Wizytówka Google coraz częściej jest dla klientów pierwszym i głównym źródłem informacji o Twoim sklepie. Przede wszystkim pomocne dla klientów są… Opinie. No, właśnie. Problem w tym, że negatywne oceny sklepu online w Google to fakt, którego raczej wolimy nie eksponować. Czy można takie oceny usunąć z wizytówki Google?
Otóż…
To może zadam pytanie inaczej. Czy warto?
Negatywne oceny Twojego sklepu online – usuwać czy nie usuwać?
Okazuje się, że Google Moja Firma, wbrew temu, co niektóre nieuczciwe firmy próbują wmawiać nieświadomym przedsiębiorcom, to usługa darmowa.
Dla właściciela sklepu szansą na pojawienie się w Mapach Google – a co za tym idzie – szybsze dotarcie do grona klientów – jest wizytówka Google. Szkoda z niej nie skorzystać, prawda?
Opinie to jedna z funkcji Google Moja Firma.
Użytkownicy mogą je dodawać, oceniając Twoje usługi gwiazdkami. Co ciekawe, mają także możliwość dodania komentarza, który to nie zawsze będzie zgodny z prawdą, albo – co gorsza – niekorzystny dla wizerunku brandu.
Czytaj też: 5 NAJCZĘSTSZYCH BŁĘDÓW SPRZEDAWCÓW ONLINE
Co z usuwaniem negatywnych opinii o sklepie z wizytówki Google?
No to teraz tak – mam dla Ciebie złą wiadomość. Właściciel biznesu nie ma zbyt dużej swobody w usuwaniu opinii.
Kontrola nad nimi jest niewielka albo nawet minimalna w kontekście innych serwisów, na przykład Facebooka. Tutaj z kolei możesz całkowicie wyłączyć możliwość dodawania ocen. Tak właśnie uratujesz się, gdy na profilu pojawi się wiele negatywów – na przykład od konkurencji. W przypadku Google – nie jest to takie proste.
Otóż, negatywne opinie Twojego sklepu online w Google można usunąć tylko pod pewnymi warunkami. Jednak dla nieuczciwych przedsiębiorców, którzy chcą usunąć niekorzystne oceny klientów jest to raczej wiatr w oczy. Dla tych z kolei, którzy mają problem z nieuczciwą konkurencją – prawdziwy problem. Jest jednak wyjście!
Część opinii Google usuwa się samodzielnie. Są to tzw. brakujące opinie, które wynikają przede wszystkim ze spamu czy nieodpowiednich treści, a więc z naruszenia zasad serwisu. Niemniej, trzeba zaznaczyć, że wyszukiwarka nie filtruje wszystkiego, co budzi wątpliwości. Co więc zrobić?
Wysłać prośbę o usunięcie takiej opinii. Można to jednak zrobić wyłącznie wtedy, gdy ocena narusza zasady serwisu, a więc zawiera:
- podejrzenie spamu,
- fałszywe treści,
- treści nie na temat,
- treści niezgodne z prawem,
- treści podlegające ograniczeniom,
- opinie o charakterze seksualnym,
- obraźliwe treści,
- podszywanie się pod inną osobę,
- tzw. konflikt interesów np. zamieszczanie opinii o własnej firmie.
Szczegółowe informacje znajdziesz w pomocy Google. Co ciekawe, serwis równocześnie podkreśla także, że nie należy zgłaszać opinii negatywnych tylko z faktu jej negatywności w kontekście naszych działań.
Sam Google także nie zamierza bawić się w rozstrzyganie sporów między firmami czy klientami. Jest to więc sytuacja typowa dla słowa przeciwko słowu – trudno ocenić, kto – tak naprawdę – ma rację. Dla Ciebie, jako właściciela sklepu oznacza to tyle, że zgłoszenie prośby nie oznacza pozytywnego jej rozpatrzenia.
Jak zgłosić prośbę o usunięcie negatywnej oceny sklepu z wizytówki Google?
Opinię trzeba zgłosić na koncie, w Mapach Google albo bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki. Instrukcje nie są jednak skomplikowane. Google przygotowało nawet kilka kroków w formacie video. Niestety, ten jest w całości po angielsku, dlatego poniżej przedstawiam Ci krótką wersję działania.
1. Prośba o usunięcie opinii na koncie Google Moja Firma
- Zaloguj się na swoje konto Google Moja Firma.
- Wybierz opinię, którą chcesz zgłosić.
- Obok opinii kliknij w symbol trzech kropek i wybierz > Zgłoś nieodpowiednią treść.
2. Prośba o usunięcie opinii w Mapach Google
- Otwórz Mapy Google.
- Znajdź swoją firmę.
- Wybierz opinię, którą chcesz zgłosić.
- Kliknij symbol trzech kropek i wybierz > Zgłoś jako nieodpowiednie.
3. Prośba o usunięcie opinii w wyszukiwarce Google
- Otwórz wyszukiwarkę Google.
- Znajdź swoją firmę.
- Kliknij Opinie.
- Znajdź opinię, którą chcesz zgłosić.
- Wskaż ocenę w postaci gwiazdek.
- Kliknij > Zgłoś nieodpowiednią treść.
- Wybierz rodzaj naruszenia zasad.
A może… wystarczy, że usunę konto, a negatywne oceny mojego sklepu znikną?
Jesteś Geniuszem Zła, ale… To niemożliwe. Google jest mądrzejszy, niż myślisz.
Kiedy założysz nową wizytówkę – Google wykryje duplikację i przeniesie opinie. Takie sztuczne oczyszczanie się z negatywnych opinii niestety się nie uda. Ale Twój pomysł mi się podoba! ?
Zmiana profilu nie jest jednak dobrym rozwiązaniem. Całkowite usunięcie każdej opinii jest możliwe tylko, gdy firma zmienia lokalizację albo nazwę. Jednak także od tej reguły istnieją wyjątki.
Jeśli zmienisz lokalizację firmy – a jej nazwa zostanie taka sama – Google przeniesie opinie na nowy profil. Jedynie marka, której działalność jest mocno zależna od lokalizacji – na przykład hotel – może liczyć na uzyskanie czystej karty.
Co więcej, zmiana nazwy sklepu nie równa się usunięciu opinii, w przypadku gdy modyfikujesz niewielką ilość danych – na przykład masz wiele lokalizacji.
Tymczasem – często Google zaciąga opinie z serwisów zewnętrznych, na przykład Opineo czy GoWork i GoldenLife. Niezgodność z zasadami ocen niestety nie jest możliwa do zgłoszenia. W takim przypadku trzeba skontaktować się bezpośrednio z dostawcą treści – administratorem zewnętrznej witryny.
Negatywne oceny sklepu z wizytówki Google można usunąć, ale tylko pod konkretnymi warunkami ustalonymi z góry. Warto więc dbać o to, by na profilu pojawiały się jak najlepsze oceny. Pamiętaj też, że warto zachęcać klientów do pozostawiania i dzielenia się taką opinią. W efekcie – wizytówka Twojego sklepu będzie zdecydowanie bardziej wiarygodna, bo liczby będą działały na jej korzyść!
Czytaj też: SKUTECZNE ZARZĄDZANIE TREŚCIĄ – CMS W ECOMMERCE