Integracja płatności HotPay ze sklepem Shoper

I

Shoper to bez wątpienia jeden z najpopularniejszych systemów, który można wykorzystać do stworzenia sklepu. Oprogramowanie zostało stworzone przez firmę DreamCommerce, a w branży zadebiutowało już w 2005 r. Początkowo firma miała w planach sprzedaż systemu w wersji pudełkowej, jednak mogłoby to powodować problemy z automatycznymi aktualizacjami. Aby temu zapobiec DreamCommerce zdecydowało się udostępnić swoją platformę w dwóch modelach.

  1. Model SaaS, czyli coś w formie wynajmu z comiesięcznymi zobowiązaniami za dostęp do różnych narzędzi i usług.
  2. Licencja samodzielna, czyli wykupujesz oprogramowanie na własność. Ta wersja polecana jest dla większych firm, które mogą sobie pozwolić na inwestycję w infrastrukturę IT.

Więcej o licencjach możesz przeczytać na blogu Shopera w tym artykule. Nie przedłużając bardziej wstępu, przejdźmy do integracji płatności HotPay z platformą Shoper!

Logo HotPay i Shoper

Co będzie potrzebne?

  1. Sklep na platformie Shoper.
  2. Zweryfikowany sklep w HotPay.

Ustawienia po stronie Shoper – odpowiedni administrator

W ustawieniach Shoper musimy wykonać kilka prostych czynności:

  • dodać administratora posiadającego dostęp do WebAPI;
  • dodać metodę płatności;
  • przypisać metodę płatności do odpowiednich kanałów.

Zaczniemy od administratora posiadającego dostęp do WebAPI, aby go utworzyć z menu swojego sklepu wybierz „Konfiguracja” > „Administracja, system”, a następnie u góry po prawej stronie kliknij „Dodaj grupę administratorów”.

Shoper, dodawanie grupy administratorów
Dodaję grupę administratorów w panelu Shoper

Po kliknięciu na dodawanie nowej grupy administratorów będziesz musiał wpisać nazwę tej grupy (możesz wymyślić dowolną, ja wpisuję „Płatności HP”).

W polu „Typ dostępu” wybieram „dostęp do webapi” i klikam „Zapisz”. W tym miejscu dodamy jeszcze odpowiednie uprawnienia dla tej grupy, ponieważ jeśli tego nie zrobimy to płatności zwyczajnie nie będą działać. Kliknij po lewej stronie „Uprawnienia” i w oknie „Sprzedaż” wybierz „odczyt, dodawanie, edycja”, a następnie „Zapisz”.

Ustawienia uprawnień dla grupy administratorów
Ustawiam odpowiednie uprawnienia dla grupy administratorów

Teraz do stworzonej przed chwilą grupy musimy dodać administratora. Przechodzimy ponownie do „Administracja, system”, wybieramy przed chwilą stworzoną grupę i na nią klikamy, następnie przechodzimy do zakładki „Administratorzy” i klikamy „dodaj administratora”.

Dodawanie administratora do grupy Shoper
Dodaję administratora do grupy administratorów

Podczas dodawania administratora będziesz musiał ustalić jego login oraz hasło, zapisz gdzieś te dane, ponieważ będą one nam potrzebne w dalszej części.

Ustawienia po stronie Shoper – metody płatności

Uporaliśmy się z grupą administratorów, więc czas na dodanie metody płatności. Zanim zaczniemy, otwórz w nowej karcie panel HotPay, ponieważ w tym punkcie będziemy potrzebować z niego kilku istotnych informacji. Do dzieła!

W panelu naszego sklepu wybieramy „Konfiguracja” > „Sprzedaż i Dostawy” > „Płatności” > „Dodaj płatność”.

Przelewy Online od HotPay w Shoper
Dodaję nową płatność do mojego sklepu

W formularzu dodawania płatności należy uzupełnić następująco:

  • Typ płatności: Przelew;
  • Nazwa: Płatności HotPay;
  • Opis: Szybkie płatności internetowe HotPay;
  • Aktywność: TAK;
  • Obsługiwane waluty: PLN – Złoty polski (zaznaczamy checkbox);
  • Komunikat po złożeniu zamówienia:
<meta charset="utf-8">

Drogi Kliencie!<br><br>

Twoje zamówienie jest prawie gotowe. Zostanie ono przekazane do realizacji po dokonaniu płatności zgodnie z poniższą instrukcją.<br><br>

<strong>Aby zapłacić za zakupione produkty kliknij w poniższy link:</strong><br><br>

<form action="https://platnosc.hotpay.pl/?typ=shoper" method="post">

<input required name="SEKRET" value="DOUZUPELNIENIA" type="hidden">
<input required name="KWOTA" value="{float_sum}" type="hidden">
<input required name="ADRES_WWW" value="DOUZUPELNIENIA" type="hidden">
<input required name="NAZWA_USLUGI" value="Zamówienie #{order_id}" type="hidden">
<input required name="ID_ZAMOWIENIA" value="{order_id}" type="hidden">
<button class="important" type="submit">Zapłać</button>

</form><br><br>

<strong>Szczegóły zamówienia:</strong><br>
Numer zamówienia: {order_id}<br>
Wartość zamówienia: {sum}<br><br>

<strong>Kontakt:</strong><br>
Telefon: {shop_phone}<br>
E-mail: {shop_email}<br><br>

Życzymy przyjemnego korzystania z zakupu!<br>
Zespół {shop_name}

Treść tego kodu będzie wyświetlać się Twoim klientom po złożeniu zamówienia, ale przed jego opłaceniem. Kliknięcie przycisku „Zapłać” spowoduje przeniesienie klienta do płatności. W tym miejscu musisz ustawić jeszcze dwa parametry w kodzie, a dokładniej SEKRET oraz ADRES_WWW.

Sekret znajdziesz w HotPay, a więc przeskocz na kartę obok (masz w niej otwarty panel HotPay 😉 ) i wybierz „Przelewy online i BLIK” > „Lista sklepów” > „+” na wybranym. Pod nazwą usługi jest jej sekret, skopiuj go wraz z przecinkiem na końcu i wklej w odpowiedniej miejsce w kodzie.

sekret z panelu HotPay
Kopiuję sekret, pamiętaj aby nie rozpowszechniać tego ciągu znaków!

ADRES_WWW odpowiada za powrót po opłaceniu zamówienia, klient trafi pod ten adres po zakończeniu transakcji – tutaj możesz ustawić co chcesz, ja polecam przygotowanie strony zawierającej istotne informacje po zakupie (np. dotyczące dostawy produktu czy sposobu realizacji usługi), jednak w praktyce właściciele sklepów niekiedy przekierowują klientów również na stronę główną sklepu.

Zaznaczyłem w kodzie te dwie linijki, które są do uzupełnienia, i mój kod wygląda obecnie następująco:

Kod komunikatu składania zamówienia
Tak wygląda mój kod w komunikacie po złożeniu zamówienia

Klikamy w panelu sklepu przycisk „Zapisz” i gotowe – metoda płatności dodana.

Ustawienia po stronie Shoper – opcje dostawy

Na sam koniec w panelu Shoper musimy jeszcze ustawić opcje dostawy, a dokładniej musimy edytować poszczególne opcje dostawy i dodać do nich kanał płatności HotPay.

Płatności HotPay w dostawach Shoper
Włączam płatności HotPay do poszczególnych opcji dostaw

Poniżej opcji konfiguracji przesyłek z InPost znajdziesz opcje dostaw, ja na potrzeby tego artykułu edytuję tylko pierwszą opcję „Kurier (Apaczka)”. Ale spokojnie, wszystkie te opcje dostaw edytuje się tak samo.

Aby edytować poszczególną opcję dostawy musisz kliknąć na jej nazwę. Otworzy się okno, w którym możesz wybrać obsługiwane płatności. Ja wybieram „Płatności HotPay” i klikam przycisk „Zapisz”.

Ustawienia płatności HotPay w shoper
Wybieram płatności HotPay w opcjach dostawy

I takim oto sposobem dobrnęliśmy do końca ustawień w panelu Shoper. Czas na poprawne ustawienia w HotPay.

Ustawienia po stronie HotPay – ustawienia usługi

To już prawie koniec! Do zrobienia zostały nam jeszcze tylko ustawienia usługi w HotPay i będziemy testować płatność!

Aby poprawnie ustawić usługę w HotPay należy przejść do ustawień usługi i podać w niej Adres WWW sklepu, login oraz hasło, które zapisałeś sobie podczas konfiguracji administratora z obsługą webAPI. Po zalogowaniu się do panelu HotPay klikamy „Przelewy online i BLIK” > „Lista sklepów” > „+” na wybranym > „Pokaż więcej” > Zakładka „Ustawienia”.

Płatności HotPay w Shoper
Wpisuję w ustawieniach HotPay adres swojego sklepu oraz login i hasło do administratora z obsługą WebAPI

W sekcji zatytułowanej „SHOPER” Wpisujemy w pola odpowiednie dane tj. adres sklepu, login i hasło do administratora z obsługą WebAPI, a następnie klikamy przycisk „Aktualizuj”. To tyle jeśli chodzi o integrację płatności HotPay z Shoperem, czas na testy!

Testujemy czy zaimplementowane płatności działają

Aby przetestować płatność możesz napisać do nas na czacie lub mejlowo z prośbą o włączenie trybu testowego. Ja na potrzeby artykułu idę jak zwykle na żywioł i będę testował za pieniądze, a co! 🙂

Zakupy w Shoper, płatności HotPay
Składam zamówienie w swoim sklepie…
Płatnośc HotPay w systemie Shoper
… i klikam zapłać

W tym momencie zostaję przeniesiony do listy banków, wybieram swój bank i dokonuję płatności.

Rezultat transakcji HotPay
Zapłaciłem za piękny produkt testowy od HotPay

Zamówienie opłacone, teraz należy sprawdzić czy wszystko przebiegło pomyślnie. Na pierwszy ogień statystyki w HotPay:

Success! Płatność przebiegła pomyślnie

Status SUCCESS w HotPay oznacza, że transakcja przebiegła pomyślnie, czyli klient dokonał przelewu. Teraz sprawdzimy czy mój sklep się o tym dowiedział. W Shoper klikamy „Sprzedaż” > „Zamówienia” > „Nowe zamówienia” > odnajdujemy odpowiednie zamówienie i klikamy w imię i nazwisko klienta.

Status płatności shoper
Udało się!

Jak widzisz powyżej status zamówienia to „Opłacone”, czyli sklep działa poprawnie! Gratuluję, dobrnęliśmy do końca, a Ty właśnie zintegrowałeś płatności HotPay z platformą Shoper!

Kilka zdań na koniec

Ta integracja może przysporzyć Ci trochę trudności w miejscu ustawień administratora oraz podczas dodawania odpowiednich uprawnień – to menu jest troszkę nieintuicyjne. Pamiętaj, że w razie problemów zawsze możesz odezwać się do nas na czacie lub napisać do nas mejla, a chętnie Ci pomożemy!

Jeśli trafiłeś tutaj przypadkiem i szukasz integracji z innymi CMSami, to zajrzyj koniecznie innych artykułów na naszym blogu. Dla przykładu tutaj możesz poczytać o integracji HotPay z PrestaShop, a tutaj znajdziesz mój artykuł odnośnie integracji z WooCommerce. Niedługo opublikuję jeszcze artykuł odnośnie integracji z system OpenCart.

Najnowsze wpisy

Social Media