Już co trzeci badany klient przyznaje, że jedno złe doświadczenie z marką staje się początkiem końca interakcji, a sam konsument przechodzi do innego brandu. Q-commerce to dziś standard. Standard, który wymusiło życie i dynamizm ów życia. Łatwo teraz zauważyć, że w tym świecie płatności są czarnym koniem wyścigu, w którym powodzenie procesu zakupowego są najwyższą nagrodą. Eksperci z branży płatniczej jednoznacznie podkreślają, że kluczem do ratowania porzucanych koszyków jest CX i UX.
Pytanie na rozgrzewkę: czy znacie jeszcze kogoś kto nie robi zakupów online? Zwłaszcza od czasów pandemii? Osoby, które dotychczas raczej gardziły czy nie do końca ufały w ogóle całemu handlowi w internecie – teraz zdecydowanie chętniej korzystają z takich rozwiązań. Okazuje się, że odejście od fizycznych sklepów utrzymuje się nawet po zakończeniu lockdownu. Czy mamy więc już do czynienia z nowym e-commerce, który charakteryzuje się szybkością i wygodą?
Czytaj też: ILE KOSZTUJE SKLEP INTERNETOWY? POZNAJ CENY ZAŁOŻENIA SKLEPU ONLINE W 2023 ROKU
Czym jest Q-commerce?
Trendy zakupowe i zmiany potrzeb konsumentów ewoluują zdecydowanie szybciej, niż kiedykolwiek moglibyśmy sobie wyobrażać.
Żyjemy dziś w świecie, w którym rodzi się quick commerce. Sprzedawca działający w takim modelu musi trzymać więc rękę na pulsie, a co więcej – dostosować się i swoje doświadczenie zakupowe do wygórowanych oczekiwań klientów. Nie mogą pozwolić sobie dziś na uszczerbek na zaufaniu. A ponieważ o powodzeniu biznesu w internecie decydują często proste płatności, a przede wszystkim szybsze niż u konkurencji – wciąż sprzedawcy mogą walczyć o klienta!
?Ciekawostka?
Krajowa branża e-grocery do 2026 roku ma osiągnąć wartość 18 mld PLN. Wszystko dlatego, że już połowa Polaków przyznaje, że w efekcie takiej formy zakupowej może uniknąć stania w kolejkach. Z kolei 35% docenia możliwość ominięcia korków w drodze na zakupy!
Okazuje się, że dziś już 84% użytkowników sieci w Polsce robi zakupy online. Wciąż jednak, mimo takiej statystyki, mnóstwo sklepów – nawet największych – boryka się z ogromną liczbą porzuconych koszyków. Dlaczego?
Otóż jednym z powodów jest właśnie niedostępność preferowanej przez konsumenta metody płatności! W efekcie, prowadząc sklep internetowy musisz – już nie masz wyboru, albo sklep umrze śmiercią naturalną – wybrać bramkę płatniczą czy system płatności, który udostępnia szeroki wachlarz możliwości finalizacji zamówienia.
Jak wygląda Q-commerce po pandemii?
Po pierwsze – wymagania klientów wyraźnie poszły w górę. Lojalność z kolei stała się raczej bardziej krucha. Przeciętny polski konsument dostrzegł mnóstwo zalet w zakupach online i… Bardzo szybko się do nich przyzwyczaił!
W efekcie, tak naprawdę, nie ma się czemu dziwić, że oczekiwania wobec biznesów online zdecydowanie wzrosły. To właśnie Q-commerce ma być odpowiedzią na te wymagania. Ma być teraz szybko, wygodnie i tylko na zasadach klienta!
Tymczasem, biedny, przesycony już nowościami rynek oznacza… Promocje i konkurencyjne ceny! To z kolei przyzwyczaja klientów do całkiem wysokiego standardu usług, prawda? No pewnie, że prawda! Już 60% Polaków przed zakupami online porównuje ceny produktu! Jednak nie jest to jedyny czynnik, który wpływa na to, co finalnie kupują.
Czytaj też: TOUCHPOINT – CZYM JEST CYFROWY PUNKT STYKU KLIENTA Z TWOIM SKLEPEM?
Frustrację klienta dodatkowo powodują drobne trudności techniczne.
W międzyczasie więc taki klient – nie mając czasu na oczekiwanie na naprawienie błędu – migruje do konkurencji. No i co? Na co Ci to było, drogi Sprzedawco?
Otóż w takiej sytuacji krytyczna znaczenie dla przetrwania sklepów online okazuje się… Doświadczenie klienta (CX). Na to warto spojrzeć nie tylko ze strony – tak dziś modnego – user experience. Poza szybką dostawą, zdecydowanie ważniejszą rolę niejednokrotnie odgrywa także łatwy proces wybierania produktów czy szybkie płatności w najbardziej odpowiadającej klientowi metodzie.
To właśnie te ostatnie – płatności online – stoją na straży ów doświadczenie. Nie uchronią Cię, co prawda, jeśli cała ścieżka zakupowa w sklepie online jest zagmatwana i stworzona tak, by klient miał problem cokolwiek znaleźć ale… W przeciwnym razie kluczem do sukcesu jest nie zniechęcić klienta do finalizacji zakupu już po dodaniu produktów do koszyka! Potrafisz to zrobić?
My potrafimy! Przede wszystkim dlatego, że mamy szeroki i bardzo wyczerpujący wachlarz możliwości, z których Twój klient może skorzystać podczas finalizacji zamówienia. Możesz to sprawdzić klikając tutaj.
Dbaj o klienta, jak o największy skarb! Bo zdecydowanie taniej jest utrzymać go przy sobie niż pozyskać nowego… Pamiętaj o tym!