Program partnerski w sklepie internetowym jest bardzo ważnym, chociaż niedocenianym elementem zwiększania sprzedaży w e-Commerce. Jeśli zastanawiasz się nad wdrożeniem go w swoim sklepie – doskonale trafiłeś!
Program partnerski to przede wszystkim klasyczne rozwiązanie win-win. A więc z jednej strony zyskują partnerzy – z drugiej z kolei sklep internetowy. Ci pierwsi uzyskują prowizję, a ostatni – nowych klientów i wyższą sprzedaż.
Coraz więcej właścicieli sklepów online decyduje się na współpracę w modelu efektywnościowym. Sklepu online generują na przykład kody rabatowe, czy tworzą programy partnerskie na potrzeby firm i osób o sporym wpływa na społeczność. Tzw. influencerów. Programy te są odpowiedzią na szereg potrzeb rynku i w efekcie tworzą bardzo dobre alternatywy zarobku dla partnerów sklepu przy jednoczesnym podniesieniu sprzedaży.
Czytaj też: CONTENT GAP W E-COMMERCE – NA CZYM POLEGA I JAK GO UNIKNĄĆ?
Co to jest program partnerski w sklepie online?
Inaczej można nazwać go marketingiem afiliacyjnym albo programem afiliacyjnym i stanowi narzędzie marketingu internetowego.
Co ciekawe, od strony technicznej program taki stanowi skrypt połączony z bazą zamówień. Organizatorem całego precedensu jest sklep internetowy, który faktycznie oferuje różne produkty czy usługi. Partnerami z kolei są osoby fizyczne lub firmy dysponujące własną stroną internetową albo innym narzędziem komunikacji online. Taki partner po podjęciu decyzji i przystąpieniu do programu partnerskiego umieszcza na swojej stronie materiały dostarczone mu przez sklep. W zmiana za promocję artykułów otrzymuje prowizję za każdy udział w transakcji, która rozpocznie się na jego stronie.
W praktyce więc jest to model współpracy sklepu internetowego z jakimś influencerem, na przykład blogerem lub innym twórcą treści. Co ważne, w efekcie takiej promocji i afiliacji, która przekłada się na nowe zamówienia – influences zyskuje prowizje. Program partnerski jest więc doskonałą alternatywą promocji dla sklepu online.
Sama afiliacja to z kolei zachowanie polegające przede wszystkim na nawiązaniu i podtrzymaniu pozytywnych kontaktów i dalej – współpracy z grupami czy organizacjami.
Narzędziem, które interesuje nas przede wszystkim w kontekście takich programów partnerskich jest link afiliacyjny. Link ten to narzędzie w formie unikalnego adresu URL do dowolnej strony sklepu online. Taki link tworzony jest bezpośrednio w systemie programu partnerskiego w sklepie i staje się linkiem afiliacyjnym. Co ciekawe, ten posiada unikalne ID partnera. W efekcie takich linków na konto partnera zliczane jest kolejno:
- każde kliknięcie w ten link i przejście na stronę,
- akcje sprzedażowe, które faktycznie dochodzą do skutku z kliknięcia w link,
- prowizje od sprzedaży dla partnera.
Rozliczenia w programie prowadzone są w modelu PPS – Pay Per Sale. A więc za efekty. Taka forma promocji to długofalowa alternatywa, która może gwarantować nawet do setki unikatowych wejść do sklepu miesięcznie!
?Ciekawostka?
Program partnerski obok reklam Google Ads to jeden z lepszych sposobów zwiększenia ruchu i sprzedaży w Twoim sklepie online! To rozwiązanie daje gigantyczne korzyści bez nakładów marketingowych i finansowych z Twojej strony.
Jak działa program partnerski w sklepie online?
Na czym polega w ogóle taki system partnerski w internecie? Otóż użytkownik sieci wchodzi na stronę internetową Twojego partnera – na przykład blog. Tutaj znajduje i zapoznaje się z ofertą Twojego sklepu, którą partner rekomenduje. Następnie – za pomocą linku afiliacyjnego – użytkownik przechodzi na stronę Twojego sklepu. Jeśli dokona zakupu właśnie w taki sposób – wchodząc przez link afiliacyjny Twojego partnera – ten partner otrzyma prowizję od zakupu. Zazwyczaj jest to prowizja w oparciu o kilka procent wartości zamówienia.
Programy partnerskie tworzone są najczęściej przez sklepy online, które operują towarami o sporej marży. A więc sklepy, które mogą odstąpić część zysku na rzecz swojego partnera. Co za tym idzie – zwiększyć potencjalną sprzedaż w sklepie.
Jakie są metody promocji w programie partnerskim?
Okazuje się, że program partnerski można zrealizować na kilka różnych metod. Na przykład:
- kody lub linki na stronie internetowej czy blogu partnera,
- promocja na forach dyskusyjnych,
- promocja linków w mediach społecznościowych.
Co z regulaminem?
Programy takie opierają się przede wszystkim na regulaminie, który powinien dokładnie precyzować rolę uczestnika i wszystkie konteksty formalne. W większości przypadków partner nie jest przedstawicielem sklepu cz pośrednikiem między klientem, a sklepem.
Z kolei duże sklepy online najczęściej formułują go na bazie dedykowanego narzędzia stworzonego specjalnie na ich potrzeby. A więc niezależnego od innych podmiotów.
Jeśli chodzi o mniejsze sklepy – mogą one korzystać z oprogramowania bazującego na rozwiązaniach powiązanych z platformą open-source – ogólnie dostępnego – chociaż zintegrowanego indywidualnie.
Jakie możliwości daje system afiliacyjny?
Takich opcji jest wiele. W efekcie systemu afiliacyjnego możesz łatwo tworzyć na przykład kody rabatowe dla swoich klientów, a co ważniejsze – wysyłać je automatycznie. System daje wiele możliwości także w kontekście skutecznych działań marketingowych opartych o program partnerski lub influencerski.
Mówiąc o programach partnerskich warto też mieć na uwadze to, czym jest program lojalnościowy. To strategia marketingowa, której celem jest budowanie i utrzymanie pozytywnych relacji z wybranymi, atrakcyjnymi dla sklepu klientami. Co za tym idzie – odpowiednio dobrana strategia programu lojalnościowego pozwala zwiększyć sprzedaż w produktu lub usługi przy równocześnie mniejszych kosztach innych form promocji.
Z kolei program lojalnościowy to bardziej sytuacja win-win. A więc z jednej strony zyskują klienci, zbierając punkty, a sklep – pobudzając sprzedaż. Równocześnie program lojalnościowy to długotrwałe działania marketingowe, które nagradzają najbardziej lojalnych konsumentów. Przykładem popularnego programu lojalnościowego jest premia zakupu punktami. Te z kolei przyznawane są przeważnie proporcjonalnie do kwoty, a klient może wymienić je na nagrody.
?Ciekawostka?
Programy lojalnościowe tworzone są zarówno z myślą o konsumentach (B2C), jak i firmach – B2B.
Jak działa program lojalnościowy?
Klient, który dołączy do takiego wydarzenia, zbiera punkty w sklepie internetowym. Jeśli dokona zakupu w sklepie organizatora – otrzymuje prowizję od zakupu. Przeważnie taka prowizja ociera się o kilka procent wartości zamówienia. Później z kolei konsument ma pełne prawo wymienić takie punkty na nagrody czy rabat przy kolejnym zamówieniu. W międzyczasie można też zachęcać użytkownika różnego rodzaju promocjami czy łączeniem zakupów, by mnożyć punkty.
Programy partnerskie z kolei przeważnie pojawiają się w sklepach, które sprzedają produkty ze sporą marżą, a więc takie, które mogą część zysku odstąpić na rzecz rabatu dla użytkownika.
Rynek e-Commerce wymaga dostosowania się do potrzeb użytkowników. I to znana mantra, którą teraz wszędzie powtarza się sprzedawcom. Zdobywanie i przekonanie nowych klientów do Twojego sklepu jest więc trudniejsze niż kiedyś. W erze cyfrowej transformacji i szalonego tempa rozwoju sklepów online, internauci wybierają sprawdzone rozwiązania.
W efekcie, udostępniając linki partnerskie do sklepu, zyskujesz nie tylko większą sprzedaż, ale też większą świadomość marki, a co za tym idzie – rozpoznawalność!
Czytaj też: SOCIAL SAMPLING – TESTOWANIE PRODUKTÓW NOWYM NARZĘDZIEM MARKETINGOWYM TWOJEGO SKLEPU