eCommerce nie istnieje bez rozwiniętych usług logistycznych i transportowych. Proces dostawy zamówionych towarów to podstawowy element handlu internetowego i jeden z kluczowych czynników doświadczenia klienta. On właśnie ma jedną potrzebę – otrzymać zamówienie jak najszybciej i w wygodny sposób odebrać zakupione produkty. Z drugiej strony sprzedawca oczekuje od firmy logistycznej czegoś innego – przede wszystkim elastyczności w kontekście nadania, atrakcyjnego cennika i, najlepiej, wsparcia w kwestiach marketingowych. Jak połączyć i wykorzystać w międzyczasie peak w eCommerce i dzięki temu zwiększyć sprzedaż? Jak zaprzęgnąć do tego logistykę, która faktycznie i realnie spełni oczekiwania konsumenta, a dodatkowo zapewnia terminowość dostaw w okresie peaków sprzedażowych?
Czytaj też: DESIGN W SŁUŻBIE ECOMMERCE’U, CZYLI JAK WYGLĄD STRONY SKLEPU DZIAŁA CUDA
Czym jest peak w eCommerce?
Peak z angielskiego oznacza szczyt. Spolszczone pik w handlu to nic innego, jak okres, w ramach którego wzrost sprzedaży gwałtownie szybuje w górę. Taki peak w eCommerce zazwyczaj można połączyć z jakimś konkretnym wydarzeniem w roku. Na przykład święta, Halloween, Black Friday czy Cyber Monday i wyprzedaż poświąteczna. Powyższe piki sprzedażowe stanowią argument napędzający konsumpcję w zasadzie w każdej możliwej branży.
Co ciekawe, ale pewnie dość oczywiste dla Ciebie, drogi czytelniku, od kilku lat to Black Friday jest zdecydowanie najważniejszym konsumpcyjnym wydarzeniem w roku. Wynika to, najpewniej, z ogólnego konsumpcjonizmu, który rozpycha się na rynku rękami i nogami. W efekcie – eCommerce wykorzystuje tę okazję do maksymalizacji zysków. I nie ma się czemu dziwić. Dziś pod hasłem Black Friday nie kryje się już tylko Czarny Piątek, przypadający na dzień po amerykańskim święcie dziękczynienia. Trend, okazuje się, wykracza poza konkretny dzień i czarne wyprzedaże trwają nawet cały tydzień czy miesiąc! I tu jest miejsce na Twoje wejście!
Moda na Czarny Piątek przyjęła się przecież aż do tego stopnia, że z roku na rok rekordy biją się nawzajem. Według danych Admitad – wartość sprzedaży w okresie Black Week w minionym roku była wyższa aż o 55% w porównaniu do zwykłego okresu sprzedażowego i aż 15% wyższa, niż podczas Black Week 2021.
Jak przytrzymać klientów podczas peaku w eCommerce?
Według najnowszych danych GUS – lipiec 2023 zanotował udział sprzedaży online w ogólnej sprzedaży detalicznej na poziomie 7,9%. Z kolei wartość sprzedaży internetowej rokrocznie spadła o 4,4%, przy równoczesnym wzroście wartości koszyków zakupowych, która jednak jest niższa, niż wskaźnik inflacji.
Z kolei raport Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2023 mówi jasno, że klienci deklarują przenoszenie zakupów do strefy online we wszystkich kategoriach. Dlatego też, należy się spodziewać, że tegoroczne peaki sprzedażowe mogą zanotować kolejne rekordy! Warto więc przygotować się na przedświąteczny boom, by nie stracić klientów. A walka o nich będzie zacięta! Przygotuj się na to! Co możesz zrobić?
Zwiększ szybkość swojego sklepu online
Dziś, w czasach cyfrowej transformacji, szybkość działanie Twojego sklepu jest niebagatelna. To już nie jest dodatek, a konieczność, by klient nie zmienił dostawcy swoich usług. Musisz więc przyjrzeć się witrynie i zweryfikować prędkość jej ładowania, przede wszystkim w kontekście nadchodzącego wzrostu liczby wizyt potencjalnych klientów.
?Ciekawostka?
Według Google poprawa prędkości sklepu na urządzeniach mobilnych zaledwie o sekundę może przełożyć się na wzrost konwersji na poziomie 27%!
Po drugie – dostosuj sklep do urządzenia mobilnego
Już 62% osób realizuje i finalizuje zakupy online właśnie mobilnie. Nawigacja w sklepie, kategorie produktów czy obszar koszyka powinny być łatwe, intuicyjne i proste do wyklikania na ekranach smartfonów. Ma to znaczenie przede wszystkim w kontekście wyboru płatności czy punktu odbioru z poziomu mapy.
Metody dostawy i płatności kluczem do sukcesu!
Dziś jednak mówimy głównie o dostawie, więc tutaj pozostańmy! Okazuje się, że już 60% klientów porzuca koszyk zakupowy. Rośnie dodatkowo tendencja dodawania produktów do koszyka wyłącznie po to, by porównać łączną wartość zamówienia z kosztami dostawy. Im wyższa opłata za przesyłkę – tym mniejsza szansa na finalizację. Równocześnie 8% klientów porzuca koszyk, gdy nie znajduje preferowanej metody dostawy. Podobnie jest z metodą płatności. Jeśli nie posiadasz wachlarza możliwości – toś przepadł. Wracając jednak do dostawy – już ponad połowa klientów zamawia przesyłkę do paczkomatu czy punktu odbioru, dlatego lista dostępnych przewoźników powinna się opierać przede wszystkim o takich, które odpowiedzą na potrzeby klientów.
Cena dostawy ma znaczenie!
Wykorzystaj formę dostawy jako autu swojego sklepu i przyciagnij nowych użytkowników! W starciu o uwagę klienta trudno grać ceną produktów, zwłaszcza gdy oferujesz produkty takie same, jak konkurencja. Oferowanie przesyłek w niskiej cenie z kolei podnosi współczynnik konwersji. I to znacząco! Okazuje się, że już 2 PLN w cenie dostawy zmienia preferencje zakupowe nawet ⅓ klientów! Równocześnie warto taką niską cenę komunikować marketingowo. Na przykład:
- wykorzystywać hasła pokroju darmowa dostawa od…, by wzbudzić zainteresowanie,
- informacje o taniej lub darmowej dostawy na banerach czy reklamach w wyszukiwarce,
- darmowa dostawa w tytule maila czy newslettera gwarantuje wyższy współczynnik open rate niż w zestawieniu z innymi tytułami.
Równocześnie pamiętaj o dobrej ekspozycji form dostawy w ramach sklepu. Dzięki niemu stali klienci, którzy wchodzą bezpośrednio na stronę sklepu dowiedzą się o jakiejś promocji. Miej na uwadze, że strona główna sklepu nie jest kluczowa w kontekście całego procesu sprzedażowego. Postaraj się więc o odpowiednią ekspozycję atutów także na podstronach. Możesz na przykład:
- informować każdą osobę, która wchodzi do sklepu paskiem górnym z informacją o promocyjnej formie dostawy,
- zawrzeć na karcie produktów baner lub informację tekstową z informacją o dostawie,
- uporządkować listę dostawców i pokazać, który jest najtańszy,
- powiedz klientowi jasno, jakie użytkownik musi spełnić warunki w celu uzyskania darmowej dostawy.
Spełniaj oczekiwania klientów!
Automaty paczkomatowe szaleją na rynku. Dają się lubić i już większość klientów online właśnie taką dostawę preferuje! Klienci jednak wciąż chcą mieć wybór – mimo że oczekują szybkiej, taniej i wygodnej formy dostawy. Brak pewnego elementu czy możliwości dostawy to brak sukcesu biznesu. A tego przecież nie chcesz!
Pamiętaj też o tym, żeby obsługę logistyczną – przede wszystkim w czasach peaku eCommerce – powierzyć fachowcom i tylko najlepszym firmom. Peak w eCommerce to czas, w ramach którego systemy potrafią padać, bo wszyscy chcą kupić wszystko na już i na teraz. Jeśli dostarczysz najszybciej – wygrałeś wojnę o klienta!
Czytaj też: ECOMMERCE W CZASACH AI – ZWIĘKSZ PRZEWAGĘ RYNKOWĄ DZIĘKI SZTUCZNEJ INTELIGENCJI