Podjąłeś już tę decyzję? Wiesz, że chcesz otworzyć własny sklep online i zacząć zarabiać na e-commerce? W dobie pandemii i w efekcie przewagi handlu online, która wówczas się zrodziła – to jedna z lepszych decyzji, jakie mogłeś podjąć! Jednak powiem Ci wprost – sklepów internetowych jest już multum na rynku. Może być Ci trudno pokonać konkurencję, ale… Spokojnie! Mamy na to radę! Nisza dla Twojego sklepu online – oto, od czego powinieneś zacząć!
Nisza dla sklepu online – nisza rynkowa – to mały, jeszcze nie eksploatowany obszar rynku, obejmujący niewielką grupę konsumentów. Przede wszystkim takich,których potrzeby i oczekiwania jeszcze nie zostały zaspokojone. Nisza dla Twojego sklepu online to każdy podsegment rynku, w którym możesz sprawnie, a co ważniejsze – skutecznie – rozwijać sklep! Oczywiście, nie koncentrując się aż tak bardzo na konkurencji!
Czytaj też: 10 POMYSŁÓW NA BIZNES W MAŁYM MIEŚCIE
Czego może dotyczyć nisza rynkowa?
To doskonałe pytanie! Okazuje się, że… Wszystkiego! Trzeba tylko wiedzieć, gdzie szukać. A szukać można wszędzie. Na przykład w grupie docelowej – specyficznego grona klientów, którzy mają jakieś określone, indywidualne potrzeby. Może konsumenci o preferencjach na określone serie książek? Możesz rozpocząć poszukiwania w kontekście terytorium, a więc obszary, na którym brakuje firm oferujących jakieś konkretne produkty, na przykład catering bezglutenowy.
Możesz też skupić się na samych produktach, czyli takich, które są scedowane na jakieś konkretne funkcje, na przykład sprzątania.
Warto też wziąć pod uwagę czas i szybkość zmian na trendy i nowości rynkowe – może sklep z premierami gier? Co za tym idzie – możesz też rozważyć sprzedaż innowacji, czyli zupełnie nowa jakość produktu czy usługi, albo nieznanego dotychczas rozwiązania!
?Ciekawostka?
Eksperci marketingu wyróżniają taki wynalazek jak nisza jawna, wynikająca z niezaspokojonego popytu na określony produkt czy usługę, czy nisza ukryta – taka, w której popyt rysuje sama firma sprzedająca i proponująca ów rozwiązanie.
Czytaj też: AUDYT DOSTĘPNOŚCI SKLEPU – JAK ZROBIĆ GO SAMEMU?
Nisza dla Twojego sklepu online – jakie są wady i zalety działania w takim modelu?
Działanie w niszy rynkowej – tak jak w każdym biznesie – ma swoje wady i zalety. Zobacz, na co możesz liczyć, jeśli właśnie takiej drogi się podejmiesz!
Jeśli chodzi o zalety działania w niszy rynkowej to z pewnością zaliczają się do nich mała konkurencja, kontakt z klientem, który umożliwia zdecydowanie trwalszą relację, możliwość poznania rynku i specjalizacji w danym obszarze. Co za tym idzie – możesz szybciej się rozwijać i korzystać z efektu pierwszeństwa, a więc – osiągnąć pozycję lidera w branży.
Jak wszystko jednak poszukiwanie niszy determinuje też kilka wad – na przykład musisz liczyć się ze zmianami potrzeb klientów, ryzykiem załamania się popytu na Twój produkt czy mniejszą skalę działania. Przynajmniej z początku.
Jak jednak stworzyć produkt odpowiedni dla niszy?
Produkt niszowy to synonim wąskiej i konkretnej grupy odbiorców. Z założenia więc skupia się przede wszystkim wokół małego segmentu klientów. Może jednak mieć spory potencjalny rynek, którego jeszcze nikt nie zagospodarował.
Stąd kilka kroków, które warto wykonać, by mieć pewność, że produkt, który wybrałeś realnie jest dobry dla Twojej niszy.
?Zbadaj potrzeby rynkowe – podejmij się identyfikacji potrzeb potencjalnych klientów. Sprawdź, czego im brakuje i jakich rozwiązań szukają. Pamiętaj jednak, że klient też człowiek i… Nie zawsze ma świadomość, czego potrzebuje, zanim to dostanie.
?Sprawdź konkurencję – to krok, którego nie można pomijać niezależnie od tego, w jaki biznes wchodzisz! Zbadaj więc, jakie jest nasycenie rynku w niszy, która Cię interesuje. Co oferują najwięksi i zastanów się, czy można jakoś ulepszyć ich ofertę!
?Określ dochodowość niszy – oszacuj więc, jak duży rynek jesteś w stanie zagospodarować ze swoim produktem czy usługą.
?Testuj, testuj i jeszcze raz planuj działania! Tak, na początek musisz zaplanować działalność w małej skali, by przekonać się, czy pomysł spodoba się szerszej publiczności. Jeśli tak – co mogę Ci powiedzieć? Zainwestuj w rozwój swojego sklepu!
Nisza rynkowa dla Twojego sklepu – przykłady
Chętnie też pokażę Ci, na czym możesz się skupić i czym w ogóle w praktyce jest taka nisza rynkowa.
Taką propozycją może być na przykład Zalando. Powiesz, że to zwyczajnie sklep internetowy z ciuchami i ja – jak najbardziej – się z Tobą zgadzam. Ale…! Właśnie, to ale jest kluczowe. Zalando ma swoją unikalną propozycję sprzedaży, którą jest darmowy zwrot nawet do 100 dni! Nikt tego nie ma i mimo, że sklep sprzedaje odzież – czyli nic specjalnego – ów zwrot robi robotę! Dla branży fashion taki okres zwrotu jest niespotykany, nikt nie wychodzi powyżej 30 dni, więc co postanowiło zrobić Zalando? Wyjść naprzeciw klientom! I udało się!
Po drugie – Miś Szumiś. Projekt, który oferuje maskotki wydające dźwięki ułatwiające zasypianie niemowlakom. Czegoś takiego nie było nigdy wcześniej, jednak maluchy od zawsze usypiano dźwiękami, na przykład suszarką. I tadam! Miś Szumiś postanowił połączyć ów tradycję z innowacją, o którą nikt nie prosił, ale każdy rodzic potrzebował!
Doskonałym przykładem przeniesienia biznesu offline do online jest dla mnie też… Internetowa lodziarnia! Biznes, który, zdawałoby się, nie ma prawa bytu online. Jak przecież dowozić lody do paczkomatów, prawda? Otóż – można! Willisch to lodziarnia, w której – obok samego faktu manufaktury lodziarskiej – możemy także otrzymać przysmak do paczkomatu! Spodziewaliście się takiego rozwiązania? No, właśnie!
?Ciekawostka?
Niszą możesz uczynić nawet coś, co pozornie jest najmniej niszową branżą na świecie – delikatesy! Doskonale w tym temacie zorganizował się w 2020 roku sklep Coś dobrego! To tutaj kupisz delikatesy, ale… Z najbardziej egzotycznych zakątków świata!
To tylko kilka przykładów niszy, w którą możesz się zaangażować, albo w której warto rozpocząć poszukiwania. Jeśli nie ma dla Ciebie takiej niszy, jaką być chciał możesz… Stworzyć ją sam! Tak, serio! Mówię zupełnie poważnie. I podrzucę Ci kilka pomysłów, jak się za to zabrać!
Jak stworzyć niszę dla swojego sklepu online?
Odpowiednia strategia to pierwsza myśl, która powinna Ci towarzyszyć podczas rozważania biznesu w ogóle. Musisz dotrzeć do wybranej grupy klientów, określić jej potrzeby, a co więcej – odpowiedzieć na nie! Jak się zabrać do kreacji własnej niszy?
Usiądź wygodnie!
1. Wyodrębnij niszę
A więc znajdź i sformułuj niezaspokojone potrzeby klientów w obrębie istniejącego segmentu rynku. Jeśli chciałeś rozpocząć działalność jako catering dietetyczny – pomyśl w czym będziesz się specjalizował. Może będzie to dieta dla sportowców albo bezglutenowców? Niszę znajdziesz przez definiowanie linii produktów, grupy docelowej, zasięgu terytorialnego, czy innowacji.
2. Uzupełnij niszę, która już istnieje
Co to znaczy? Szukaj rozwiązań, które ulepszą istniejące już funkcje na rynku. Na przykład – zaproponuj dodatkową usługę – personalizację produktu, dodatkową informację – może e-book?, inne, atrakcyjne dla potencjalnych klientów cechy atrakcyjne.
3. Kreuj niszę
Najbardziej zaawansowana strategia kreacji niszy rynkowej! Polega na całkowitym stworzeniu niszy w oparciu o nowe technologie, regulacje prawne czy preferencje konsumentów. Zazwyczaj wykorzystują ją duże firmy, które już dysponują odpowiednim budżetem i danymi, by na bieżąco śledzić zmiany na rynku.
Jak znaleźć niszę w internecie?
W czasach cyfrowej transformacji i tak dynamicznego rozwoju e-commerce, w sieci mamy już tysiące sklepów online. Typowe segmenty rynku już dawno zdominowały sklepu online, a w tych mniej popularnych i tak panuje spora konkurencja. W efekcie – znalezienie takiej niszy atrakcyjnej dla klientów jest trudne. Jednak spokojnie można to zrobić!
Na przykład przekuwając swoją pasję w biznes! Najlepsza praca to ta, którą lubimy, prawda? Zastanów się więc, czy Twojego hobby nie da się zmonetyzować?
Wąska specjalizacja związana z Twoją pasją to idealny pomysł na niszowy sklep w internecie!
Albo… Sprzedawaj to, na czym się znasz! Pochwal się wiedzą na konkretny temat. Zastanów się, czy można ów wiedzę wykorzystać w handlu internetowym.
Możesz też wprowadzić na rynek całkowicie nowy produkt! Innowacja to często synonim sukcesu! Masz taki pomysł przydatny szerokiemu gronu odbiorców? Sprawdź, czy to może się udać! Na początek skup się na promocji i pokazaniu sklepu online. Już po kilku tygodniach będziesz spokojnie w stanie ocenić, czy produkt ma w ogóle potencjał i szansę się wybić. Innowacja to przewaga konkurencyjna, której nie sposób się oprzeć, prawda?
Przemyśl, czego brakuje w Twojej okolicy! Zadaj sobie to pytanie przede wszystkim jeśli mieszkasz w małym miasteczku. W najbliższej okolicy może brakować na przykład dostawców pewnych produktów. Możesz być pierwszy!
Podsumowanie
Atrakcyjna nisza to podstawa Twojego biznesu! Dzięki niej osiągniesz sukces. Pamiętaj jednak, żeby wziąć pod uwagę kilka kwestii:
- czy nisza nie jest już wykorzystana przez inne sklepy online,
- jak możesz odróżnić się od firm konkurencyjnych,
- jakie nawyki w kontekście zakupów mają Twoi potencjalni klienci,
- czy warto otworzyć sklep na Allegro.
Pamiętaj też, że atrakcyjna nisza rynkowa to najlepsza podstawa e-biznesu. Niszowy sklep pozwoli Ci przecież na realizację strategii Błękitnego Oceanu i w efekcie – zapomnienie o ciągłej walce z konkurencją. Niszowe pomysły często pozwalają zbudować stabilny i rozwijający się biznes na lata, więc działaj!