Z płatności mobilnych korzystamy na codzień. Czasami za ich pośrednictwem bierzemy udział w konkursach, czasami pomagamy potrzebujących, jednak ile tak na prawdę wiemy o płatnościach mobilnych? Z doświadczenia mogę powiedzieć, że poziom wiedzy wśród konsumentów wciąż jest za niski w moim mniemaniu. Ma z tym związek niechlubna działalność pewnych podmiotów, których występki położyły cień na całym rynku płatności mobilnych. W konsekwencji duża część konsumentów kojarzy płatności mobilne w dużej mierze z oszustwami i szemranymi sposobami na drenaż konta telefonicznego bądź ubogacenie faktury. W tym wpisie postaram się przybliżyć nieco płatności mobilne i rozwiać kilka mitów, które mają bardzo silną pozycję w świadomości konsumenta.
Na rynku funkcjonują cztery główne sposoby uiszczania opłat za pośrednictwem telefonu.
SMS Premium Rate Mobile Operated
Jednorazowa płatność realizowana przy udziale SMSa o podwyższonej opłacie. Najbardziej rozpowszechniony model płatności mobilnych szeroko stosowany w bardzo wielu dziedzinach.
Płatność następuje w momencie wysłania SMSa i jest pobierana niezależnie od treści. O kwocie płatności decyduje numer premium, pod który zostaje wysłany SMS. Innymi słowy, niezależnie od tego czego dotyczy usługa i kto ją świadczy, jeśli wyślemy SMSa pod jeden z numerów premium, których przykład został zamieszczony poniżej, zostajemy automatycznie obciążeni kwotą przewidzianą taryfą. Nawet jeśli pomylimy się w treści i np. nie będzie można skorystać z usługi – opłata zostanie pobrana.
Dla przykładu wyobraźmy sobie, że w telewizji widzimy konkurs, gdzie kanałem płatności są SMSy i chcemy w nim wziąć udział, gdyż nagrodą jest siedmiodniowy pobyt w Sosnowcu dla całej rodziny. Informacje dotyczące płatności podane są w następujący sposób:
Wygraj już teraz! Aby wziąć udział w konkursie wyślij SMS o treści MEGA.KONKURS na numer 92550!
Wysyłamy SMSa, ale zamiast wymaganego MEGA.KONKURS wysyłamy: MEGA. KONKURS. Wówczas pieniądze zostaną pobrane, ale w puli losowania nie będzie naszego numeru i zamiast podziękowań za udział w konkursie dostaniemy informację o błędnej treści w odpowiedzi. Powodem jest oczywiście spacja, która wkradła się tam gdzie nie powinna. Tutaj należy zaznaczyć, że wielkość liter treści w znakomitej większości przypadków nie ma znaczenia.
Wiele osób, które spotykają się z takim przypadkiem uważa, że skoro ich zapis się nie powiódł, nie poniosą kosztów. Jednakże koszty zostały już poniesione w momencie wysłania SMSa. To budzi frustrację zwłaszcza w momencie gdy mamy do czynienia z wyższymi taryfami.
Jest to o tyle niekorzystny splot wypadków, że klient ma pretensje do usługodawcy (no przecież pobrał pieniądze, a ja nie miałem szans na wygraną), który tak na prawdę nie jest niczemu winny, gdyż nie ma wpływu na mechanizmy, które zostały ustalone daleko wcześniej. Z drugiej strony klient nie ma obowiązku znać niuansów związanych z płatnościami mobilnymi, które dla osoby niezaznajomionej z tą tematyką mogą wydawać się niejasne.
Najlepszym wyjściem z tego impasu jest zapewnienie przez usługodawcę wydajnego wsparcia merytorycznego / reklamacyjnego, które pozwoli na szybkie i bezpośrednie udzielenie wsparcia klientom, którzy znaleźli się w takim położeniu.
Bardzo ważną sprawą jest to, że płatności w tym systemie są jednorazowe. Nie ma możliwości pobrania środków bez ingerencji właściciela numeru. Każda kolejna płatność wymaga wysłania kolejnego SMSa.
Jak rozpoznać numery MO o podwyższonej płatności?
Są dwa warianty, w których działają takie numery.
1. Jeśli numer zaczyna się od cyfry 7 (np. 7150, 7550, 7850 itd.), liczba będąca następcą siódemki oznacza kwotę netto, którą zapłacimy. I tak w przypadku 7550 zapłacimy 5 PLN netto czyli 6,15 PLN brutto.
2. Jeśli numer zaczyna się od cyfry 9 (np. 92550, 92590, 91900 itd.), dwie liczby następujące po dziewiątce oznaczają koszt SMSa netto. Czyli dla numeru 92590 będzie to 25 PLN netto, 30,75 PLN brutto.
Te zunifikowane zasady nie zwalniają usługodawców z konieczności umieszczenia ceny SMSa w bezpośrednim sąsiedztwie numeru premium. Pisaliśmy o tym w tym wpisie: 5 podstawowych błędów, które prawdopodobnie popełniasz realizując usługi SMS Premium Rate
SMS Premium Rate Mobile Terminated
Model lepiej znany pod pseudonimem „subskrypcje SMS”. Owiany złą sławą, gdyż niegdyś ulubiony przez drobnych internetowych wyłudzaczy pieniędzy. Subskrypcja / prenumerata jak sama nazwa wskazuje, związana jest z płatnością cykliczną. W przypadku rynku telekomunikacyjnego działa to tak, że klient, który chce skorzystać z usługi organizowanej w modelu subskrypcyjnym musi się zapisać do usługi (wyrazić wolę dokonania płatności). Po zapisie, operator wysyła SMSy, których odebranie wiąże się z płatnością (pieniądze pobierane są w momencie otrzymania SMSa).
Jak można zapisać się do usługi subskrypcyjnej?
Wyróżniamy trzy modele zapisu:
- zapis poprzez SMSa aktywacyjnego – czyli podobnie jak w modelu MO trzeba wysłać wiadomość (np. START USLUGA) pod numer, na którym działa usługa,
- zapis weryfikowany PINem – podajemy swój numer w formularzu na stronie internetowej lub aplikacji, otrzymujemy SMSa z kodem aktywacyjnym (PINem) i jeśli wpiszemy go w formularzu gdzie uzupełnialiśmy numer – subskrypcja się rozpoczyna,
- WAP Billing – uruchomienie subskrypcji poprzez kliknięcie w odpowiednie łącze (korzystając z internetu z sieci komórkowej).
Jak można wypisać się z usługi subskrypcyjnej?
Każdy usługodawca korzystający z modułów MT zobligowany jest do przedstawienia regulaminu usługi, w którym musi być zawarta instrukcja rezygnacji z usługi. Link do regulaminu musi być umieszczony w tzw. SMSie powitalnym, który otrzymuje każdy klient zaraz po zapisie do subskrypcji.
Jeśli komenda stopująca (np. STOP USLUGA) nie działa tak jak powinna należy skontaktować się z operatorem i zażądać wyłączenia usługi. Ważne jest to, aby nie pisać do usługodawcy, gdyż nie może on wyłączyć lub włączyć usługi subskrypcyjnej zdalnie. Kontaktujemy się z nim dopiero po załatwieniu sprawy z operatorem jeśli chcemy złożyć reklamację, kiedy usługa nie spełniła naszych oczekiwań.
Czy jest możliwość zapisu do subskrypcji bez ingerencji użytkownika numeru?
Nie ma takiej możliwości. W przypadku zapisu użytkownik musi go zainicjować sam. Jeśli kiedykolwiek dostałeś informację o tym, że jakakolwiek usługa została włączona, a na 200% wiesz, że nic nie włączałeś i nikt nie miał dostępu do Twojego telefonu – powiadom operatora (tutaj opis przykładowego nadużycia związanego z tym mechanizmem: Agresywna forma zarobku – wprowadzający w błąd SPAM SMS).
Na jakich numerach realizowane są usługi MT?
Nie ma ustalonego schematu jak w przypadku SMS MO, natomiast wszystkie usługi MT działają w numeracji: 5XXXX, 6XXXX, a także 80XX. Jednakże po zapisie do subskrypcji w wiadomości powitalnej, która jest darmowa dostajemy podsumowanie z jakiej usługi korzystamy, link do regulaminu oraz koszty i częstotliwość wiadomości, dlatego mamy okazję na finalne podjęcie decyzji.
Interactive Voice Response
Usługi głosowe realizowane na numerach premium. Tutaj mamy do czynienia nie z SMSami, a z połączeniami głosowymi. Usługi te wykorzystywane są z powodzeniem w celu realizacji:
- infolinii,
- programów interaktywnych (konkursy telewizyjne: „znajdź 10 różnic” itd.),
- usług ezoterycznych
i innych…
Jest to nic innego niż pula numerów, na której operatorzy pobierają inne niż standardowe opłaty za połączenie. Wyróżniamy dwa modele rozliczeniowe w tym systemie.
Pay per Minute
Płatność pobierana jest za minutę połączenia, im dłużej rozmawiamy, tym więcej zapłacimy. W obrębie tego modelu funkcjonuje kilka taryf, poza które nie może wykroczyć płatność. Oczywiście cenę połączenia znajdziemy w numerze. Wygląda to następująco:
- 708 1 – 0.29 PLN netto – 0,36 PLN brutto – 45 min maksymalnego czasu połączenia
- 708 2 – 1.05 PLN netto – 1,29 PLN brutto – 30 min maksymalnego czasu połączenia
- 708 3 – 1.69 PLN netto – 2,08 PLN brutto – 30 min maksymalnego czasu połączenia (15 min dla telefonów komórkowych)
- 708 4 – 2.10 PLN netto – 2,58 PLN brutto – 30 min maksymalnego czasu połączenia (15 min dla telefonów komórkowych)
- 708 5 – 3.00 PLN netto – 3,69 PLN brutto – 30 min maksymalnego czasu połączenia (15 min dla telefonów komórkowych)
- 708 6 – 3.46 PLN netto – 4,26 PLN brutto – 30 min maksymalnego czasu połączenia (15 min dla telefonów komórkowych)
- 708 7 – 4.00 PLN netto – 4,92 PLN brutto – 30 min maksymalnego czasu połączenia (15 min dla telefonów komórkowych)
- 708 8 – 6.25 PLN netto – 7,69 PLN brutto – 30 min maksymalnego czasu połączenia (15 min dla telefonów komórkowych)
Pay per Call
Płatność liczona jest za sam fakt połączenia niezależnie od tego ile ono trwa. Model najczęściej używany przez tzw. programy interaktywne. Taryfy dlatego modelu wyglądają następująco:
- 704 0 – 0,58 PLN netto – 0,71 PLN brutto
- 704 1 – 1,16 PLN netto – 1,42 PLN brutto
- 704 2 – 2,03 PLN netto – 2,50 PLN brutto
- 704 3 – 3,19 PLN netto – 3,92 PLN brutto
- 704 4 – 4,06 PLN netto – 4,99 PLN brutto
- 704 5 – 5,22 PLN netto – 6,42 PLN brutto
- 704 6 – 8,12 PLN netto – 9,99 PLN brutto
- 704 7 – 10,15 PLN netto – 12,48 PLN brutto
Prezentacji numerów IVR o podwyższonej płatności musi towarzyszyć cena mimo to, że przed każdym połączeniem lektor czyta cenę połączenia. Obliguje do tego ustawa Prawo Telekomunikacyjne.
Płatności mobilne to bardzo wygodny, szybki i bezpieczny model płatności. Należy jednak pamiętać, że nie każdy wykorzystuje je zgodnie z przeznaczeniem co jest bardzo krzywdzące dla ogółu organizacji działających w zgodzie z wytycznymi dobrego wychowania. Jednakże duży problem sprawia również brak obycia klientów oraz nieznajomość całokształtu płatności mobilnych. Brak wiedzy rodzi konflikty, a te są niepożądane w żadnej dziedzinie życia, dlatego jeśli kiedykolwiek napotkamy na jakiś problem z płatnością na stronie lub w aplikacji, pierwszym krokiem powinien być kontakt z usługodawcą. Może był to punktowy problem, a może to my popełniliśmy jakiś błąd.