Jak przenieść sklep internetowy na nową platformę?

J

Jeśli trafiłeś na ten wpis – najpewniej zastanawiasz się, czy przenieść swój sklep online z obecnej platformy. Zaskoczyła Cię podwyżka po okresie promocyjnym albo wciąż brakuje Ci potrzebnych funkcjonalności? Rozumiem. Ale jak przenieść sklep internetowy na nową platformę tak, by mieć pewność, że działa?

Czytaj też: PROGRAM PARTNERSKI W SKLEPIE INTERNETOWYM 

Wybrana przez Ciebie platforma, być może, nie jest już w stanie zapewnić Ci pełnego wsparcia w razie problemów. Kontakt z supportem z kolei graniczy z cudem. Współczuję, ale… Spokojnie! Razem przez to przejdziemy! 

Szkoda czasu na brak profesjonalizmu. Dlatego zamierzam Ci pomóc i pomóc Ci przeprowadzić Cię przez proces przenoszenia sklepu online do innego dostawcy oprogramowania.

To, jak przenieść sklep internetowy na nową platformę to przede wszystkim proces przygotowania skryptu migracyjnego przez programistę. Taki skrypt automatycznie kopiuje dane ze starego sklepu i – w efekcie – umieszcza je na specjalnych półkach w Twoim nowym sklepie. 

Jednak biorąc pod uwagę różnice między platformami – nie wszystkie dane można przenieść w taki sposób. Dlatego też bardzo ważne jest, byś dokładnie określił wymagania i wskazał jednoznacznie funkcjonalności, które chcesz przenieść na nową platformę. W efekcie, specjaliści dokonujący takich przenosin będą wiedzieć, co trzeba dopiąć ręcznie.

?Ważne?

Przenosić sklep należy przeważnie z profesjonalną pomocą, jednak część działań możesz wykonać na własną rękę. I tym działaniom właśnie się przyjrzymy.
Jeśli trafiłeś na ten wpis - najpewniej zastanawiasz się, czy przenieść swój sklep online z obecnej platformy. Zaskoczyła Cię podwyżka po okresie promocyjnym albo wciąż brakuje Ci potrzebnych funkcjonalności? Rozumiem. Ale jak przenieść sklep internetowy na nową platformę tak, by mieć pewność, że działa?

Jak przenieść sklep internetowy krok po kroku? Od czego zacząć?

Przeniesienie sklepu internetowego na pierwszy rzut oka może być całkiem poważnym wyzwaniem. Zdecydowałeś już, na jaką platformę się przeniesiesz, wiesz, na czym polega ten proces, więc… Zaczynajmy!

Poniżej możesz zobaczyć, co będzie Ci potrzebne. Jednak podczas pierwszego etapu jednak warto, byś określił, jakie są najważniejsze elementy Twojego sklepu. Dowiedz się więc, co jest kluczowe w kontekście sprzedaży; jakie elementy są ważne dla klientów, oraz jakie funkcje cieszą się największą popularnością.  

Jeśli zapomnisz w tej analizie o kwestiach związanych z SEO, funkcjami albo samym wyglądem – narażasz się przede wszystkim na zmniejszenie ruchu w sklepie. Co prawda, jeśli chodzi o małe witryny – możesz niczego nie zauważyć, jednak jeśli cieszysz się sporym biznesem – może to w znaczny sposób wpłynąć na całą pracę.

?Ciekawostka?

Spisując takie ważne elementy w swoim sklepie ułatwisz równocześnie pracę też profesjonalistom, którzy będą Cię wspierać. Dlaczego? Nikt nie zna Twojego biznesu, integracji czy opcji potrzebnych klientom tak, jak Ty sam. Całość możesz z kolei przygotować na przykład w tabeli.

Czytaj też: SOCIAL SAMPLING – TESTOWANIE PRODUKTÓW NOWYM NARZĘDZIEM MARKETINGOWYM TWOJEGO SKLEPU

Co potrzebujesz do migracji sklepu?

Krok 1 – Dane

Dane – ileż Cię trzeba cenić, ten tylko się dowie, kto Cię stracił. Pamiętaj więc o tym, by to o nie zadbać przede wszystkim.

W zależności od rodzaju oprogramowania e-commerce – przenoszone dane zapisane są w plikach json, xml czy csv. Plik z takimi danymi wyeksportujesz w panelu administracyjnym swojego obecnego sklepu. Czasami, dostawcy SaaS nie umożliwiają eksportu danych na własną rękę. W takiej sytuacji musisz skontaktować się z supportem z prośbą o ich udostępnienie.

Dane sklepu to najcenniejsza wartość w sytuacji, gdy chciałbyś przenieść swój sklep internetowy. Uzyskanie do niej dostępu to kluczowa kwestia w całym tym precedensie.

Krok 2 – Przemyśl, które dane chcesz przenieść

Pliki, o których mówimy zawierają przeważnie takie dane, jak kategorie, warianty, wagi czy ceny. Z reguły to podstawowe informacje, które określając strukturę sklepu. W tym miejscu warto jednak zastanowić się nad ewentualnymi zmianami.

Migracja, co ciekawe, może być okazją do zrobienia porządków w sklepie i odświeżenia wirtualnych półek. 

?Ciekawostka?

Niektóre platformy za przeniesienie danych dotyczących zamówień czy klientów pobierają dodatkowe opłaty, w efekcie konieczności dopasowania indywidualnego skryptu. Przed zdecydowaniem się na danego dostawcę – porównaj ofertu i zakres bezpłatnej migracji.

To właśnie ten etap analizy, który powinien zostać przeprowadzony bardzo porządnie. Jeśli zapomnisz o jakiejś kwestii – możesz wygenerować sobie dodatkowe koszty. Przykłady danych, które można przenosić:

  • Dane produktowe
  • Kategorie
  • Dane klientów
  • Dane o zamówieniach
  • Dane o indywidualnych cechach produktów
  • Dane o filtrach i innych funkcjonalnościach sklepów internetowych
  • Strony informacyjne
Krok 3 – Adresy URL

Najpewniej chcesz przenieść sklep, który już istnieje na rynku. Może pracowałeś nad nim nawet lata? W efekcie – struktura adresów URL jest mocno rozbudowana i posiada dobrą pozycję, także w wyszukiwarce Google. 

Jeśli nie zadbasz o przeniesienie adresów URL sklepu należycie – to tak, jakbyś nikomu nie powiedział, że robisz imprezę. Nikt się nie pojawi, a Twoje przekąski się zmarnują.

Co ciekawe, po dostarczeniu adresów URL z poprzedniej platformy programiści tworzą przekierowania. Jeśli więc klient znajdzie Twój produkt w internecie automatycznie zostanie przekierowany do nowego adresu. 

Krok 4 – Dostarcz dane

I sprawdź efekty, oczywiście! Jeśli już skontaktowałem się z wybraną platformą – pozostało Ci już tylko czekać na efekty. Po określonym czasie otrzymasz dostęp do swojego nowego sklepu z danymi, których wymagałeś. 

Dobrze, pozostaje nam więc kwestia wizualna – szablonów, układów i koszyków.

Prowadząc sklep internetowy sam – wiesz, ile szczegółów pojawia się w panelu administracyjnym. Klient wchodzi do sklepu i zamawia. Nikt jednak nie myśli o tym, jakie są funkcjonalności dopóki.. Nie ma przed oczami pełnego centrum dowodzenia! 

A ponieważ nie chcesz sfrustrowanych klientów – warto zadbać o odpowiedni szablon graficzny i idealny koszyk.

?Ciekawostka?

Często w oprogramowaniu SaaS klienci cenią sobie możliwość dopasowania szczegółów samodzielnie, za pomocą opcji dostępnych w panelu admina.
Jeśli trafiłeś na ten wpis - pewnie zastanawiasz się czy i jak przenieść sklep online z obecnej platformy na nową. Zobacz kilka wskazówek.

Gdzie przenieść sklep internetowy?

Wiesz już – mniej-więcej – jak przenieść sklep internetowy. Poznałeś proces migracji i znasz dane, których potrzebujesz, żeby z sukcesem działać na nowym sklepie. 

Jednak pozostaje pytanie: gdzie przenieść sklep internetowy? Jak wybrać platformę odpowiednią dla Ciebie? No, nie jest to temat łatwy. 

Musisz zastanowić się, jakie są Twoje potrzeby. Mogą to być na przykład: szybka reakcja supportu, stałe opłaty czy dodatkowe funkcjonalności. 

Później przemyśl z kolei to, co Ci nie odpowiada u obecnego dostawcy. Z jakiego powodu się przenosisz? Pomocne, co ciekawe, mogą okazać się opinie innych przedsiębiorców czy rankingi, które zbiorczo omawiają plusy i minusy oprogramowań.

?Ciekawostka?

Przeniesienie sklepu z popularnych platform może wiązać się ze sporymi wątpliwościami. Jednak to nie powinno być powodem wyrywania sobie włosów z głowy.

Najnowsze wpisy

Social Media