Dobra jakość danych produktowych – jak o nią zadbać?

D

eCommerce to branża nadzwyczaj dynamiczna. Niezależnie od tego, w jakich kategoriach produktów się poruszasz – utrzymanie wysokiej sprzedaży i wysokiego współczynnika ROI jest nieustającym wyzwaniem! Ważnym elementem całego ekosystemu sprzedażowego są reklamy produktowe. Dobra jakość danych produktowych i całej struktury to jest to, co tygryski sprzedażowe lubią najbardziej… A czego zbyt często nie porusza się w poradniku małego sprzedawcy. 

Czytaj też: JAKIE UMIEJĘTNOŚCI POWINIEN ROZWIJAĆ SPRZEDAWCA SKLEPU ONLINE?

Dobra jakość danych produktowych - jak o nią zadbać?

Z kolei warto pamiętać, że nawet najlepiej ustawione reklamy produktowe nie są w stanie funkcjonować, jeśli nie mają odpowiednio ułożonego pliku produktowego i=czy danych produktowych dobrej jakości.

Dobra jakość danych produktowych, a znaczenie dla Twojej sprzedaży

Jakość danych produktowych to więcej niż samo dostarczenie danych. Mowa o zapewnieniu płynności i godnego zaufania doświadczenia dla użytkownika. Gdy Twoje dane produktowe są faktycznie o odpowiedniej jakości, mają wpływ na przykład na:

  • widoczność dla klientów,
  • ogólne doświadczenie konsumenta,
  • zaufanie i wiarygodność,
  • poprawę wydajności kampanii, czyli trafiania z przekazem w odpowiednią grupę docelową.

Dobra jakość takich danych rzutuje też całkiem poważnie na zachowanie klientów. Mowa tutaj przede wszystkim o takich elementach, jak klikalność i zwiększenie trafficu, wyższy wskaźnik konwersji czy obniżenia bounce rate. 

Dobra jakość danych produktowych - jak o nią zadbać?


Czytaj też: ECOMMERCE W CZASACH AI – ZWIĘKSZ PRZEWAGĘ RYNKOWĄ DZIĘKI SZTUCZNEJ INTELIGENCJI

Co z formatem danych produktowych?

Ciekawą kwestią w kontekście danych produktowych są też ustrukturyzowane dane, które przeważnie przybierają formę plików zawierających istotne informacje o produktach. Pliki te, co ciekawe, najczęściej przekazywane są w formatach takich, jak XML czy CSV i są używane przez platformy eCommerce, porównywarki cenowe czy reklamowe do wypełniania list produktów. Co ważne, niezgodności w tym obszarze mogą z kolei prowadzić głównie do błędów w komunikacji marketingowej i skutkować odrzuceniem produktów lub ofert. Problem jest szczególnie wrażliwy jeśli pod uwagę weźmiemy funkcjonowanie dyrektywy Omnibus. 

Czytaj też: JAK WYKORZYSTAĆ PEAK W ECOMMERCE I ZWIĘKSZYĆ SPRZEDAŻ? 

Co składa się na dobrą jakość danych produktowych?

By mieć pewność, że Twój plik produktowy spełnia standardy, ważne jest zrozumienie i skoncentrowanie się na kluczowych parametrach, które przyczyniają się do jakości danych produktowych.  

Weźmiemy na tapet kilka takich składników. Na przykład: 

  • nazwy produktów, które powinny cechować się trafnością i znaczeniem. Warto więc unikać tytułów wprowadzających użytkownika w błąd. W ramach nazw ważne też jest, by brać pod uwagę słowa kluczowe do tytułów – wszystko po to, żeby poprawić możliwości wyszukiwania. 
  • opisy produktów zawierające szczegółowe informacje, które odpowiadają na często zadawane pytania klientów. Istotnym elementem opisów jest też ich poprawność ortograficzna czy gramatyczna, które – jeśli się pojawią – mogą odwrócić uwagę od profesjonalizmu i wiarygodności ofert. Dobrze zaprezentujesz się także, jeśli dodatkowo zadbasz o odpowiednie formatowanie – punktory, listy czy różna wielkość czcionek w zależności od poziomu istotności tekstu.
  • ceny i dostępność muszą się pojawić, a co ważniejsze – muszą być faktyczne i realne. Uwzględniaj też podatki i wszelkie inne opłaty, by klient nie zdziwił się ceną w koszyku!
  • zdjęcia produktów i ich profesjonalizm to jest to, co klienci lubią najbardziej! Wyraźne potrafią pomóc konsumentom zdecydować i ulokować zainteresowanie w danym produkcie jeszcze bardziej. 
  • kategoryzacja, która przypisze produkty do odpowiednich kategorii czy grup produktów, by ułatwić nawigację. Co ciekawe – niektóre kanały marketingowe wymagają odpowiedniego zhierarchizowania czy zdefiniowania drzewa kategorii.
  • identyfikatory unikatowe stanowią o odpowiedniej optymalizacji opłacalności publikowanych reklam. Mowa o takich, jak GTIN, EAN czy ISBN, które często łączy się z kampaniami marketingowymi.

Pamiętaj, by zapewnić odpowiednią i przejrzystą strukturę danych produktowych. Jest to kluczowe dla wewnętrznych działań związanych z optymalizacją kampanii. Zadbanie o dobry opis produktów, wzbogacenie ich o dodatkowe zdjęcia może być finalnie kluczowe dla… Ostatecznego wskaźnika ROI Twojej kampanii reklamowej.

Najnowsze wpisy

Social Media