3 sposoby na Porzucone koszyki w Twoim e-commerce

3

Porzucone koszyki w e-commerce to zmora sprzedawców. Koszmar, który nawiedza sprzedawców zawsze wtedy, gdy najmniej się tego spodziewa. Jak zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków we własnym e-commerce? To prostsze niż Ci się wydaje!

Istnieją pewne przykazania, które – jeśli będziesz powtarzać jak mantrę i wdrożysz do własnego sklepu internetowego – staną ramię w ramię z Twoim sukcesem sprzedażowym. Brzmi zbyt kolorowo? Nic z tych rzeczy! Nawet nie zdajesz sobie sprawy, jak łatwo jest zniwelować liczbę porzuconych koszyków. 

Płatności mają to do siebie, że od nich właśnie – nieskromnie przyznamy – zależy wiele. I nie – nie mówię tutaj o samej cenie, chociaż ta – istotnie – im niższa, tym bardziej kusząca. Chodzi jednak przede wszystkim o… Doświadczenia klienta. Czyli cały proces płatności: finalizacja zamówienia i inne kwestie związane na przykład z przejrzystością formatki płatności.

Ponad 28% klientów rezygnuje z zakupów ze względu na brak interesującej ich metody płatności. A przecież nowoczesne, szybkie i bezpieczne płatności powinny być dziś standardem. Tego w końcu chcą klienci. A to przecież oni rządzą rynkiem! Klient – Wasz Pan, drodzy Sprzedawcy!

Porzucone koszyki w Twoim e-commerce: dlaczego klient rezygnuje z zakupów?

Z badania firmy Shoper Komunikacja sklepów internetowych jasno wynika, że bardzo istotne dla klientów w kwestii porzucenia koszyka okazuje się odkrycie dodatkowych kosztów w trakcie realizacji zamówienia (32,6%) albo… Brak preferowanej metody płatności (28,6%). Co ciekawe, tylko 8% respondentów świadomie porzuca koszyk w nadziei na zniżkę.

Co więc zrobić, żeby porzucone koszyki w Twoim e-commerce były już tylko mitem? Nic prostszego! Mam dla Ciebie dzisiaj zaledwie trzy proste kroki do rozwiązania Twoich koszykowych problemów!

Ponieważ to właśnie płatności stoją na czele problemów – to właśnie tutaj należy uderzyć. Jak? Najlepiej – jak najcelniej! Nie siła – drogi Sprzedawco, a technika rozwiązywania problemów może przynieść Ci sukces!

Czytaj też: JAK CHRONIĆ DANE OSOBOWE PODCZAS PŁATNOŚCI ONLINE?

1️⃣ Porzucone koszyki odejdą w niepamięć jeśli… zapewnisz przejrzyste warunki transakcji!

W efekcie – koniec z ukrywaniem kosztów – czy to przesyłki, czy innych dodatkowych opłat. Kupujący powinien przecież doskonale znać każdą, nawet najmniejszą, opłatę związaną z transakcją w Twoim sklepie. I ta informacja koniecznie musi pojawić się już w miejscu dodawania produktów do koszyka, a nie dopiero w momencie finalizacji płatności…

Co ciekawe, jeden z raportów Gemius z 2016 roku mówi jasno, że to właśnie koszty przesyłki są jednym z decydujących czynników podczas wyboru sklepu internetowego. 

Z kolei całe to ukrywanie opłat i machlojki w kwestii dodatkowych złotówek przyniosą odwrotny skutek. A przede wszystkim – utratę zaufania do sklepu. A przecież to strzał w kolano sprzedawcy, prawda? Albo, jak wolicie – strzał w koło wózka. A żaden klient nie lubi wadliwych wózków… 

Doskonałym rozwiązaniem może być więc umieszczenie kwoty przesyłki w widocznym miejscu. Najlepiej, jeśli także zaznaczysz próg, od którego ów przesyłka jest darmowa. Tak właśnie zachowuje się uczciwość, jednocześnie zmniejszając ilość porzuconych koszyków.

2️⃣ Usprawnij proces zakupowy

Czyli… zasada trzech kliknięć do finalizacji zamówienia! Możliwość płatności za wybrane produkty bez rejestracji to jest to, co klienci lubią najbardziej. 

Po co zabiegany konsument ma klikać i przechodzić przez szereg pól do wypełnienia, by założyć konto w sklepie? Chyba tylko po to, by później znów przeklikać te same pola i zidentyfikować miejsce wysyłki… 

Co ciekawe, wciąż popularne jest namawianie kupujących w sklepach internetowych do zakładania indywidualnych kont. Takie rozwiązanie jest korzystne zarówno dla sprzedawcy, jak i klienta (na przykład podczas zwrotów czy reklamacji). Często jednak jest przyczynkiem wszelkich opóźnień i frustracji związanych z procesem zakupowym. 

Płatności bez rejestracji w serwisie i brak konieczności wypełniania formularzy to klucz do sukcesu! Zgodnie z raportem Izby Gospodarki Elektronicznej – M-commerce. Kupuję mobilnie – niemal 50% ankietowanych wybiera zakupy bez jakiejkolwiek rejestracji w sklepie.

Możesz także wykonać kilka kroków, które jeszcze bardziej zminimalizują wysiłek klienta podczas zakupów:
  • koszyk zakupowy w widocznym miejscu – ważne, aby koszyk nie tylko był widoczny na każdym etapie zakupu, ale też by wyświetlana była liczba oraz wartość dodanych produktów,
  • możliwość kontynuowania zakupów po dodaniu produktu do koszyka – w wielu sklepach po tej czynności klient automatycznie przekierowywany jest do strony zamówienia, co może być irytujące zwłaszcza przy większych zakupach,
  • możliwość edycji koszyka – warto dodać funkcję usuwania produktów, zmiany ich ilości, a równocześnie przeliczanie wartości całego zamówienia,
  • funkcja zapamiętania zawartości koszyka – część z klientów niedługo po wyłączeniu strony wraca, aby sfinalizować transakcję. Może to się wydarzyć nawet po kilku dniach od momentu dodania produktów do koszyka. Z kolei zapamiętanie zamówienia pozwoli mu zaoszczędzić czas,
  • utworzenie ścieżki nawigacyjnej, czyli graficznej prezentacji kroków zamówienia. W efekcie klient widzi na bieżąco, na jakim etapie zamówienia się znajduje i może obserwować swój progres,
  • włączenie automatycznego uzupełniania formularzy, które nie tylko podpowiada dane (np. sugerując miasto na podstawie kodu pocztowego), ale przede wszystkim uwalnia od potrzeby ponownego wprowadzania tych samych informacji. Na co to komu?
Rozumiem jednak, że zależy Ci na tym, by klienci wypełniali dodatkowe formularze… Możesz to zrobić – to przecież Twój sklep! Ale mam dla Ciebie radę, drogi Sprzedawco! Uprość je do minimum! A dodatkowo – wyjaśnij klientowi co zyska, podając Ci dane. Na przykład wyślij mu prezent z okazji urodzin, choćby drobny kod rabatowy. Niby nic, a tak to może się zacząć. Ta miłość kliencka. 

Czytaj też: RELACJA Z FEN 39 – SYSTEM HOTPAY SPONSOREM WYDARZENIA

3️⃣ Sprawny system płatności i porzucone koszyki w e-commerce? To nie idzie w parze!

Porzucone koszyki rodzą się z frustracji. Na przykład tej dotyczącej jednej opcji płatności. No i masz! Strzeliłeś sobie w drugie kolano, Sprzedawco!

Zapewniając klientom kilka opcji płatności sprawisz przecież, że ci będą zdecydowanie chętniej do Ciebie wracać. A biznes e-commerce to przecież maraton, a nie sprint, prawda?  

Pamiętaj więc, że gros klientów odwróci się od Ciebie i przerwie ten bieg, jeśli nie umożliwisz im wykonania szybkiego przelewu. Koszty związane z marżą dla serwisów pośredniczących nie są przecież wysokie, a oszczędzając na nich – niestety, z pewnością zniechęcisz wielu klientów. 

🛑 Tutaj możesz sprawdzić, co my mamy Ci do zaoferowania! 🛑

Co ciekawe, warto znać swój rynek, a więc także mentalność narodu, w którym sprzedajesz. I tak, na przykład, polski konsument preferuje szybki przelew albo BLIK, dlatego warto mieć je w swojej formatce płatności.

Obok szerokiej gamy wyboru wzbudzisz dodatkowo także zaufanie wśród kupujących. I tutaj, całe na biało, wchodzi bezpieczeństwo. Stawiając na dobry system płatności warto zwrócić uwagę na opcję certyfikatu SSL. To on właśnie gwarantuje poufność danych przesyłanych przez internet. 

Wtedy w adresie strony pojawi się przedrostek https. Jedna literka, na którą szereg użytkowników internetu zwraca uwagę. Nie masz jej? No to przykro mi, bo… Twój sąsiad ma. I tak właśnie kolejny klient znów się stracił…

Czytaj też: SPRZEDAWCO, ZWIĘKSZ SWOJĄ SPRZEDAŻ W E-COMMERCE!

Najnowsze wpisy

Social Media