Rozwiązania wspomagane przez sztuczną inteligencję wydają się być atrakcyjne dla szeregu branż. Także dla eCommerce, który w czasach AI może jeszcze sprawniej utrzymać swoich klientów. Co więcej – dzięki niej właśnie zwiększysz przewagę rynkową!
Dzisiejsza szalejąca i rozpychająca się łokciami inflacja to wyzwanie dla handlu, w ramach którego naturalnym jest chęć zachowania rentowności. Okazuje się, że aż 71% konsumentów deklaruje, że pracuje nad tym, by ograniczyć swoje wydatki.
Czytaj też: DESIGN W SŁUŻBIE ECOMMERCE’U, CZYLI JAK WYGLĄD STRONY SKLEPU DZIAŁA CUDA
eCommerce w czasach AI – jak sztuczna inteligencja zmienia świat handlu?
Sztuczna inteligencja odgrywa zdecydowanie większą rolę w branży. To właśnie nowoczesna technologia oferuje szereg możliwości, które poprawiają, po pierwsze, efektywność, a po drugie – obsługę klienta. Jakie obszary ulegają zmianie?
🔻Po pierwsze – rozumienie zachowań konsumentów! Tutaj z pomocą przychodzą poważne algorytmy, które sprawnie uczą się analizując historię zakupów czy nawyki przeglądania. Co ciekawe, to daje możliwość kreacji personalizowanych rekomendacji produktów. Klienci otrzymują dodatkowo w międzyczasie propozycje atrakcyjnych dla nich towarów, co zwiększa szansę na finalizację operacji.
🔻Drugą kwestią wartą poruszenia jest na przykład obsługa klienta. Okazuje się, że przecież dzisiaj coraz więcej firm oferuje kontakt za pośrednictwem chatbotów czy wirtualnych asystentów. Równocześnie – satysfakcja użytkowników wzrasta. Przede wszystkim z powodu natychmiastowej odpowiedzi, często niezależnie od pory dnia czy tygodnia nawet. Dodatkowym punktem przemawiającym na korzyść AI są także oszczędności, ponieważ wdrożenie tego rodzaju rozwiązań pomaga redukować, a czasem nawet całkowicie zniwelować, koszty tradycyjnej obsługi.
🔻Trzecim punktem zaczepienia AI w kontekście eCommerce są predykcje popytu na produkty. W efekcie analiz sprzedaży czy trendów rynkowych, biorąc równocześnie pod uwagę sezonowość – sprzedawca może zoptymalizować teraz zarządzanie zapasami oraz uniknąć nadmiernego magazynowania lub braków w magazynach w ogóle.
🔻Po czwarte AI może doskonale radzić sobie z wykorzystaniem do wykrywania podejrzanych operacji czy działań, co z kolei zapobiega oszustwom online.
🔻Całe na biało, ubrane w płaszcz Ai, wchodzi też analiza konkurencji, która może bardzo dokładnie i sprawnie zestawić ceny czy dostępności produktów konkurencji z Twoimi. A dzięki temu Ty możesz zmaksymalizować zyski.
Czytaj też: JAK PRZENIEŚĆ SKLEP INTERNETOWY NA NOWĄ PLATFORMĘ?

Jakie narzędzia sztucznej inteligencji możesz wykorzystać w swoim sklepie online?
Każdy obszar wymieniony wyżej może być wsparty pewnymi narzędziami, które opierają się o AI. Mogą to być na przykład:
- Kraftful,User Evaluation, Shulex, Amazon Insights (badania rynku/opinii klientów),
- Nethone (przeciwdziałanie oszustwom),
- Sniffie (optymalizacja cen),
- Neuroforecast, Dature (prognozowanie popytu i zarządzanie zapasami),
- Firework, Looka (wspomaganie kreacji treści),
- Visenze (personalizacja),
- Shopping Bot AI (obsługa klienta),
- Notion, Bardeen AI, Slides AI (wspomaganie zarządzania).
eCommerce w czasach AI – potencjalne zagrożenia
O korzyściach już było, ale pamiętajmy, że każdy kij ma dwa końce, a sztuczna inteligencja niesie za sobą też szereg zagrożeń, na które trzeba zwracać uwagę. O czym mowa?
🔻Po pierwsze – ryzyko utraty danych. Wprowadzając sztuczną inteligencję do eCommerce, zbieraniu i analizie poddane są gigantyczne ilości danych o klientach. Istnieje więc spore ryzyko, że to one właśnie wykorzystane będą niezgodnie z przepisami, na przykład tych o ochronie prywatności.
🔻Po drugie – warto mieć świadomość, że narzędzia AI mogą ulec awarii. Istotnym krokiem jest więc przemyślenie tej kwestii i decyzja, czy aby na pewno w każdym obszarze czy procesie potrzebujesz wsparcia sztucznej inteligencji?
🔻A po ostatnie – bardzo poważne zagrożenia oszustw internetowych. Bez większej trudności atakujący mogą w efekcie podszyć się pod klienta w celu oszukania systemu zabezpieczeń.
Mity AI
Społeczeństwo w dużej mierze stawia AI na równi z podaniem na tacy każdego możliwego rozwiązania. Nic bardziej mylnego. Sztuczna inteligencja, jak się okazuje, nie jest obecnie na takim poziomie, jak mogłoby się wydawać.
Jednym z naczelnych mitów, który funkcjonuje w rozumieniu wykorzystania AI jest przekonanie, że ta sama przygotuje całość materiałów, a dodatkowo – wykorzysta niski budżet! Tymczasem, rzeczywistość rysuje się nieco inaczej,a rozwiązania inteligencji trzeba naprawdę dobrze wybrać i zaprogramować.
Czytaj też: PROGRAM PARTNERSKI W SKLEPIE INTERNETOWYM

Jak zmienia się eCommerce?
To dziś obszar naszego życia, który zyskuje coraz wyższą rolę na globalnym rynku. W obliczu recesji, która może wpłynąć na handel offline, także sklepy online podlegają zmianom. Jak może teraz ewoluować eCommerce?
Teraz konsumenci mogą zwracać coraz to większą uwagę na ceny, a co ważniejsze – szukać okazji. To z kolei jest przyczynkiem do tego, że zakupy online pozycjonuje się dziś już jako atrakcyjniejsze. Łatwiej przecież porównać ceny czy znaleźć oferty korzystne. I to bez wychodzenia z domu.
W międzyczasie może też wzrosnąć potrzeba nowości w sklepach online. Z uwagi na zainteresowanie sklepów online na rynku polskim pojawia się coraz więcej narybku. Firmy tradycyjne, które wcześniej sprzedawały wyłącznie stacjonarnie – mogą teraz rozpocząć działalność w sieci.
Intuicja jednak podpowiada, że na recesji najbardziej skorzystają konsumenci. Przede wszystkim dlatego, że sklepy online bardziej inwestują dziś w narzędzia do analizy danych, a w efekcie – do personalizacji ofert. Co za tym idzie – lepiej dostosowuje się do nas, użytkowników, produkty i usługi. I – co ważniejsze – to do naszych preferencji dopasowywane są działania marketingowe.
W międzyczasie eCommerce ma możliwość wyższych eksperymentów i doboru dla siebie idealnych rozwiązań w kontekście przedsiębiorstwa w ogóle. Dla sklepów online pierwszoplanową rolę mogą grać zmiany na tle cenowym, bo recesja bardzo często przywodzi na myśl konieczność obniżenia cen. To jednak może – koniec końców – okazać się błędnym myśleniem.
Co ciekawe, jeśli chodzi o szersze pojęcie przekształcania się w czasach recesji – eCommerce wciąż pozostanie atrakcyjną opcją zarówno dla firm, jak i klientów. Wygrają te marki, które dostosują się do warunków rynkowych i skupią na dowiezieniu wartości klientom. Przed branżą jeszcze jednak szereg działań i pracy, by to osiągnąć…