Równocześnie z rozwojem takiego zjawiska, jak sampling produktów, utrzymuje się pewna zasada. Rozdawanie bezpłatnych próbek to klucz do sukcesu, by zainteresować sklepem potencjalnych klientów. Jednak w erze rewolucji cyfrowej – takie podejście nieco uległo przemodelowaniu. W międzyczasie dekady pojawiła się nowa strategia: social sampling, która gra teraz pierwsze skrzypce na deskach teatru marketerów.
Social sampling to metoda, której podwaliny znajdują się we współpracy z mniejszymi influencerami – przede wszystkim tymi nano i mikro. Po to, oczywiście, by wypromować markę, produkt czy usługi w mediach społecznościowych albo na platformach recenzyjnych. W efekcie tej taktyce – marki mają możliwość zdobyć autentyczną opinię i recenzję od realnych konsumentów. I to jeszcze przed faktycznym wprowadzeniem produktów na rynek!
Social sampling w kampaniach reklamowych Twojego sklepu
Kampanie social samplingowe opierają się przede wszystkim na współpracy z influencerami, którzy tworzą faktyczne i realne treści związane z marką czy samym produktem. Głównym celem takiej kampanii na platformach mediów społecznościowych jest zaangażowanie konsumentów, zbudowanie świadomości marki czy zachęcenie do zakupu, wykorzystując zaufanie i popularność influencerów w social mediach.
Cały proces działania takich kampanii można podzielić na kilka kroków.
🔻Wybór influencerów. To najważniejsza kwestia, której musisz się podjąć podczas realizacji takiego działania marketingowego. Powinny to być osoby związane z branżą, produktem i usługą, której dotyczy promocja. Warto skupić się na tej kwestii, ponieważ ich autentyczność i zasięg będzie bezpośrednio przekładać się na skuteczność kampanii.
🔻Autentyczne treści i content pełen realizmu. Testowanie produktu czy usługi, a co ważniejsze – późniejsze dzielenie się rzetelnymi recenzjami czy unboxingami stoją na straży kampanii marketingowej. Treści muszą być więc – obok tego, że autentyczne – spersonalizowane i realizowane w oparciu o faktyczne doświadczenia. To pomoże zbudować emocjonalną więź z potencjalnymi klientami.
🔻Dystrybucja treści. Ostatnim punktem takiej kampanii social sampling jest publikacja i odpowiednia prezentacja treści, jakie promujemy. Ważny jest tutaj więc wybór platformy, która sprawi, że treści dotrą do lokalnych fanów i nowych potencjalnych konsumentów.
Czytaj też: POZNAJ 4 NARZĘDZIA OPTYMALIZACJI WSPÓŁCZYNNIKA KONWERSJI

Social sampling – co Ci to da?
Testowanie produktów przez realnych klientów pozwala przede wszystkim uderzyć w grupę odbiorców, którzy już otrzymają faktyczne opinie. Influencerzy, o których mowa w kontekście social samplingu, skupiają się na określonym obszarze, na przykład w danym mieście. Co więcej – nie mają milionowych rzeszy obserwujących, co kreuje korzystną sytuację dla Ciebie, jako sklepu.
Równocześnie trzeba zaznaczyć, że to autentyczność gra pierwsze skrzypce w kontekście kluczowych cech social samplingu. To ma być fundament skuteczności kampanii. Mniejsi influencerzy bardzo często angażują się we współpracę tylko z ograniczoną liczbą marek. To z kolei sprawia, że Twój sklep wydaje się bardziej wiarygodny. W przeciwieństwie do masowych kampanii z udziałem znanych celebrytów – mniejsi influenerzy mają możliwość budować bardziej osobiste i prywatne relacje z obserwatorami.
💡Ciekawostka💡
W przeciwieństwie do testów produktów masowych, social sampling skupia się na zdecydowanie mniejszej liczbie produktów, ale z większym naciskiem na wpływ i wartość rekomendacji od jednego konsumenta do drugiego. To istotne przede wszystkim w kontekście komunikacji online, gdzie budowanie marki i generacja konwersji opiera się właśnie o realne opinie, które budzą zaufanie.
Cała kampania social samplingowa generuje zdecydowanie większe zasięgi i zaangażowanie w kontekście porównania do tradycyjnych form reklamy. Influencerzy muszą tutaj udostępniać autentyczne treści, co z kolei sprawia, że odbiorcy bardziej ufają takim informacją, a w efekcie… Angażują się w przekazywane treści! Taki przekaz zwiększa skuteczność kampanii, co równocześnie generuje faktyczne cele marketingowe.
Social sampling to precyzja w działaniu
A przede wszystkim – mierzalne efekty! Kampanie tego typu wyróżniają się na tle innych przede wszystkim precyzją i mierzalnością działania. W efekcie – sklep może sięgać poza podstawowe dane demograficzne czy historię zakupów. A co za tym idzie – pomoże w identyfikacji konsumentów na podstawie zdecydowanie bardziej jakościowych cech. Na przykład preferencji zakupowych, stylu życia czy wartości osobistych. To kolejna kwestia, która pozwala marce nawiązać kontakt z osobami realnie zainteresowanymi ofertą, a dalej – rodzi autentyczne interakcje!
W kontekście mierzalności niebagatelną kwestią jest tutaj także możliwość analizy zaangażowania, liczby recenzji czy generowanych przez użytkowników treści podczas trwania kampanii.
💡Ciekawostka💡
Odpowiednio skonstruowany social sampling znacznie ogranicza straty marketingowe, docierając do lepiej targetowanej grupy odbiorców.
Równocześnie – obok wartości takich, jak mierzalność efektów mamy także łatwy dostęp do cennych informacji zwrotnych i opinii konsumentów. Przeważnie – po zakończeniu takiej kampanii – realizuje się ankiety, które umożliwiają zebranie oficjalnej opinii i uzyskanie wglądu w reakcje konsumentów. W efekcie – zdecydowanie łatwiej jest zrozumieć, co działa, a co raczej nie wpływa na budowanie relacji z klientami.
Gromadzenie takich danych z kolei staje się papierkiem lakmusowym do doskonalenia produktów i dalszych strategii marketingowych.

Kampania social samplingowa – jak ją przeprowadzić?
Jeśli chodzi o proces przeprowadzania takich kampanii – sposobów jest kilka.
1️⃣ Aktywizacja społeczności. Każda marka, nawet najmniejsza, ma swoją społeczność. Kluczem do sukcesu sklepu jest więc pielęgnacja relacji i zaangażowanie w komunikację z tymi ludźmi. W erze transformacji cyfrowej to właśnie sfera online stwarza Ci doskonałe możliwości do tego, by przeprowadzić taką kampanię, ponieważ składa się z szeregu konsumentów gotowych przetestować Twój produkt czy usługę.
2️⃣Wykorzystanie zewnętrznej społeczności. Warto też rozważyć podjęcie współpracy z agencją, która jest właścicielem własnej społeczności. Taka kooperacja może pozwolić z kolei na dotarcie do nowych grup odbiorców, a co za tym idzie – korzystanie z nowego zaangażowania i wpływu.
3️⃣Płatna promocja z ramienia influencerów. Sponsorowane treści prezentujące markę zawsze są dobrym pomysłem.
Warto pamiętać, że dzisiejsze możliwości dają Ci pełen wachlarz opcji, z których warto korzystać. Kiedyś, bowiem, testowanie produktu przez realnych konsumentów było uznawane oficjalnie za strategię biznesową. Dlaczego? Przede wszystkim wynikało to z trudności, jakie ten proces powodował w skalowaniu całego precedensu.
Dziś jednak, w efekcie mediów społecznościowych i dynamizmu świata e-commerce – kampanie social samplingowe stały się realną, a przede wszystkim skuteczną inwestycją w biznes. Co więcej – w epoce galopującej technologii – takie unikalne podejście, które opiera się o autentyczność i zaufanie, redefiniuje tradycyjne testowanie produktów.
Czytaj też: CONTENT GAP W E-COMMERCE – NA CZYM POLEGA I JAK GO UNIKNĄĆ?