Chcesz zwiększyć sprzedaż we własnym sklepie online? Marzy Ci się e-commerce jak z obrazka? Rozpoznawalność marki i lojalność kliencka po wsze czasy? Ha, nie Tobie jednemu! Ale ja wiem, jak Ci pomóc i gdzie szukać rozwiązania! Otóż… Warto wypróbować rekomendacje produktowe, czyli swoisty system, który pomoże Ci osiągnąć cele biznesowe!
?Ciekawostka?
Za około 35% przychodów na Amazonie jest odpowiedzialny silnik rekomendacji produktowych! Okazuje się więc, że to naprawdę potężne narzędzie, które zwiększa konwersję i wartość samego koszyka online.
Rekomendacje produktowe w sklepie internetowym – czym są?
System, o którym mowa analizuje ruch na stronie i proponuje e-klientom nowe artykuły, usługi czy treści. Mogą one być na przykład powiązane z towarem, który już znalazł się w koszyku konsumenta. A więc, jeśli klient wrzucił do koszyka buty – może zaproponujesz mu artykuły do pielęgnacji obuwia?
?Ważne?
Idealny system rekomendacji produktów powinien podsuwać klientowi produkty, które są maksymalnie dopasowane do jego potrzeb czy zainteresowań.
Równocześnie rekomendacje produktowe mają dwa główne zadania do spełnienia:
- analizę zachowania klientów przychodzących. Tutaj pod uwagę brane są przede wszystkim dane takie jak czas spędzany na stronie, historia zakupów czy wyszukiwane hasła.
- wyświetlania propozycji na podstawie przeanalizowanych wcześniej danych.
Co ciekawe, nowoczesne silniki rekomendacji produktowych wykorzystują na przykład uczenie maszynowe. W efekcie, klientowi pojawiają się zawsze odpowiednie artykuły, a dodatkowo – te, którymi prawdopodobieństwo zainteresowania ze strony konsumenta jest duże.
Takie silniki można zaobserwować na przykład w serwisach streamingowych: Netflix, HBO czy mediach społecznościowych: TikTok. Ich działanie pojawia się także na przykład w sklepach online typu Amazon czy Alibaba.
?Ciekawostka?
Na rynku mamy już ponad 70% e-commerce, które korzystają z rekomendacji produktów. Liczba ta jest jeszcze wyższa w krajach skandynawskich, gdzie wskaźnik ten oscyluje w okolicach 90%.
Czytaj też: CO TO JEST I CO ZMIENI DYREKTYWA OMNIBUS?
Rekomendacje produktowe: rodzaje
Do dyspozycji na polskim rynku mamy przede wszystkim trzy podstawowe rodzaje takiego typu systemów.
- Content-based. System oparty wyłącznie na treści. Wyświetla on produkty przede wszystkim na podstawie tego, co użytkownik wyszukuje, przegląda, albo wcześniej zakupił.
- Collaborative. Systemy współpracujące, których podstawą działania jest rekomendacja produktów poprzedzona zbieraniem i analizą danych na temat zachowania danego klienta w witrynach podobnych.
- Hybryda. Ta z kolei łączy dwa pierwsze modele i wyświetlają rekomendacje produktowe równocześnie na podstawie działań użytkownika, jak i zachowań podobnych.
?Przykład?
Rekomendacje produktowe to na przykład: lista artykułów z tej samej lub pokrewnej kategorii. Produkty na podstawie wcześniejszych zakupów, albo te oparte na popularności. Często pojawiają się także rekomendacje oparte na tym, co kupili albo przeglądali inni.
Pojawia się więc pytanie: jak wygląda sytuacja z perspektywy klienta?
Otóż klientowi wyświetla się lista produktów z nagłówkiem o przykładowej treści: użytkownicy, którzy oglądali ten produkt, oglądali też…; ostatnio oglądane; najpopularniejsze w tej kategorii; kup razem z…
Gdzie pojawiają się rekomendacje w sklepie online?
Okazuje się, że klienci decydują się na finalizację zakupów w bardzo różnych momentach. Dlatego też… Nie ma idealnego miejsca dla rekomendacji produktowych.
W efekcie, warto dbać o to, żeby rekomendacje produktowe pojawiały się regularnie. Jednak nie warto z tym przesadzać, ponieważ taka nachalność może odnieść zdecydowanie odwrotny skutek.
W jakich miejscach jednak najczęściej pojawiają się rekomendacje?
- strona główna
- strony kategorii
- zakładki produktowe
- sekcja z koszykiem
- podsumowanie zamówienia
- strona z podziękowaniem za zakup
Rekomendacje, a grupy docelowe
Oczywiście, jak pewnie się domyślasz, inne rekomendacje pojawiają się klientowi-świeżakowi, a inne – stałemu bywalcowi. Dlatego też, system rekomendacji produktowych – to, co pojawia się danemu klientowi na stronie sklepu online – powinien uwzględniać grupy odbiorców.
Takimi grupami mogą być na przykład:
- grupy nowych klientów. Czyli takich, którzy odwiedzają Twój sklep online pierwszy raz. Oni zobaczą przede wszystkim polecane albo najpopularniejsze produkty.
- powracający klienci – czyli tacy, którzy już kiedyś dokonali zakupu na stronie, ale zaufali i wracają. Tutaj pojawiać się będą najczęściej pokrewne produkty do tych, które kupili już inni.
- klienci promocyjni, czyli tacy, którzy korzystają najchętniej z promocji i wyprzedaży. Tutaj raczej pojawią się rekomendacje najpopularniejszych artykułów, które aktualnie są w promocji.
System rekomendacji: zalety
Jeśli z kolei mowa o zaletach takiego rozwiązania – rekomendacje produktowe mają ich całkiem sporo!
?Po pierwsze – zdecydowanie lepsza personalizacja. Nie masz już przecież wątpliwości, że e-commerce obraca się teraz właśnie w trendzie personalizacji. W efekcie odpowiedniej konfiguracji tych wartości możesz stworzyć bardzo inteligentne podpowiedzi i wywoływać pozytywne doświadczenia zakupowe!
?Po drugie – wzrost konwersji i wyższe zaangażowanie! Badania pokazują, że klienci, którzy kliknęli w rekomendacje, są 4,5 raza bardziej skłonni do dodania ich do koszyka i finalizacji zamówienia. Z kolei nawet ci, którzy kliknęli rekomendację, ale niczego nie kupili wykazują się większym zaangażowaniem – blisko o 20% byli oni skłonni powrócić do sklepu!
?Po trzecie to… Wiedza o kliencie! System rekomendacji najczęściej oferuje dostęp do statystyk na temat ruchu na stronie i zachowań klientów. W efekcie możesz jeszcze bardziej doprecyzować ofertę sklepu czy samą witrynę.
Tymczasem, jeśli chodzi o plusy w oczach konsumenta – te także całkiem dobrze się rysują!
Zaliczamy do nich na przykład lepsze doświadczenie zakupowe, bo klient nie musi przeklikiwać się przez wszystkie podstrony, by znaleźć konieczny kabel do danego urządzenia. A co za tym idzie… Oszczędza czas!
W międzyczasie także odkrywa różne inne produkty, których potrzeby czasami nawet sobie nie uświadamiał.
Podsumowanie
W efekcie, jeśli więc kiedykolwiek rozważałeś system rekomendacji zakupowych – musisz wiedzieć jedno.
Ten odgrywa naprawdę ważną rolę w sukcesie Twojego biznesu online.
Podczas gdy wyszukiwarki ułatwiają odwiedzającym znalezienie produktów online – w żaden sposób nie oferują pomocy, jeśli chodzi o faktyczne podjęcie decyzji o zakupie. Właśnie tutaj, całe na biało, wchodzą rekomendacje online.
Wykorzystaj je, jeśli zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży!
Czytaj też: LIVE COMMERCE – TREND, KTÓRY ZWIĘKSZY SPRZEDAŻ W TWOIM SKLEPIE ONLINE