Monitorowanie cen w e-commerce: co musisz wiedzieć?

M

E-commerce zmienia się równie szybko, jak otaczająca nas rzeczywistość.  Chociaż wielu z nas przez moment zwolniło – na przód wysunął się e-commerce. Przyspieszył, a co ciekawe już od jakiegoś czasu odnotowuje mocne wzrosty. Monitorowanie cen okazuje się tutaj całkiem poważnym czynnikiem, który trzeba wziąć pod uwagę

💡Ciekawostka💡

Niemal 85% Polaków deklarowało, że po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów. Z kolei eksperci ds. sprzedaży w sieci przewidują, że wartość zakupów online przez najbliższy czas będzie się cieszyć stałym, a co ważne – dwucyfrowym – wzrostem.

Ceny w e-commerce: nowy typ klienta, nowe przyzwyczajenia

Wraz z rozbudową sektora sprzedaży internetowej zmienia się także podejście klientów do zakupów. W efekcie – zdecydowanie częściej konsumenci są wypierani przez prosumentów, a więc osoby, które mają wysoki poziom wiedzy o markach i samych produktach. Co więcej – ci także w aktywny sposób dzielą się wiedzą na ten temat z innymi konsumentami.. 

I to właśnie w oparciu o tę wiedzę prosumenci podejmują zdecydowanie bardziej świadome decyzje zakupowe. Tym typem klienta jest każdy świadomy internauta, którego pierwszym działaniem po zetknięciu się z produktem jest… Wpisanie jego nazwy w wyszukiwarkę i przeczytanie opinii na jego temat.

Równocześnie, u prosumenta zawsze wygra weryfikacja! Sprawdzi więc kolejno na przykład wiarygodność sprzedawcy, opinie kupujących zarówno o sklepie, jak i samym produkcie. 

A więc, drogi sprzedawco, możesz być pewien, że niższa cena produktu i wysyłki przechyli szalę na korzyść jednego z rozważanych produktów i… Spowoduje finalizację. Co więc zrobić, by jako sprzedawca, zawsze być tym wiarygodniejszym i zwyciężać w walce na ceny?

Czytaj też: 40-LATEK W SKLEPIE ONLINE. JAK KUPUJE GENERACJA X?

E-commerce zmienia się równie szybko, jak otaczająca nas rzeczywistość.  Chociaż wielu z nas przez moment zwolniło - na przód wysunął się e-commerce. Przyspieszył, a co ciekawe już od jakiegoś czasu odnotowuje mocne wzrosty. Monitorowanie cen okazuje się tutaj całkiem poważnym czynnikiem, który trzeba wziąć pod uwagę…

Monitorowanie cen to must have biznesu

Okazuje się, że monitorowanie cen w e-commerce to kluczowy element podczas wdrażania i kontroli strategii cenowej sklepu online. W efekcie znajomości rynku i samej świadomości, jaką mają teraz konsumenci – Twój e-commerce może maksymalizować zyski w każdym kanale sprzedaży. Musisz jednak wziąć się do pracy!

Na rynku mamy już do dyspozycji swego rodzaju boty. Te wchodzą na strony internetowe i zbierają dane o ofertach, podobnie jak te z wyszukiwarki Google. Później z kolei za pomocą inteligentnych algorytmów rozpoznają i dopasowują produkty od różnych sprzedawców, by przygotować porównanie. 

Następnie w efekcie inteligentnych algorytmów rozpoznają i dopasowują produkty od różnych sprzedawców, by przygotować porównanie. Dane mogą być zbierane zarówno ze sklepów, jak i z samych porównywarek czy portali aukcyjnych z dowolną częstotliwością. 

Co ciekawe, takie monitorowanie cen w e-commerce pomaga sprzedawcom optymalizować je tak, by wykorzystać okazję do maksymalizacji marży, albo zdobycia większej ilości klientów.

Czasami okazuje się, że dany sklep oferuje produkty dużo taniej niż konkurencja. A więc może podnieść ceny nie tracąc atrakcyjności oferty. W handlu internetowym ceny i stany magazynowe zmieniają się bardzo dynamicznie, jednak takie okazje do wykorzystanie zdarzają się bardzo często.

Okazuje się, że bez sprawnie działającego monitoringu cenowego znalezienie takich okazji staje się niemożliwe. Na przykład ze względu na ryzyko błędu podczas ręcznego monitoringu, jak i samego czasu, jaki cały ten proces zajmuje.

Mając sprawdzone i aktualne dane sam sprzedawca może wdrożyć tak zwaną automatykę cenową, w której ceny będą się zmieniać w reakcji na to, co dzieje się na rynku. I to, co ciekawe, bez fizycznego udziału w danej chwili, ale zgodnie z wcześniej ustaloną polityką cenową firmy. To z kolei przekłada się na zaoszczędzony czas i zwiększanie zysku.

Czytaj też: LIVE COMMERCE – TREND, KTÓRY ZWIĘKSZY SPRZEDAŻ W TWOIM SKLEPIE ONLINE

Monitorowanie cen w e-commerce – co musisz wiedzieć?

Na pewno nie wystarczy Ci monitoring samych porównywarek cenowych, nawet się nie łudź. Sklepy nie wystawiają tam pełnej oferty i często brakuje w nich rzetelnej informacji o dostępności towaru. Sprawy nie ułatwia jednak fakt, że pojawiają się przecież różne strony produktowe w odpowiedzi na ten sam produkt. Mają jednak inne ceny, zestawy czy promocje. By jednak mieć pełen obraz sytuacji monitoring cen powinien obejmować:

  • sklepy – a w nich przede wszystkim ceny, dostępność, promocje,
  • porównywarki cenowe,
  • portale aukcyjne.

Co ciekawe, warto odnotować tutaj fakt, że monitorowanie cen konkurencji wcale nie musi oznaczać niekończącą się walkę cenową. Możesz w międzyczasie jednak optymalizować ceny i, tak jak mówiłam, korzystać z okazji!

💡Ciekawostka💡

Jeśli oferujesz także wysyłkę towarów za granicę – wartą rozważenia opcją jest monitorowanie cen za granicą.
Jakie są dostępne na rynku narzędzia do monitoringu cen?

Na rynku dostępna jest cała paleta wiarygodnych, a co ważniejsze – sprawdzonych – platform zajmujących się monitoringiem cen.

Możesz skorzystać na przykład z:

  • Price2spy,
  • Pricemanager,
  • Skuuudle,
  • Pricetest,
  • Dealavo.

Sprawdzają one, jak już wspomniałam, nie tylko cenę produktu, ale także jego aktualną dostępność w magazynach czy ilość ofert sprzedaży w danej chwili.

W efekcie, w zależności od budżetu jaki masz do dyspozycji i oczekiwań, jakie kierujesz – zawsze znajdziesz coś dla siebie.

Monitorowanie cen

Podsumowanie

Jak widzisz, rynek e-commerce nie znosi stagnacji i próżni. Dynamika to siła. Zmieniające się ceny stały się normą, a odpowiednia strategia cenowa i odpowiednia ocena sytuacji to klucz do sukcesu sprzedażowego.

Żebyś więc nie wypadł z obiegu musisz wiedzieć, jakimi cenami operuje konkurencja. Pytanie nie brzmi więc czy w ogóle, ale raczej w jakie narzędzie zainwestować. Bo ta inwestycja, już dziś Ci gwarantuję, opłaci Ci się. I to z nawiązką. 

Najnowsze wpisy

Social Media