Rozwiązania wspomagane przez sztuczną inteligencję wydają się być atrakcyjne dla szeregu branż. Także dla eCommerce, który w czasach AI może jeszcze sprawniej utrzymać swoich klientów. Co więcej – dzięki niej właśnie zwiększysz przewagę rynkową!
Dzisiejsza szalejąca i rozpychająca się łokciami inflacja to wyzwanie dla handlu, w ramach którego naturalnym jest chęć zachowania rentowności. Okazuje się, że aż 71% konsumentów deklaruje, że pracuje nad tym, by ograniczyć swoje wydatki.
Czytaj też: DESIGN W SŁUŻBIE ECOMMERCE’U, CZYLI JAK WYGLĄD STRONY SKLEPU DZIAŁA CUDA
eCommerce w czasach AI – jak sztuczna inteligencja zmienia świat handlu?
Sztuczna inteligencja odgrywa zdecydowanie większą rolę w branży. To właśnie nowoczesna technologia oferuje szereg możliwości, które poprawiają, po pierwsze, efektywność, a po drugie – obsługę klienta. Jakie obszary ulegają zmianie?
?Po pierwsze – rozumienie zachowań konsumentów! Tutaj z pomocą przychodzą poważne algorytmy, które sprawnie uczą się analizując historię zakupów czy nawyki przeglądania. Co ciekawe, to daje możliwość kreacji personalizowanych rekomendacji produktów. Klienci otrzymują dodatkowo w międzyczasie propozycje atrakcyjnych dla nich towarów, co zwiększa szansę na finalizację operacji.
?Drugą kwestią wartą poruszenia jest na przykład obsługa klienta. Okazuje się, że przecież dzisiaj coraz więcej firm oferuje kontakt za pośrednictwem chatbotów czy wirtualnych asystentów. Równocześnie – satysfakcja użytkowników wzrasta. Przede wszystkim z powodu natychmiastowej odpowiedzi, często niezależnie od pory dnia czy tygodnia nawet. Dodatkowym punktem przemawiającym na korzyść AI są także oszczędności, ponieważ wdrożenie tego rodzaju rozwiązań pomaga redukować, a czasem nawet całkowicie zniwelować, koszty tradycyjnej obsługi.
?Trzecim punktem zaczepienia AI w kontekście eCommerce są predykcje popytu na produkty. W efekcie analiz sprzedaży czy trendów rynkowych, biorąc równocześnie pod uwagę sezonowość – sprzedawca może zoptymalizować teraz zarządzanie zapasami oraz uniknąć nadmiernego magazynowania lub braków w magazynach w ogóle.
?Po czwarte AI może doskonale radzić sobie z wykorzystaniem do wykrywania podejrzanych operacji czy działań, co z kolei zapobiega oszustwom online.
?Całe na biało, ubrane w płaszcz Ai, wchodzi też analiza konkurencji, która może bardzo dokładnie i sprawnie zestawić ceny czy dostępności produktów konkurencji z Twoimi. A dzięki temu Ty możesz zmaksymalizować zyski.
Czytaj też: JAK PRZENIEŚĆ SKLEP INTERNETOWY NA NOWĄ PLATFORMĘ?
Jakie narzędzia sztucznej inteligencji możesz wykorzystać w swoim sklepie online?
Każdy obszar wymieniony wyżej może być wsparty pewnymi narzędziami, które opierają się o AI. Mogą to być na przykład:
- Kraftful,User Evaluation, Shulex, Amazon Insights (badania rynku/opinii klientów),
- Nethone (przeciwdziałanie oszustwom),
- Sniffie (optymalizacja cen),
- Neuroforecast, Dature (prognozowanie popytu i zarządzanie zapasami),
- Firework, Looka (wspomaganie kreacji treści),
- Visenze (personalizacja),
- Shopping Bot AI (obsługa klienta),
- Notion, Bardeen AI, Slides AI (wspomaganie zarządzania).
eCommerce w czasach AI – potencjalne zagrożenia
O korzyściach już było, ale pamiętajmy, że każdy kij ma dwa końce, a sztuczna inteligencja niesie za sobą też szereg zagrożeń, na które trzeba zwracać uwagę. O czym mowa?
?Po pierwsze – ryzyko utraty danych. Wprowadzając sztuczną inteligencję do eCommerce, zbieraniu i analizie poddane są gigantyczne ilości danych o klientach. Istnieje więc spore ryzyko, że to one właśnie wykorzystane będą niezgodnie z przepisami, na przykład tych o ochronie prywatności.
?Po drugie – warto mieć świadomość, że narzędzia AI mogą ulec awarii. Istotnym krokiem jest więc przemyślenie tej kwestii i decyzja, czy aby na pewno w każdym obszarze czy procesie potrzebujesz wsparcia sztucznej inteligencji?
?A po ostatnie – bardzo poważne zagrożenia oszustw internetowych. Bez większej trudności atakujący mogą w efekcie podszyć się pod klienta w celu oszukania systemu zabezpieczeń.
Mity AI
Społeczeństwo w dużej mierze stawia AI na równi z podaniem na tacy każdego możliwego rozwiązania. Nic bardziej mylnego. Sztuczna inteligencja, jak się okazuje, nie jest obecnie na takim poziomie, jak mogłoby się wydawać.
Jednym z naczelnych mitów, który funkcjonuje w rozumieniu wykorzystania AI jest przekonanie, że ta sama przygotuje całość materiałów, a dodatkowo – wykorzysta niski budżet! Tymczasem, rzeczywistość rysuje się nieco inaczej,a rozwiązania inteligencji trzeba naprawdę dobrze wybrać i zaprogramować.
Czytaj też: PROGRAM PARTNERSKI W SKLEPIE INTERNETOWYM
Jak zmienia się eCommerce?
To dziś obszar naszego życia, który zyskuje coraz wyższą rolę na globalnym rynku. W obliczu recesji, która może wpłynąć na handel offline, także sklepy online podlegają zmianom. Jak może teraz ewoluować eCommerce?
Teraz konsumenci mogą zwracać coraz to większą uwagę na ceny, a co ważniejsze – szukać okazji. To z kolei jest przyczynkiem do tego, że zakupy online pozycjonuje się dziś już jako atrakcyjniejsze. Łatwiej przecież porównać ceny czy znaleźć oferty korzystne. I to bez wychodzenia z domu.
W międzyczasie może też wzrosnąć potrzeba nowości w sklepach online. Z uwagi na zainteresowanie sklepów online na rynku polskim pojawia się coraz więcej narybku. Firmy tradycyjne, które wcześniej sprzedawały wyłącznie stacjonarnie – mogą teraz rozpocząć działalność w sieci.
Intuicja jednak podpowiada, że na recesji najbardziej skorzystają konsumenci. Przede wszystkim dlatego, że sklepy online bardziej inwestują dziś w narzędzia do analizy danych, a w efekcie – do personalizacji ofert. Co za tym idzie – lepiej dostosowuje się do nas, użytkowników, produkty i usługi. I – co ważniejsze – to do naszych preferencji dopasowywane są działania marketingowe.
W międzyczasie eCommerce ma możliwość wyższych eksperymentów i doboru dla siebie idealnych rozwiązań w kontekście przedsiębiorstwa w ogóle. Dla sklepów online pierwszoplanową rolę mogą grać zmiany na tle cenowym, bo recesja bardzo często przywodzi na myśl konieczność obniżenia cen. To jednak może – koniec końców – okazać się błędnym myśleniem.
Co ciekawe, jeśli chodzi o szersze pojęcie przekształcania się w czasach recesji – eCommerce wciąż pozostanie atrakcyjną opcją zarówno dla firm, jak i klientów. Wygrają te marki, które dostosują się do warunków rynkowych i skupią na dowiezieniu wartości klientom. Przed branżą jeszcze jednak szereg działań i pracy, by to osiągnąć…