Jak przygotować e-commerce do świąt?

J

Zostało 80 dni do Bożego Narodzenia! A ponieważ globalna pandemia przyczyniła się do wzrostu zainteresowania zakupami internetowymi… To każdy moment jest dobry na to, by zacząć sprzedawać online. Jeśli z kolei chodzi o same święta – aż 20% klientów online robi zakupy dopiero na tydzień przed Bożym Narodzeniem. Więc jest o co walczyć! Jak więc dobrze przygotować swój e-commerce do świąt?

Wszystkie poniższe informacje będziesz mógł wykorzystać także podczas innych dni tematycznych czy okazji – na przykład przy Black Week.

Jak przygotować e-commerce do świąt, czyli co jeszcze zdążysz zrobić?

Sklep masz. Doskonałe płatności od HotPay w tym sklepie – też!😊 Więc czego Ci brakuje do szczęścia?

Założenia są dwa – krótki czas i realne zmiany. Co za tym idzie – jedyną słuszną odpowiedzią jest tutaj… Zadbanie o SEO Twojego e-commercu. Jak?

No, nie ma się co oszukiwać – SEO na tydzień przed świętami to jednak nieco za późno. Jednak to nie oznacza, że musisz z niego rezygnować, nawet jeśli czytasz ten artykuł kilka dni przed świętami. Przecież odpowiednie SEO zawsze się przyda. A zawsze jest doskonały moment na to, żeby się tym zająć. 

Powiem więc teraz coś, czego nie lubisz. Czas na twarde dane! Ja też ich nie lubię – to przecież same tabelki, liczby i inne cyferki, które – tak naprawdę – lubią chyba tylko księgowi. Jednak bez nich decyzje biznesowe mogą okazać się bezużyteczne. 

Twarde dane pomogą Ci odpowiedzieć na kilka pytań.

  • Kiedy zaczyna się wzmożony ruch organiczny?
  • Jakie kategorie najchętniej oglądają moi klienci?
  • Jakie produkty najczęściej się sprzedają?
  • Jaki content najczęściej czytają moi klienci?

Te odpowiedzi z kolei pozwolą Ci spokojnie ustalić priorytety dla dalszych działań. W efekcie dowiesz się:

✅ jakie kategorie wzmacniać jako pierwsze?
✅ co optymalizować – jakie kategorie albo produkty? 

Jeśli już przebrnąłeś przez ten proces… Czas teraz na optymalizację – oczywiście niskim kosztem, bo to zamierzam Ci pokazać. 

Globalna pandemia przyczyniła się do wzrostu zainteresowania zakupami internetowymi. Każdy moment jest dobry na to, by zacząć sprzedawać online. Jeśli z kolei chodzi o same święta - aż 20% klientów online robi zakupy dopiero na tydzień przed Bożym Narodzeniem. Więc jest o co walczyć! Jak więc dobrze przygotować swój e-commerce do świąt?

Jak niskim kosztem podbić pozycje i przygotować e-commerce do świąt?

1️⃣ Przede wszystkim – metadane. Te są ważne w kontekście SEO. A prym wiedzie tutaj meta tag title, ale nie można zapomnieć także o elemencie description, który wpływa na CTR Twojej strony. 

2️⃣ Po drugie – zoptymalizuj linkowanie wewnętrzne. Jak? Ano, w pierwszej kolejności zadbaj o odpowiednie anchory i umieszczanie linków wewnętrznych do najważniejszych kategorii, produktów czy contentu, które wynikają z powyższych czynności.

3️⃣ Po trzecie – zostajemy w temacie linkowania wewnętrznego. Warto wybić tutaj najmocniejsze podstrony sklepu. W tym celu musisz najpierw sprawdzić, które z nich mają najwięcej linków zewnętrznych. Przeważnie jest to strona główna.

4️⃣ I po ostatnie – analizuj efekty! Działania na stronie mogą okazać się niewystarczające do walki o topowe frazy. Wówczas trzeba pochylić się nad linkbuildingiem.

Jak przygotować sklep do świąt? Weź się za content marketing!

Co prawda prace nad contentem pod kątem świąt powinny zostać rozpoczęte długo przed zimą. Najlepiej jeszcze w wakacje. Wszystko przede wszystkim dlatego, że działania contentowe są czasochłonne: wymagają dokładnego researchu, powstawanie tekstów trwa, a wypozycjonowanie ich zajmuje jeszcze więcej czasu.

Z drugiej strony z kolei – dobrze przygotowany content to klucz do sukcesu. Tak zwiększy się widoczność Twojego sklepu w wyszukiwarce, a klienci zostaną z Tobą także po świętach. 

Jednak jeśli jesteś w momencie newralgicznym – tydzień przed świętami – nie ma już sensu, byś skupiał się na tworzeniu nowych treści. Co możesz zrobić na szybko? To proste!

Recykling treści. Ekologia jest na topie nie tylko jeśli chodzi o sam stosunek do świata. Zobacz na to, co już masz. Jakie treści, jakie opisy najpopularniejszych w okresie świąt kategorii i produktów, świąteczny landing czy prezentowe poradniki z minionego roku. Wystarczy kilka aktualizacji i ulepszeń, a już masz gotowy, nowy content!
✅ Jako sprzedawca możesz też zrobić coś z niczego! A więc albo stwórz świąteczny landing, albo… Napisz doskonały poradnik prezentowy zawierający Twoje produkty. Zapytasz pewnie po co, skoro nie zdążysz go wypozycjonować, prawda? Oczywiście, ale chodzi tutaj o coś nieco innego. Landing skieruje Twoich obecnych na stronie klientów do produktów, na których sprzedaży zależy Ci najbardziej. Z kolei poradnik udostępnij i promuj gdzie się da – na przykład na Facebooku czy Instagramie. Możesz także wykorzystać do tego… Mailing!

🛑 WAŻNE 🛑
Warto jednak mieć na uwadze to, że święta zbliżają się zawsze – niezależnie od pory roku dobrze jest zacząć przygotowania do takiego gorącego okresu!

Rozważ działalność Google Ads

Jeśli prowadzisz sklep internetowy – a z pewnością to robisz, bo dotarłeś aż do tego miejsca – a nie wykorzystywałeś jeszcze narzędzia Google Ads… Grudzień jest ostatnim momentem do założenia konta i realizacji tutaj kampanii!

Tymczasem, jeśli prowadzisz już takie konto – zapytaj o możliwości reklamowe i potrzebne materiały. Z kolei jeżeli zalegasz z audytem konta – warto skontaktować się ze specjalistą i przeprowadzić takie badania. Choćby za pomocą darmowego szablonu lub zlecając to agencji marketingowej.

Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na kampanie ograniczone budżetem. Ponieważ w grudniu ruch w Internecie jest większy niż na co dzień – dodatkową zmianą, jaką możesz zastosować jest… Wzrost stawki CPC.

Sezon świąteczny w Google Ads – jak przygotować własny e-commerce do świąt?

1️⃣ Po pierwsze – przygotuj promocje i oferty świąteczne. Na przykład pakiety produktów jako pomysły na prezent, czy kody rabatowe.

2️⃣ Teraz skontaktuj się ze specjalistą Google Ads. Zapytaj go także czego potrzebuje i jaki budżet przewiduje na święta. Jak najszybciej dostarcz mu potrzebne materiały.

3️⃣ Po trzecie koniecznie upewnij się, że budżet Twojego konta nie jest wyczerpany. W grudniu kampanie Google Ads mogą wydawać zdecydowanie więcej niż normalnie.

4️⃣ Następnie sprawdź, czy poprawnie mierzysz transakcje. Chodzi o moduł e-commerce, który jest kluczowy dla każdego sklepu internetowego.Musisz mierzysz zakupy nie tylko wewnątrz danych na stronie, al poprawnie przekazywać dane do narzędzia Google Analytics czy Ads. Warto też porównać dane o przychodach z pierwszego narzędzia i ze swojego e-commerce.

5️⃣ Po ostatnie upewnij się, czy aby na pewno zbierasz użytkowników na listę mailingową. Na witrynie powinien być zainstalowany w tym celu specjalny kod śledzący ciasteczka użytkowników, pozwalający na kierowanie reklam do tych osób, które odwiedziły Twój sklep albo weszły w wybraną przez Ciebie interakcję.

🛑 Jeśli cały proces zaczynasz dopiero w grudniu i realnie nie masz już czasu na nic, co wymieniłem – spokojnie. Mam dla Ciebie także kilka tipów last minute! 🛑

Rozszerz promocję z datą końcową
  • Skonfiguruj listy remarketingowe w Google Ads i wdróż je w kampaniach.
  • Dodaj nową kampanię produktową, albo stwórz nową Standardową, która uruchomi się natychmiast.

UWAGA! Nie rozpoczynaj kampanii Smart na kilka dni przed świętami, bo ta potrzebuje… ponad siedem dni na naukę, a przecież nie masz na to czasu!

  • Podnieś budżety w kampaniach, które są ograniczone budżetem, a które dobrze konwertują. 
  • I wreszcie… Bardzo, ale to bardzo uważaj ze zmianami celów automatycznych strategii ustalania stawek. Na przykład docelowy udział w wyświetleniach. Takie reorganizacje mogą spowodować przejście kampanii w tryb nauki, który może trwać, tak jak już wspomniałam, nawet 7 dni.

Przygotuj sklep na święta w social mediach!

Social media to życie. Dosłownie. Tutaj dzieje się magia. I to nie tylko ta świąteczna. Jednak to prawda, że w tym okresie każdy próbuje dotrzeć do użytkowników z własnym contentem. Jak przygotować sklep online na święta w socialach? Zobacz, zarówno organiczne, jak i płatne propozycje działań w mediach społecznościowych, które dla Ciebie przygotowałem! 👇

Organicznie na Facebooku i Instagramie – sklep online może wszystko!

Jeśli chodzi o te dwa portale – mogę powiedzieć Ci jedno: korzystaj z formatów postów!

  • Zapytaj swoich klientów, co chcieliby dostać pod choinkę.
  • Stwórz animowane moodboardy z propozycjami podarków dla poszczególnych członków rodziny.
  • Pokaż, jak w firmie pakujecie paczki na prezenty.

Warto też korzystać z hashtagów. Mimo, że nadużywanie ich czasami drażni, zwłaszcza jeśli te są wrzucane na zasadzie im więcej, tym lepiej – rób to. Masz wówczas szansę dotrzeć do nowych odbiorców.

Możesz też pokusić się o zmianę na Facebooku swojego cover photo i dorzucić do niego ciekawy CTA. 

Dodatkowo informuj o promocjach. Wrzucaj zdjęcia produktowe, używaj ankiet, modułu Q&A, poznawaj plany zakupowe klientów. A w międzyczasie dodawaj produkty do zdjęć – oznaczaj je na przykład na Instagramie, by maksymalnie ułatwić klientom zakupy.

Czytaj też: WITAJ KLIENCIE, CZYLI JAK NIE MÓWIĆ DO KLIENTÓW SWOJEGO SKLEPU ONLINE? 

Reklama płatna w social mediach

Jak przygotować e-commerce do świąt? Otóż, działania reklamowe w grudniu powinny być kontynuacją tego, co wypracowałeś przez ostatnie miesiące. Klienci wiedzą już przecież co masz w ofercie. Teraz musisz tylko zachęcić ich promocjami, na które czekają! Warto więc wykorzystać w kampaniach konkretne targetowanie. Co proponuję?

Na przykład ustawienie targetu na: 

  • bazy stałych klientów,
  • osoby, które wykonały jakąś czynność w kontekście Twoich treści w ciągu ostatnich 30-120 dni (możesz pokusić się także o 365 dni, bo to teraz całkiem modne 🤫),
  • osoby, które pojawiły się na Twojej stronie w ostatnich 30-120 dniach.

Żeby to zrobić musisz wykorzystać cele Konwersja czy Sprzedaż z katalogu. Co ciekawe, warto też część budżetu reklamowego przeznaczyć teraz na całkiem nowe osoby. Te, które jeszcze nie znają Twojej marki nie są przecież wolne od szału świątecznych zakupów. Nawet, jeśli tak twierdzą… 😊 

W kontekście tej drugiej grupy docelowej z kolei warto wykorzystać cele Ruch i Konwersja oraz Sprzedaż z katalogu. 

🛑 WAŻNE 🛑

Musisz wziąć jednak pod uwagę, że akceptacja takiej reklamy może wydłużyć się albo nawet zostać odrzucona. Dlatego warto, mimo wszystko, jak najszybciej to możliwe zaplanować wszystkie reklamy w Ads Managerze. 

Jak przygotować e-commerce do świąt

Święta, święta i… Co potem?

Potem czekamy na kolejne! 🎄

To gorący okres, którego synonimem jest planowanie i dopinanie rzeczy na ostatnią chwilę. Łatwo więc, w ferworze zadań, zapomnieć o savoir vivre funkcjonowania sklepu online czy późniejszego wykorzystania okresu świątecznego w przyszłych działaniach sprzedażowych. A przecież teraz masz nowe źródła pozyskiwania klientów online, nowe dane dotyczące produktów i zainteresowania, przychodach czy demografii.

Zbierz te dane w narzędziach, które zagregują dane w jednym miejscu i pozwolą na dokładną analizę sprzedażową. Jeśli jednak nie dysponujesz Google Analitycsem – mam dla Ciebie złą wiadomość.

Wszystkie dane, które mógłbyś wykorzystać do podejmowania kluczowych dla Twojego sklepu decyzji w okresie poświątecznym – przepadną.

Jeśli uda Ci się sprawnie przebrnąć przez okres świąteczny – czas na poświąteczne porządki. Sprawdź więc na przykład:

  • wydajność serwera,
  • przeprowadź audyt UX pod kątem błędów i czytelności interfejsu.

🛑 WAŻNE 🛑


W tym okresie skup się na dostawie. Jeśli możesz sobie na to pozwolić, ustaw pułap, od którego zaoferujesz darmową dostawę. Wówczas konieczne jest, żeby ta informacja była wyraźnie widoczna w koszyku. Warto też dodać komunikat, ile brakuje do darmowej wysyłki. W międzyczasie, przed finalizacją zakupów…  Proponuj! Dorzucaj klientom sugerowane produkty, których dodanie do zamówienia umożliwi im skorzystanie z tej opcji.  

Czytaj też: JAK DBAĆ O BEZPIECZEŃSTWO SKLEPU ONLINE? UWAGA NA ATAKI HAKERSKIE NA PRESTASHOP

Najnowsze wpisy

Social Media