Czy e-commerce jest gotowy na szczyt zwrotów w Polsce?

C

O tym, że zwrotów jest sporo – wiecie. Mówiliśmy już o tym kilka razy. Jak robić zwroty, by klient był zadowolony? Jak je zautomatyzować, byś Ty sam był zadowolony? I wreszcie… Czy w ogóle polski e-commerce jest gotowy na ten szczyt zwrotów, który szykuje się w kraju?

Otóż domeną ostatniego kwartału są zakupy w wielu sektorach. Ba! Nawet gorączka zakupów! Wraz z nią z kolei rośnie przecież prawdopodobieństwo nietrafionych decyzji zakupowych. A co za tym idzie – liczba dokonywanych zwrotów. Jedna czwarta klientów zwraca już od 5 do 15% artykułów kupionych online. Takie szaleństwo zakupowe może potrwać do stycznia. Czy sektor handlu online w Polsce jest gotowy na taki zwrot akcji?

Okazuje się, że 70% polskich konsumentów byłaby bardziej lojalna wobec sprzedawcy, który ma elastyczną politykę zwrotów. A więc w efekcie – na przykład – pozwala na zwrot w sklepie stacjonarnym towaru kupionego online. Badanie Adyen Retail Report jednak równocześnie daje jeszcze jedną daną… 22% firm oferuje taką możliwość. Co za tym idzie – ponad połowa sprzedawców twierdzi, że zajmowanie się zwrotami am negatywny wpływ na codzienne funkcjonowanie ich firmy.

Czytaj też: LIVE COMMERCE – TREND, KTÓRY ZWIĘKSZY SPRZEDAŻ W TWOIM SKLEPIE ONLINE

O tym, że zwrotów jest sporo - wiecie. Mówiliśmy już o tym kilka razy. Jak robić zwroty, by klient był zadowolony? Jak je zautomatyzować, byś Ty sam był zadowolony? I wreszcie… Czy w ogóle polski e-commerce jest gotowy na ten szczyt zwrotów, który szykuje się w kraju?

Czy e-commerce jest gotowy na szczyt zwrotów Polaków?

Tymczasem, intuicja podpowiada inaczej, jednak według opracowań University of Texas – im większy przedział czasowy oferujesz na zwrot – tym mniejsze prawdopodobieństwo, że ów zwrot będzie zlecony. 

Większość sprzedawców przecież oferuje okno trzydziestodniowe. W kontekście pandemii jednak coraz więcej właściciele zaczęło wprowadzać bardziej przyjazne zasady.

Co za tym idzie – niektóre firmy odzieżowe wydłużyły ten okres nawet do 60 dni, sportowe – do 90, a wnętrzarskie czasami nawet do… 100 dni!

💡Ciekawostka 💡

Dziś zaledwie 24% firm analizuje dane z płatności w celu zrozumienia tego, jak kupują klienci. Z kolei 23% dopasowuje na ich podstawie ofertę produktową. To oznacza więc, że 75% firm mogłoby ograniczyć liczbę zwrotów, mając dostęp choćby do takich danych.

Pamiętaj, że zwroty można całkiem sprawnie odwrócić na swoją korzyść! Na przykład udostępniając szeroki wachlarz możliwości, takich jak:

  • zmiana terminu odbioru,
  • oferowanie bonów,
  • darmowa wysyłka.

Takie posunięcie i wyjście naprzeciw klientowi ma zdecydowany wpływ na zadowolenie. Co więcej, doświadczenie stanie się bardziej pozytywne, nawet wtedy, gdy początkowy zakup okazał się nietrafiony!

Równocześnie, istnieje bardzo wiele powodów, dla których produkty są zwracane, a usługi – anulowane. Otóż ważną przyczyną – taką, która stanowi aż blisko 65% zwrotów – jest fakt, że… Zamówiony produkt jest niezgodny z opisem!

A ponieważ 61% Polaków kupuje w internecie dla wygody – warto byłoby naprawdę przywiązywać wagę do tego, jak opisujesz produkty… Nowoczesna technologia może przecież być czynnikiem warunkującym poznanie i zapamiętanie produktu czy usługi.

O tym, że zwrotów jest sporo - wiecie. Mówiliśmy już o tym kilka razy. Jak robić zwroty, by klient był zadowolony? Jak je zautomatyzować, byś Ty sam był zadowolony? I wreszcie… Czy w ogóle polski e-commerce jest gotowy na ten szczyt zwrotów, który szykuje się w kraju?

Szczyt zwrotów w e-commerce – jak rozpoznać oszustwa związane z takim procesem?

Jesteśmy po Czarnym Piątku, przed Bożym Narodzeniem. To oznacza, że będzie szał zwrotowy.

Przestępcy atakują, gdy zorientują się tylko, że sprzedawcy mają słaby punkt… Oszustwa związane ze zwrotami to całkiem powszechna praktyka, która… Może kosztować miliony.

Chociaż jest to normalna część biznesu – zawsze znajdą się tacy, którzy zamienią nawet tak prosty proces, jak zwrot, w  okazję do wyłudzenia pieniędzy.

Miej więc na uwadze odpowiednią strukturę zarządzania ryzykiem, która pomoże w identyfikacji klientów i zarządzaniem samymi zwrotami.

Co ciekawe, niebezpieczne działania się przeważnie realizowane dla osobistych korzyści. Ofiarami jednak są bardzo niewinni klienci. W efekcie, obowiązkiem Twoim, jako sprzedawcy, jest ograniczenie takiej liczby cyberprzestępstw i ochrona swoich klientów

A ponieważ kanał zakupowy niesie za sobą własne ryzyko – spójny system zwiększa wydajność i ostatecznie wpływa na zdecydowanie wyższe wskaźniki autoryzacji! Zapewnienie klientów o bezpieczeństwie danych to jedne z najważniejszych czynników wzmacniających dziś Twoją pozycję wobec konkurencji.

Czytaj też: REKOMENDACJE PRODUKTOWE W TWOIM SKLEPIE ONLINE

Najnowsze wpisy

Social Media