O tym, czym jest WooCommerce, jak go zainstalować oraz jak skonfigurować pisał już Piotrek w tym artykule. Dzisiaj ja postaram się wyjaśnić Wam jak wdrożyć do takiego systemu płatności HotPay oraz jak je skonfigurować, tak aby poprawnie działały. Do dzieła!
Co będzie potrzebne?
- Sklep oparty o wtyczkę WooCommerce.
- Aktywne konto oraz zaakceptowany sklep w HotPay.
- Wtyczka „[PRZELEWY] Płatności WOOCOMMERCE” do pobrania w panelu HotPay lub tutaj.
- Odrobina chęci i wytrwałości ;-).
Instalacja wtyczki do WooCommerce
Zakładam, że pobrałeś już wtyczkę z panelu lub z linku powyżej – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś to zrób to teraz. Masz wtyczkę? Świetnie!
Kolejnym krokiem będzie przejście do panelu administracyjnego sklepu i dodanie wtyczki HotPay. To nic trudnego, klikaj razem ze mną. Z panelu administratora WordPressa wybierz „Wtyczki”, a następnie kliknij „Dodaj nową”. Teraz u góry strony naciśnij na „Wyślij wtyczkę na serwer” – w tym miejscu klikam „Przeglądaj”, wybieram wtyczkę i wgrywam ją do naszego sklepu za pomocą przycisku „Zainstaluj teraz”.
Twoim oczom ukaże się instalator oraz kilka komunikatów mówiących o tym, że wtyczka została rozpakowana i zainstalowana. Pamiętaj, aby po instalacji włączyć wtyczkę.
Konfiguracja wtyczki oraz ustawienia usługi w HotPay
Na samym początku zacznę od skopiowania sekretu usługi z HotPay do wtyczki, która została zainstalowana w sklepie. W tym celu zaloguj się na swoje konto w HotPay i z menu po lewej stronie wybierz „Przelewy online i blik”, a następnie z rozwiniętego menu wybierz „Lista sklepów”. Twoim oczom ukaże się lista sklepów zgłoszonych w HotPay. Wybierz odpowiedni i naciśnij „+”, a zobaczysz sekret usługi, który musisz skopiować. Zaznaczamy i kopiujemy cały sekret usługi – wraz z przecinkiem! To bardzo ważne! Pamiętaj także, że ani na początku ani na końcu sekretu nie może znajdować się spacja.
Posiadając sekret możesz powrócić do WordPressa. Tym razem z panelu administratora należy wybrać „Wtyczki”, a następnie „Zainstalowane wtyczki” i odnaleźć ” WooCommerce Hotpay Przelewy”, a następnie wejść w jej ustawienia. W miejscu „Sekret usługi” wklej sekret, który skopiowałeś z HotPay, a następnie „Zapisz zmiany”.
Jeśli misja sekret przebiegła pomyślnie – możesz wrócić do Panelu HotPay, wejść w sklep, który właśnie konfigurujesz (plusik obok odpowiedniego sklepu, a następnie „Pokaż więcej”) i wybrać zakładkę „Ustawienia”.
W ustawieniach usługi interesują nas właściwie tylko dwa pola:
- adres notyfikacji – wtyczka sama wygeneruje adres, będziesz go musiał jedynie skopiować do panelu HotPay;
- hasło użyte do notyfikacji – hasło użyte do notyfikacji należy wymyślić samemu – u mnie to będzie TEST_NOTYFIKACJE, a u Ciebie może być jakie tylko chcesz. Zatem wymyśl swoje hasło i wpisz w odpowiednie pole, a następnie skopiuj je.
Po ustaleniu hasła do notyfikacji należy je uzupełnić w ustawieniach wtyczki w sklepie.
Jak widzisz na powyższym obrazku, pod polem „Hash do odbioru notyfikacji” wtyczka wygenerowała link. Jest to link, na który HotPay wyśle informacje o transakcji (tj. czy przebiegła pomyślnie i czy można wysyłać towar. Należy poinformować HotPay, na jaki adres powinien takie informacje (notyfikacje) wysyłać, dlatego będziesz musiał skopiować ten link i wkleić go w „Ustawieniach” sklepu w HotPay, w polu „Adres notyfikacji”.
Wróć do ustawień w HotPay i wklej link do notyfikacji wygenerowany przez wtyczkę w miejsce „Adres notyfikacji” – dokładnie tak jak na zdjęciu poniżej.
Nie zapomnij zapisać zmian :).
Testujemy płatność
Aby przetestować czy wszystko zostało zintegrowane zgodnie ze sztuką możesz napisać do nas na czacie lub wysłać nam mejla z prośbą o włączenie trybu testowego, ja jednak na potrzeby artykułu wykonam zwykłą testową płatność.
W tym celu przechodzę do swoje sklepu, dodaję produkt do koszyka i przechodzę do kasy, a następnie składam zamówienie.
Po kliknięciu przycisku „Zapłać” zostaję przeniesiony na formatkę płatności, wybieram swój bank i po prostu płacę.
Transakcja przebiegła pomyślnie, jednak dla pewności sprawdźmy jeszcze statusy w HotPay („Szybkie przelewy i blik” > „Statystyki”) oraz w sklepie ( „WooCommerce” > „Zamówienia”).
W naszym przypadku transakcja została opłacona i w HotPay widnieje status SUCCESS – czyli HotPay zarejestrował poprawną transakcję.
W sklepie zamówienie również zostało zarejestrowane oraz posiada odpowiedni status.
Aby sprawdzić szczegółowy status wystarczy kliknąć na to zamówienie i spojrzeć po prawej stronie w notatki.
Jeśli płatność przebiegła pomyślnie i status zamówienia został zmieniony z „Oczekujące na płatność” na „W trakcie realizacji” to gratulacje! Właśnie wdrożyłeś płatności HotPay do swojego sklepu!
Postępowałem zgodnie z instrukcją i… nie działa!
Ok, rozumiem. Każdemu może się zdarzyć wypadek przy pracy i nie ma się co załamywać. Nie panikujmy i sprawdźmy co się stało. Ponizej prezentuję najczęstsze scenariusze.
Podczas składania zamówienia nie mogę wybrać płatności HotPay.
Przejdź do ustawień wtyczki i zaznacz checkbox „Włącz”.
Po złożeniu zamówienia, w miejscu przejścia do płatności wyświetla się komunikat „Podana usługa jest błędna”.
Przejdź do ustawień wtyczki i sprawdź czy poprawnie wkleiłeś sekret – przecinek na końcu to must have. Zweryfikuj również czy gdzieś na początku lub końcu sekretu nie wkradła się spacja.
W statystykach HotPay mój status transakcji widnieje jako SUCCESS, a w moim sklepie pending – oczekuje na płatność.
Za zmianę statusów w Twoim sklepie odpowiada adres do notyfikacji oraz hash/hasło, które ustawialiśmy podczas wdrażania płatności. Zweryfikuj czy w ustawieniach swojej usługi masz podany prawidłowy adres do notyfikacji (ten skopiowany z ustawień wtyczki) oraz czy podany we wtyczce hash jest taki sam jak hasło, które ustaliłeś w ustawieniach usługi.
Jeśli nadal napotykasz na problemy z konfiguracją wtyczki – daj nam znać pisząc wiadomość na [email protected]. Nasz zespół udzieli Ci wsparcia podczas wdrożenia.
Słowem podsumowania
Jak widzisz integracja płatności ze sklepem to wcale nie taka trudna sprawa. Powiem więcej nie zajmuje ona nawet wiele czasu i poradzi z nią sobie każdy. Zatem do dzieła! A jeśli masz jakieś pytania to zostaw je w komentarzu lub napisz do nas mejla! 🙂