Social sampling – testowanie produktów nowym narzędziem marketingowym Twojego sklepu

S

Równocześnie z rozwojem takiego zjawiska, jak sampling produktów, utrzymuje się pewna zasada. Rozdawanie bezpłatnych próbek to klucz do sukcesu, by zainteresować sklepem potencjalnych klientów. Jednak w erze rewolucji cyfrowej – takie podejście nieco uległo przemodelowaniu. W międzyczasie dekady pojawiła się nowa strategia: social sampling, która gra teraz pierwsze skrzypce na deskach teatru marketerów. 

Social sampling to metoda, której podwaliny znajdują się we współpracy z mniejszymi influencerami – przede wszystkim tymi nano i mikro. Po to, oczywiście, by wypromować markę, produkt czy usługi w mediach społecznościowych albo na platformach recenzyjnych. W efekcie tej taktyce – marki mają możliwość zdobyć autentyczną opinię i recenzję od realnych konsumentów. I to jeszcze przed faktycznym wprowadzeniem produktów na rynek!

Social sampling w kampaniach reklamowych Twojego sklepu

Kampanie social samplingowe opierają się przede wszystkim na współpracy z influencerami, którzy tworzą faktyczne i realne treści związane z marką czy samym produktem. Głównym celem takiej kampanii na platformach mediów społecznościowych jest zaangażowanie konsumentów, zbudowanie świadomości marki czy zachęcenie do zakupu, wykorzystując zaufanie i popularność influencerów w social mediach.

Cały proces działania takich kampanii można podzielić na kilka kroków. 

?Wybór influencerów. To najważniejsza kwestia, której musisz się podjąć podczas realizacji takiego działania marketingowego. Powinny to być osoby związane z branżą, produktem i usługą, której dotyczy promocja. Warto skupić się na tej kwestii, ponieważ ich autentyczność i zasięg będzie bezpośrednio przekładać się na skuteczność kampanii.

?Autentyczne treści i content pełen realizmu. Testowanie produktu czy usługi, a co ważniejsze – późniejsze dzielenie się rzetelnymi recenzjami czy unboxingami stoją na straży kampanii marketingowej. Treści muszą być więc – obok tego, że autentyczne – spersonalizowane i realizowane w oparciu o faktyczne doświadczenia. To pomoże zbudować emocjonalną więź z potencjalnymi klientami.

?Dystrybucja treści. Ostatnim punktem takiej kampanii social sampling jest publikacja i odpowiednia prezentacja treści, jakie promujemy. Ważny jest tutaj więc wybór platformy, która sprawi, że treści dotrą do lokalnych fanów i nowych potencjalnych konsumentów.

Czytaj też: POZNAJ 4 NARZĘDZIA OPTYMALIZACJI WSPÓŁCZYNNIKA KONWERSJI

Social sampling - co Ci to da?

Social sampling – co Ci to da?

Testowanie produktów przez realnych klientów pozwala przede wszystkim uderzyć w grupę odbiorców, którzy już otrzymają faktyczne opinie. Influencerzy, o których mowa w kontekście social samplingu, skupiają się na określonym obszarze, na przykład w danym mieście. Co więcej – nie mają milionowych rzeszy obserwujących, co kreuje korzystną sytuację dla Ciebie, jako sklepu.

Równocześnie trzeba zaznaczyć, że to autentyczność gra pierwsze skrzypce w kontekście kluczowych cech social samplingu. To ma być fundament skuteczności kampanii. Mniejsi influencerzy bardzo często angażują się we współpracę tylko z ograniczoną liczbą marek. To z kolei sprawia, że Twój sklep wydaje się bardziej wiarygodny. W przeciwieństwie do masowych kampanii z udziałem znanych celebrytów – mniejsi influenerzy mają możliwość budować bardziej osobiste i prywatne relacje z obserwatorami.

?Ciekawostka?

W przeciwieństwie do testów produktów masowych, social sampling skupia się na zdecydowanie mniejszej liczbie produktów, ale z większym naciskiem na wpływ i wartość rekomendacji od jednego konsumenta do drugiego. To istotne przede wszystkim w kontekście komunikacji online, gdzie budowanie marki i generacja konwersji opiera się właśnie o realne opinie, które budzą zaufanie.

Cała kampania social samplingowa generuje zdecydowanie większe zasięgi i zaangażowanie w kontekście porównania do tradycyjnych form reklamy. Influencerzy muszą tutaj udostępniać autentyczne treści, co z kolei sprawia, że odbiorcy bardziej ufają takim informacją, a w efekcie… Angażują się w przekazywane treści! Taki przekaz zwiększa skuteczność kampanii, co równocześnie generuje faktyczne cele marketingowe.

Social sampling to precyzja w działaniu

A przede wszystkim – mierzalne efekty! Kampanie tego typu wyróżniają się na tle innych przede wszystkim precyzją i mierzalnością działania. W efekcie – sklep może sięgać poza podstawowe dane demograficzne czy historię zakupów. A co za tym idzie – pomoże w identyfikacji konsumentów na podstawie zdecydowanie bardziej jakościowych cech. Na przykład preferencji zakupowych, stylu życia czy wartości osobistych. To kolejna kwestia, która pozwala marce nawiązać kontakt z osobami realnie zainteresowanymi ofertą, a dalej – rodzi autentyczne interakcje! 

W kontekście mierzalności niebagatelną kwestią jest tutaj także możliwość analizy zaangażowania, liczby recenzji czy generowanych przez użytkowników treści podczas trwania kampanii.

?Ciekawostka?

Odpowiednio skonstruowany social sampling znacznie ogranicza straty marketingowe, docierając do lepiej targetowanej grupy odbiorców. 

Równocześnie – obok wartości takich, jak mierzalność efektów mamy także łatwy dostęp do cennych informacji zwrotnych i opinii konsumentów. Przeważnie – po zakończeniu takiej kampanii – realizuje się ankiety, które umożliwiają zebranie oficjalnej opinii i uzyskanie wglądu w reakcje konsumentów. W efekcie – zdecydowanie łatwiej jest zrozumieć, co działa, a co raczej nie wpływa na budowanie relacji z klientami.

Gromadzenie takich danych z kolei staje się papierkiem lakmusowym do doskonalenia produktów i dalszych strategii marketingowych.

Kampania social samplingowa - jak ją przeprowadzić?

Kampania social samplingowa – jak ją przeprowadzić?

Jeśli chodzi o proces przeprowadzania takich kampanii – sposobów jest kilka. 

1️⃣ Aktywizacja społeczności. Każda marka, nawet najmniejsza, ma swoją społeczność. Kluczem do sukcesu sklepu jest więc pielęgnacja relacji i zaangażowanie w komunikację z tymi ludźmi. W erze transformacji cyfrowej to właśnie sfera online stwarza Ci doskonałe możliwości do tego, by przeprowadzić taką kampanię, ponieważ składa się z szeregu konsumentów gotowych przetestować Twój produkt czy usługę.

2️⃣Wykorzystanie zewnętrznej społeczności. Warto też rozważyć podjęcie współpracy z agencją, która jest właścicielem własnej społeczności. Taka kooperacja może pozwolić z kolei na dotarcie do nowych grup odbiorców, a co za tym idzie – korzystanie z nowego zaangażowania i wpływu. 

3️⃣Płatna promocja z ramienia influencerów. Sponsorowane treści prezentujące markę zawsze są dobrym pomysłem. 

Warto pamiętać, że dzisiejsze możliwości dają Ci pełen wachlarz opcji, z których warto korzystać. Kiedyś, bowiem, testowanie produktu przez realnych konsumentów było uznawane oficjalnie za strategię biznesową. Dlaczego? Przede wszystkim wynikało to z trudności, jakie ten proces powodował w skalowaniu całego precedensu. 

Dziś jednak, w efekcie mediów społecznościowych i dynamizmu świata e-commerce – kampanie social samplingowe stały się realną, a przede wszystkim skuteczną inwestycją w biznes. Co więcej – w epoce galopującej technologii – takie unikalne podejście, które opiera się o autentyczność i zaufanie, redefiniuje tradycyjne testowanie produktów. 

Czytaj też: CONTENT GAP W E-COMMERCE – NA CZYM POLEGA I JAK GO UNIKNĄĆ?

Najnowsze wpisy

Social Media