bez opuszczania strony sklepu i pamiętaj, że możesz również z jego użyciem (za pomocą Widget One Click) zachęcać do powiększania koszyków.

Inflacja dotyka nas wszystkich i – chcąc nie chcąc – musimy sobie z nią radzić. Portfele Polaków mają się różnie – raz lepiej, raz gorzej. Wciąż jednak muszą oni robić zakupy, chcą zaopatrywać się w Twoje produkty. Ty z kolei musisz zrobić wszystko, żeby im to ułatwić. Co więcej -musisz zrobić wszystko, by Twój sklep także utrzymał się na powierzchni.

Płatności online i szereg  kwestii z nimi związanych to klucz do sukcesu. I nie mówię tego dlatego, że zamierzamy Ci coś sprzedać. To Ty masz sprzedawać, a my tylko Ci w tym pomożemy. To, co? Walczmy z tą inflacją i chwytajmy płatności za rogi!

Powodzenia w biznesie!

Czytaj też: JAK WYBRAĆ PŁATNOŚCI ONLINE DO SWOJEGO SKLEPU?

Najnowsze wpisy

Social Media