Istnieją produkty cyfrowe – czyli takie, których nie możesz dotknąć, ale… Możesz je kupić! A co więcej zrobić z nich całkiem porządny użytek. I to nieprawda, że to, czego nie widać nie istnieje – ale o tym pewnie już wiesz. Co więcej – możesz takie towary przecież z powodzeniem sprzedawać. I to z zyskiem. Jeśli poznacie się bliżej – może okazać się, że ta miłość rozkwitnie i wnet weźmiesz ślub z takim biznesem.
Czytaj też: JAK POLITYKA ZWROTÓW WPŁYWA NA SPRZEDAŻ W TWOIM E-COMMERCE?
Dlaczego warto sprzedawać produkty cyfrowe w swoim e-commerce?
Okazuje się, że produkty cyfrowe przybierają na sile jeśli chodzi o zainteresowanie konsumentów. Przede wszystkim teraz, gdy zdecydowana część naszego życia przeniosła się do Internetu.
Przecież nigdy wcześniej nie przeznaczaliśmy takiego czasu i pieniędzy na rozwój czy inne aktywności online. Jednak nie jest to jedyny argument, który przemawia za sprzedażą produktów cyfrowych.
Obok tego jest jeszcze jeden punkt zaczepienia, dzięki któremu produkty cyfrowe mają przewagę nad innymi towarami, które widnieją w Waszych e-commerce’ach.. Otóż – produkty cyfrowe to pewnego rodzaju dobro luksusowe dla Ciebie – twórcy, ponieważ… Tworzysz je raz. Później możesz je jedynie zaktualizować, ale nie ponosisz kosztów produkcji czy magazynowania.
Równocześnie sprzedaż takiego dobra może być niemal całkowicie zautomatyzowana. Klient robiąc zakupy w sklepie – zaraz po zaksięgowaniu wpłaty otrzymuje mail z linkiem albo plikiem do pobrania. A więc Ty, jako sprzedawca, nie ponosisz żadnych kosztów wysyłki.
Kolejnym punktem na liście jest fakt, że tworzenie produktów cyfrowych często jest tańsze niż produktów fizycznych. Chociaż to dość oczywiste – zależy jednak od rodzaju produktu.
Nie musisz jednak podejmować kilku działań – na przykład przygotować prototypu, składać zamówień u podwykonawców hurtowych ilości albo nawet uzupełniać magazynu.
Produkty cyfrowe mają jeszcze to do siebie, że można tworzyć je całkowicie samodzielnie albo we współpracy z pojedynczymi jednostkami. A więc na przykład z grafikami, copywriterami czy programistami. Jeśli więc cenisz sobie ponad wszystko niezależność i samowystarczalność – oto biznes dla Ciebie!
Co więcej, jeśli masz obawy co do otwarcia takiego e-commerce – nie musisz od razu startować z nowym biznesem. Wprowadzeniem takich produktów cyfrowych możesz urozmaicić ofertę swojego już standardowego sklepu online. A warto, bo takie towary są dostępne od ręki. Można więc całkiem sprawnie łączyć je w zestawy, a w efekcie – zwiększać ich atrakcyjność. Wisienką na torcie tego całego pomysłu biznesowego jest to, że… Klienci uwielbiają produkty online, bo zaspokajają ich potrzeby natychmiast.
Czytaj też: JAK USPRAWNIĆ E-COMMERCE W CZASACH INFLACJI?

Jakie produkty cyfrowe sprzedawać, czyli na co komu te kursy?
Skoro tutaj trafiłeś i dotrwałeś do tego momentu – być może jesteś już zdecydowany i wiesz, że towary cyfrowe to dobro narodowe Internetu. Jeśli jednak jesteś tutaj przypadkiem – super!
Przyszły sprzedawco to są produkty cyfrowe, produkty cyfrowe poznajcie swojego potencjalnego sprzedawcę!
Pomysły na produkty cyfrowe
Opcji rozwijania takiego biznesu i sprzedaży w internecie produktów niefizycznych jest całkiem sporo. Od czego zacząć?
Na przykład od e-booków.
💡 CIEKAWOSTKA 💡
To jedno z najpopularniejszych produktów elektronicznych. E-booki stanowią około 5% rynku czytelniczego nad Wisłą. Wartość tego segmentu z kolei opiewa na około 100 mln PLN.
Między rokiem 2015, a 2021 sprzedaż e-booków wzrosła blisko dwukrotnie, a co więcej – nadal rośnie! Dlaczego więc nie być w tej puli? Rynek książek cyfrowych dynamicznie się rozwija, jednak wciąż jest młody. Jest więc dużo do zrobienia w tej materii i… Możesz zrobić to Ty! Zdecydowanie łatwiej jest więc znaleźć niszę, którą sprawnie się wypełni.
Jak jednak zarabiać na takich e-bookach? Co pisać? Jak dokonywać korekty? Otóż możesz robić to albo całkiem sam, albo dokonywać korekty i redakcji projektów innych autorów. Możesz także uruchomić platformę, na której pojawią się na przykład elektroniczne książki z danej kategorii.
Oprócz fikcji teraz ogromną popularności cieszą się… Tak! Zgadłeś – poradniki! Zarówno te DIY, biznesowe, kulinarne czy parentingowe. Każde. Ludzie mają potrzebę się rozwijać, a skoro mogą robić to za 100 PLN za e-book – dlaczego nie? A może sam jesteś ekspertem w jakimś obszarze? Wykorzystaj to!
Kursy i szkolenia online
Obok e-booków możesz podjąć się szkoleń i kursów online. Po co – zapytasz. Stworzenie takiego kursu przecież zabiera sporo czasu i wymaga konkretnej wiedzy, ale ten wysiłek może się opłacić. Konsumenci coraz częściej kupują dostęp do platform edukacyjnych czy samych kursów. Z takiego rozwiązania mogą przecież korzystać wtedy, gdy mają na to czas – wieczorem, albo we wtorek, a może całkiem nieregularnie. Wtedy, gdy oni tego chcą, a nie wtedy, gdy ów kurs akurat się odbywa. Czas to waluta niepodważalna więc to właśnie tutaj leży całe sedno produktów online.
💡 CIEKAWOSTKA 💡
Do 2025 roku rynek szkoleń online będzie wart około 325 mld dolarów.
Jeśli z kolei chodzi o tematykę kursów online – możesz robić to, co potrafisz. A więc programować, uczyć finansów, przedsiębiorczości, marketingu, szycia albo sztuki i projektowania. Możesz uczyć wszystkiego, co potrafisz.
Design
Kreatywność jest niepodrabialna. Jeśli już coś potrafisz – na przykład projektować, fotografować czy tworzyć muzykę – obok kursów online możesz także posunąć się o krok dalej. A więc sprzedawać efekty Twojej pracy na zasadach licencji. Stockowe zdjęcia, muzyka czy wideo – to także całkiem ciekawy punkt zaczepienia.
Szablony i motywy
Idąc dalej – w czasach, gdy samowystarczalność jest w cenie, a użytkownicy internetu sami zajmują się tworzeniem różnych projektów graficznych czy stron www… Możesz zaoferować pomoc w tym zakresie w nieco innym modelu niż dotychczas!
Udostępnij gotowe i szybkie rozwiązania, które klienci lubią najbardziej! Niech całe na biało wejdą Twoje projekty szablonów www, CV czy czcionek i zestawy grafik do social mediów.
Oprogramowania i usługi programistyczne
Możesz tworzyć i sprzedawać produkty nie tylko dla klientów końcowych… Firmy płacą więcej. Przykładem takich produktów cyfrowych są właśnie na przykład oprogramowania. Jeśli masz wiedzę i doświadczenie w programowaniu – udostępnij do pobrania cyfrowe pliki, w których inni znajdą rozwiązania popularnych problemów.
W międzyczasie możesz też przygotować ofertę subskrypcji online. Tutaj jednak jest nieco więcej schodów, ponieważ warto… przemyśleć marketing. Dlaczego? Ano, taką ofertę będziesz kierować do firm i korporacji, a nie prywatnych konsumentów.
💡 CIEKAWOSTKA 💡
Produkty cyfrowe możesz sprzedawać nie tylko w modelu jednorazowej sprzedaży, ale przede wszystkim w efekcie członkostwa czy abonamentu. Co za tym idzie – Twoi klienci będą regularnie otrzymywać aktualne treści. Z kolei Ty będziesz mieć względnie stały dochód.

Produkty cyfrowe – jak przygotować się do sprzedaży?
Pomysł na produkt to jedno. Dobra idea, jak potencjalnie mówi się w biznesie – żre. Jednak realizacja planu i sprzedaż online to coś innego. Zanim zaczniesz tworzyć i sprzedawać, musisz zrobić coś, czego nie lubisz… Przeanalizować, przemyśleć i zaprojektować cały proces. Wiem, to męczące, ale warto to zrobić! Jak?
- Dopasuj produkt cyfrowy do rynku
Ponieważ Twój nowy produkt nie ma namacalnej postaci, a jego wartość jest często trudna do oszacowania – musisz podbić atrakcyjność usługi.
W efekcie towary powinny odróżniać się od innych z tej kategorii i rozwiązywać konkretne kwestie. Poznaj więc dokładnie swoją potencjalną grupę docelową oraz jej potrzeby i oczekiwania. Jeśli już to zrobisz – zastanów się, czy produkt rozwiązuje jakiś jeden dany problem lub odpowiada na konkretną potrzebę.
- Rozłóż swój produkt na składniki.
Jakie produkty z rynku mogą wypełniać niszę i czym Twój produkt może się wyróżniać? Co jest w nim innego, niż w produkcie konkurencji?
- Zweryfikuj pomysł
Jeśli Twój produkt jest już gotowy – albo ma chociaż pewien zarys – przetestuj go na grupie znajomych i poproś ich o opinię.
🔔 Wskazówka! 🔔 Możesz także stworzyć swego rodzaju listę osób oczekujących na produkt. Te z kolei warto nagrodzić np. darmowym rozdziałem e-booka przed premierą. Konsumenci z pewnością to docenią, a Ty będziesz wiedział, jakim zainteresowaniem cieszy się Twój pomysł.
- Wybierz kanały promocji
Promocję powinieneś planować na podstawie wyników analizy grupy docelowej. Poznaj platformę, na której te osoby spędzają najwięcej czasu. Zoptymalizuj stronę sklepu pod kątem SEO i zaplanuj działania reklamowe.
- Wybierz miejsce sprzedaży produktów
Sprzedaż możesz prowadzić w różnych miejscach i na różne sposoby, na przykład we własnym sklepie, na platformach e-commerce (Allegro, Amazon), w mediach społecznościowych czy na platformach specjalistycznych.
💡 CIEKAWOSTKA 💡
Doskonałym sposobem na promocję i zwiększenie sprzedaży produktów cyfrowych jest udostępnianie części takiej treści za free. Jak to zrobić? Zaproponuj darmowy rozdział, jedną lekcję albo okrojoną wersję oprogramowania.
I jak? Przekonałem Cię do próbowania nowości? Jeśli tak – super! Jeśli nie – mam jeszcze jednego asa, któremu nie odmówisz, a który uśmiecha się do Ciebie zalotnie!
Rosnąca popularność produktów cyfrowych daje Ci wiele.
Z jednej strony dostajesz gigantyczne możliwości twórcze – możesz sprzedać wszystko, co potrafisz! Z drugiej z kolei zwiększasz konkurencję na rynku.
Zadbaj więc o to, by Twoje produkty były nowatorskie, albo podane w sposób inny niż pozostałe produkty z tej samej kategorii.
Czytaj też: PŁATNOŚCI TO NIE WSZYSTKO, CZYLI DLACZEGO MÓJ SKLEP NIE SPRZEDAJE?